TV i Spanien

Diskussion i 'TV, Bredband, Telefoni' startad av bjoer, 28 augusti 2014.

  1. bjoer

    bjoer Ny medlem

    Blev medlem:
    17 augusti 2013
    Inlägg:
    3
    Mottagna gillanden:
    0
    Vi bor i Spanien större delen av året. Vi letar efter ett bra sätt att se svensk TV där men också när vi reser i andra länder och kanske också när vi vistas i Sverige.

    Jag har tittat på ett antal standardvarianter som finns i Spanien med syftet att förmedla Svensk TV men är inte helt nöjd med något av dem jag sett så långt.

    Jag tror att jag letar efter ett webbhotell eller IT-företag som kan härbärgera och ioperera en router ansluten till t.ex. kabelTV samt en Slingbox i sin tur kopplad till tillräcklig bandbredd ut på nätet, räcker troligen med 10-15 Mbit/s. Slutligen en VPN-tunnel från min dator/platta till Slingboxen.

    Jag har motsvarande anläggning i vår privata bostad i Sverige men eftersom bandbredden ut är otillräcklig är det ingen succé.

    Var hittar jag detta. När vi är i Sverige vistas vi oftast i Östergötland, det kunde därmed vara en fördel om webbhotellet/IT-företaget fanns där, men det är definitivt inget krav.
     
  2. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Hej!
    Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
    Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  3. SolenLyser

    SolenLyser Guest

    Jag tittar aldrig på SVT men gjorde en liten test. Vi har ADSL med ca 8 Mbps. Min iPad plockade upp en debatt på SVT Play och skickade trådlöst via AirPlay ljud och bild till vår Apple-TV. Knivskarpa bilder! Borde inte vara några problem att se utan att det kräver 10 Mbps eller mer. Detta var ett program som kunde ses varhelst i hela Världen.

    Om man ändrar i inställningarna på sin Apple-TV i Spanien, kommer TV4 Play och SVT Play upp som val. Kan man sedan lura nätet så att det luras att tro att man befinner sig i Sverige, skulle det vara den smidigaste lösningen. Det går!
     
    Last edited by a moderator: 29 augusti 2014
  4. Pooh

    Pooh Känd medlem

    Blev medlem:
    15 april 2011
    Inlägg:
    639
    Mottagna gillanden:
    111
    Visst funkar det.
    Många kör apple-tv tillsammans med SmartDNS.
     
  5. DiBo

    DiBo Aktiv medlem

    Blev medlem:
    14 juli 2013
    Inlägg:
    522
    Mottagna gillanden:
    68
    Och med tunnel eller proxy fungerar det även att se "låsta program" åtminstone där vi bor i Torrevieja.
     
  6. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Ett bra erbjudande

    American Express SAS Eurobonus
    Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK. 6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa.
    Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.


    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  7. bjoer

    bjoer Ny medlem

    Blev medlem:
    17 augusti 2013
    Inlägg:
    3
    Mottagna gillanden:
    0
    Tack för alla svar.

    SVT-play fungerar bra för oss också, även via iPad med AppleTV. Det räcker dock inte, jag vill ha tillgång till fler kanaler och jag vill undvika de begränsningar som play-kanalerna har för utländska i IP-nummer. Dvs jag vill kunna se samma program som jag kan göra i Sverige.

    Det hade varit möjligt med bättre bandbredd ut med den anläggning jag har men eftersom vår svenska bostad bara har en ADSL-förbindelse fungerar det inte. Därmed frågan om ett webbhotell eller motsvarande.
     
  8. Pooh

    Pooh Känd medlem

    Blev medlem:
    15 april 2011
    Inlägg:
    639
    Mottagna gillanden:
    111
    Men det är ju just geoblockeringen som du kringgår med SmartDNS eller en VPN-tunnel. Om man använder det kan man använda alla Play-kanalerna på samma sätt som om du vore i Sverige, och se samma program. Förmodligen billigare än du skulle kunna ha med den lösning du nämner, om det alls är möjligt.
     
  9. benjon

    benjon Medlem

    Blev medlem:
    1 oktober 2013
    Inlägg:
    47
    Mottagna gillanden:
    1
    Kör själv med Slingbox och det fungerar bra .
    Även Apple tv -Viaplay men VPN
     
  10. bjoer

    bjoer Ny medlem

    Blev medlem:
    17 augusti 2013
    Inlägg:
    3
    Mottagna gillanden:
    0
    Tack igen.

    Jag inser att en VPN-tunnel ger ökad tillgång till play-kanaler och det är en möjlig lösning för oss även om jag skulle föredra att via VPN-tunnel och Slingbox ha tillgång till alla kabel- eller satelitkanaler.

    Vårt problem med Slingbox är bandbredden ut i vår svenska bostad. Där är, så vitt jag förstår, en ADSL-anknytning enda ekonomiskt möjliga lösningen och en sådan förbindelse har för låg bandbredd ut (i vårt fall knappt 1 Mbit/S). Tro mig, vi har testat. Det är därför jag söker ett webbhotell eller någon annan som kan härbärgera router och en Slingbox med en anknytning till kabelTV eller möjligen satelitTV.
     
  11. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

  12. Chicharrero

    Chicharrero Ny medlem

    Blev medlem:
    25 mars 2014
    Inlägg:
    18
    Mottagna gillanden:
    0
    Kan du inte snylta på någon väns kanaler och ha slingboxen där? Vi använder slingbox till vår lägenhet på Gran Canaria och det fungerar strålande bra. Bara ett problem, och det är att om någon av oss är hemma så blir det till att titta på samma kanal, men det går att lösa med en extra digitalbox där hemma, en till hemmatv-n och en till slingboxen.
     
  13. Pooh

    Pooh Känd medlem

    Blev medlem:
    15 april 2011
    Inlägg:
    639
    Mottagna gillanden:
    111
    Personligen hade jag stora problem med Slingbox även när den stod i en bostad med 100mbit fiberanslutning i Sverige, både att det trots extremt bra upplänk buffrade mycket, samt att själva Slingboxern i tid och otid låste sig och måste startas om, naturligtvis alltid när ingen vad hemma i den bostaden. Men det funkar ju bra för andra, så det kan ha varit något med just min box... Men alla mina problem med slingbox var vad som triggade mig att starta SeSvenskTV för några år sen... jag skapade först en lösning för mig privat, eftersom vi ändå hade ledig serverkapacitet i Sverige, och det funkade så bra så vi lanserade tjänsten till allmänheten, och nu har åtskilliga dedicerade servrar bara för den. (När jag ursprungligen använde ledig kapacitet i servrar som var för andra tjänster.)
    Däremot har jag stor erfarenhet av att hyra serverplatser etc (vi har åtskilliga, både i Sverige och i andra länder, för ett antal olika tjänster), och det du är ute efter är uppenbarligen att hysa in slingbox + en kabeldekoder i ett serverskåp i någon serverhall, vilket i sig kanske kan gå, men kruxet är att få dit ett *eget* kabeltv-uttag och ett abonnemang också... baserat på de priser jag känner till, där du skulle behöva minst "2U" höjd i skåpet, plus någon sorts remote on/off på kraften (eller avtal om omstart av enheterna när så krävs), så skulle detta kosta dig minst ett par tusen i månaden, plus vad de skulle ta för Kabel-TV uttaget.
    I så fall är det nog bättre att försöka hitta någon kompis eller släkting att hysa in Slingboxen hos.

    Kabelkanaler.... Viaplay, HBO Nordic, Netflix...
     
    Last edited: 30 augusti 2014
  14. Joe Spanien

    Joe Spanien Medlem

    Blev medlem:
    25 april 2012
    Inlägg:
    253
    Mottagna gillanden:
    1
    Ett litet tips kring slingbox och ansluten tv box, anslut en timer som slår av varje dygn i ett par minuter! Detta håller prylarna rena från en massa som annars lagras.

    Joe :sol:
     

Dela sidan

Laddar...