Tre dagar på La Palma - video

Diskussion i 'Kanarieöarna' startad av SolenLyser, 26 november 2009.

  1. SolenLyser

    SolenLyser Guest

    Nu har vi besökt alla Kanarieöar, senast La Palma som också kallas "Den Vackra Ön" - La Isla Bonita.
    Öns huvudstad heter Santa Cruz de La Palma och ligger på öns östliga del. La Palma som bildades för 3 miljoner år sedan är den av Kanarieöarna som har den högsta vulkaniska aktiviteten. För 500 000 år sedan kollapsade vulkanen Taburiente under ett jordskred och bildade Caldera de Taburiente. Det är den största erosionskratern i världen med en bredd på 9 kilometer och ett djup på 1500 meter. La Palmas högsta berg heter Roque de los Muchachos och är 2426 meter högt. På grund av La Palmas läge och bergens höjd finns flera internationella observatorier byggda på berget. Ett av teleskopen är svenskt. Det senaste vulkanutbrottet inträffade 1971 i en vulkan på öns södra sida.

    Här kommer tre videosnuttar från resan i förra veckan.

    Vi bodde söder om Santa Cruz och reste dag ett norrut och moturs runt vulkanen Taburiente - mycket bananplantage och skogar med mycket tall. På 1600-talet och fram till början av 1900-talet byggdes ca 150 segelfartyg av trä från tallskogen.

    YouTube - La Palma día 1

    Dag två körde vi upp till Roque de los Muchachos och besökte på eftermiddagen huvudstaden Santa Cruz.

    YouTube - La Palma día 2

    Dag tre reste vi söderut och medurs runt den vulkaniska bergskammen Cumbre Vieja.

    YouTube - La Palma día 3

    Trevlig resa!
     
    Last edited by a moderator: 6 december 2009
  2. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Hej!
    Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
    Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  3. Patrick

    Patrick Admin

    Blev medlem:
    9 januari 2008
    Inlägg:
    1.140
    Mottagna gillanden:
    31
    Härligt att se! Videon från dag två var min favorit!
     
  4. betty

    betty Ny medlem

    Blev medlem:
    15 januari 2008
    Inlägg:
    159
    Mottagna gillanden:
    1
    Kan du inte lägga upp lite bilder från er resa i galleriet solenlyser! :)
     
  5. SolenLyser

    SolenLyser Guest

    Tyvärr blev det inte så många stillbilder och dessa finns redan i filmen fastän jag trixat litet med dem. Har man både kamera och videokamera hinner man inte ha semester.

    Eftersom ni alla är så snälla och trevliga på detta forum skickar jag istället ett gammalt fint julkort med en julbock och en tomte och tillönskar er alla en God Jul!
     
    Last edited by a moderator: 6 december 2009
  6. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Ett bra erbjudande

    American Express SAS Eurobonus
    Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK. 6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa.
    Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.


    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  7. monica7

    monica7 Ny medlem

    Blev medlem:
    28 januari 2008
    Inlägg:
    94
    Mottagna gillanden:
    1
    God jul på dig också!! väldigt va tidigt ute du var i år! thumb
    Kan du inte lägga upp någon bild på hundarna

    ps jättefina videos ni filmade! Vad filmade du med för kamera, letar efter köpråd nämligen till en julklapp åt mig själv. ds ;)
     
  8. SolenLyser

    SolenLyser Guest

    monica7, jag väntar fortfarande på att den 100 år gamla bilden skall läggas ut. När så sker hamnar också en bild på hundarna där.

    Beträffande vilken kamera man skall köpa, gäller samma fråga som för köp av en dator: Vad skall du ha den till?
    Jag har valt en "Full HD" kamera eftersom syftet är att kunna visa filmerna via en HD-projektor eller en "Full HD TV" i framtiden. Om syftet är att lägga ut video på Youtube, duger det mesta.

    Mitt val styrdes av
    - att kameran har en optisk sökare - LCD skärm fungerar inte i soliga Spaninen!
    - man kan sätta på en vidvinkel-lins (denna sitter alltid på kameran)
    - kameran använder billiga DV-band
    - DV-band gör att det går lätt och snabbt att överföra filmen till datorn (en Mac)
    - att pris/prestanda stämmer - 599 Euro kostade min Sony HDR-HC5E för ett år sedan.

    De flesta kameror har digital bildstabilisering, men ingenting går upp mot ett lätt och stadigt stativ.

    Billigast är att köpa en vanlig digitalkamera med videofunktion, då blir resultatet så här:

    YouTube - Feria de repostería en Aripe
    YouTube - Fiesta de Los Vinos 2009 Los Cristianos Arona Tenerife
    YouTube - Tranvia Metrotenerife

    Lycka till med filmandet!
     
  9. Per07

    Per07 Ny medlem

    Blev medlem:
    18 oktober 2009
    Inlägg:
    62
    Mottagna gillanden:
    1
    jätteimponerad av att du gjort dessa videorna. Väldigt proffsigt Björn! Får man fråga i vilket program du klipper och skapar den i? (en framtid som regissör? ;))
     
  10. Per07

    Per07 Ny medlem

    Blev medlem:
    18 oktober 2009
    Inlägg:
    62
    Mottagna gillanden:
    1
    gillade carmen lola också hahaha
     
  11. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

  12. SolenLyser

    SolenLyser Guest

    Redigera

    Jag redigerar på en Mac med iMovie HD 6. Alla program man behöver för att redigera finns färdiginstallerade, iTunes (musik), iPhoto (stillbilder) och iDVD (bränna DVD). Det finns emellertid en hake, Apple ångrar säkert att de lämnade ut ett så bra program som iMovie 6 gratis, de vill hellre att man köper deras proffsprogram. Apple är inte road av att gratis uppdatera iMovie HD 6 till den senaste plattformen "Snowleopard". Kör man iMovie HD 6 på denna 64-bitars plattform kan man få problem med att redigera stillbilder (har jag läst).

    Alla som har en Mac kan ladda mer iMovie HD 6.0.4 här:

    Downloading - iMovie 06 HD zip

    P.S. Nu får man iMove HD 7 gratis, inte lika kul, ingen riktig tidlinje.
     
    Last edited by a moderator: 9 december 2009
  13. monica7

    monica7 Ny medlem

    Blev medlem:
    28 januari 2008
    Inlägg:
    94
    Mottagna gillanden:
    1
    Tack tack , det var mycket teknsk info att ta in, måste sätta mig in i detta .. :(
     
  14. Backis

    Backis Ny medlem

    Blev medlem:
    16 februari 2009
    Inlägg:
    379
    Mottagna gillanden:
    13
    Fina bilder SL! Makan och jag tänkte fly en vecka frán vára 12 grader (plusgrader, förlát ni som är i Sverige) och har, bl a efter dina filmer, bestämt oss för La Palma. 16 jan bär det av. / B
     
  15. SolenLyser

    SolenLyser Guest

    Backis, vad roligt att kunna inspirera till en resa och La Palma är underbart vacker. Numera flimar jag med min iPod touch 4g. Den bär jag alltid med mig i min högra ficka. Videokamastativet bär jag i min vänsta byxficka. Det väger 2 gram och får plats i min pengabörs. Här er en testvideo med stativet från vår närmaste turistort, Los Cristianos:

    YouTube - iPod touch 4g video stabilizer - THE STRING

    Lycka till med resan, Backis!
     
  16. gustav

    gustav Ny medlem

    Blev medlem:
    15 januari 2008
    Inlägg:
    180
    Mottagna gillanden:
    0
    Fantastiskt vilken skillnad på stabilisering, det ser ut som du filmar med en större videokamera än en liten ipod.
     
  17. Maria99

    Maria99 Ny medlem

    Blev medlem:
    9 januari 2008
    Inlägg:
    37
    Mottagna gillanden:
    0
    Är detta filmat nu SL? Isåfall är det svårt att förstå, ni har verkligen rena rama högsommaren, folk går i shorts och linnen, helt underbart och se!:)
     
  18. SolenLyser

    SolenLyser Guest

    Maria99, jag filmade för drygt en vecka sedan men vädret i dag är exakt detsamma. Vi brukar säga att vi har en "ständig vår" här - helt underbart!

    Det vackra vädret består (6 januari 2011):

    YouTube - Un paseo por El Médano
     
    Last edited by a moderator: 6 januari 2011

Dela sidan

Laddar...