Torre i oktober

Diskussion i 'Torrevieja' startad av Johanp, 23 augusti 2014.

  1. Johanp

    Johanp Ny medlem

    Blev medlem:
    8 september 2012
    Inlägg:
    5
    Mottagna gillanden:
    0
    Har även Aguas nuevas sitt "egna centrum" med mataffärer restauranger osv? Finns det några andra för och nackdelar med detta ställe? Det verkar ju nämligen finnas extremt mycket till salu där.
     
  2. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Hej!
    Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
    Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  3. Preciosa

    Preciosa Veteranmedlem

    Blev medlem:
    13 december 2008
    Inlägg:
    8.313
    Mottagna gillanden:
    1.050
    Hej igen...

    Ja där får nån komma in som bor där...Men det har byggts mycket och
    är väldigt populärt för det ligger ju mellan Torrevieja och La Mata.
    Alltså bekvämt avstånd till både Torre och La Mata by och flyget.
    Prisvärda hus har man ju sett.

    Hoppas du får tips...vet att flera här på forumet har bostäder där.

    Chao P thumb
     
  4. Preciosa

    Preciosa Veteranmedlem

    Blev medlem:
    13 december 2008
    Inlägg:
    8.313
    Mottagna gillanden:
    1.050
    Aguas Nuevas-omr.
    Kan ju vara billigare för att det ligger några 100 m mer från havet :)
    Klicka och förstora kartan som Maarli på forumet har givit oss en gång.
    Vanliga kartor har ingen områdesindelning.

    karta_torrevieja_original.jpg


    P :sol:
     
  5. rinconada

    rinconada Känd medlem

    Blev medlem:
    6 oktober 2010
    Inlägg:
    3.875
    Mottagna gillanden:
    217
    Jag bor inte där själv men mina släktingar har ett hus där och de trivs utmärkt. Det är nära till vanliga mataffärer (Mercadona, Aldi) och det finns några restauranger men allt annat finns i Torre centrum. Gångavstånd till havet (La Mata). Lite längre gångavstånd till centrum, men bussar går - bilen inte nödvändig.

    Varför det är "billigt" där kan vara för att husen börjar ha några år på nacken. Iaf i fas 1, uppe på höjden.
     
  6. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Ett bra erbjudande

    American Express SAS Eurobonus
    Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK. 6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa.
    Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.


    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  7. janroc

    janroc Medlem

    Blev medlem:
    16 mars 2014
    Inlägg:
    85
    Mottagna gillanden:
    0
    Vi bor i området Agues Nuevas.
    Det finns ett antal resturanger öppna året runt, en stor Mercadona, en kines butik som säljer billig allt ifrån skruvmejslar till souvenirer. Om det är billigare en Ullared vet jag inte. :) Fastighetsbyrån ligger här, Bjurfors låg här förut men har flyttat nu, man kan ju kalla eget centrum om man vill. Torremarina heter centrumet.
    Vår lägenhet är ifrån 1990, lugn och skönt är det här och nära busshållplatser.

    Skicka ett pm om du vill veta mer.
     
  8. Bitteju

    Bitteju Medlem

    Blev medlem:
    1 november 2013
    Inlägg:
    71
    Mottagna gillanden:
    1
    Jag har köpt vid Elyseos Playa, Mar Azul. 250 m från havet. Finns pool. Mkt restauranger. 2.5 km från stan(Torre), Bra bussförbindelser. Bra affärer såsom Dialprix och Aldi.
    I vintras hyrde vi 3 mån. i Orihuela Costa. Det låg för mkt off. Vi hyrde bil ibland annars cyklade vi. Men jag visste då jag skulle köpa att det området var ej intressant för mig.
     
  9. Solsidan

    Solsidan Ny medlem

    Blev medlem:
    12 april 2013
    Inlägg:
    8
    Mottagna gillanden:
    0
    Holaa Vi köpte i området Jardin del Mar (begagnat) i våras efter att ha varit nere 3 gånger och kollat runt på olika objekt i olika områden och med olika mäklare, både nytt och begagnat. Vi testade under dessa 3 gånger att bo i områden som vi var intresserade av (Jardin del Mar, La Zenia och Aguas Nuevas) för att få en känsla om vi kunde trivas och kolla närhet till butiker, restauranger, strand osv. Vi hade hyrbil och körde runt väldigt mycket. Mäklarna är väldigt på att man ska slå till direkt, men vi ville åka hem och fundera och känna efter.

    Från början åkte vi ner med en lång kravlista. Denna ändrade sig efterhand. Från början ville vi t ex bara köpa nybyggt. Anledningen till att det blev Jardin del Mar var att vi tyckte det var ett lugnt område med nära till allt man behöver (gångavstånd till Carrefour, Mercadona, köpcentret Habaneras, vattenlandet, restauranger och även McDonalds/BurgerKing/KFC om man äter där). Tar 20 min att gå in till Torrevieja centrum och 20-25 min att gå till närmsta strand. Vi har alltid hyrbil för att kunna ta oss till andra stränder och annat kul (funderar på att köpa egen bil istället). Annars blir det mycket chilla vid gemensamma poolen eller på egna takterrassen. Vi var där 3 veckor i juli/aug och nästan tomt vid poolen. Vi är ute efter lugnet som kontrast mot den stressiga vardagen vi lever i hemma i Sverige. Priset spelade såklart också in i beslutet.

    Vi trivs hur bra som helst!!

    Vi har precis kommit över 40-års-strecket och har 2 barn 16 och 10 år.

    Det är tusen tankar och frågor man har när man ska köpa något och det tar mycket tid och energi. Vi ställer gärna upp och svarar på de frågor vi kan utifrån våra erfarenheter och ger tips om ni så önskar. Vi önskade själv att vi hade haft någon att fråga. Ni får gärna höra av er. Skicka personligt meddelande om intresse finns för vidare kontakt eller om ni har några frågor.
     
  10. Solsidan

    Solsidan Ny medlem

    Blev medlem:
    12 april 2013
    Inlägg:
    8
    Mottagna gillanden:
    0
    Vi har förresten suttit mycket på google maps och "gått" runt. Där kan man ju se olika områden hur de ligger och även hur husen ser ut från utsidan och ovanifrån. Vill ni kolla på området Jardin del Mar så sök Calle Otelo, Torrevieja så hamnar ni rätt. thumb
     
  11. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

  12. Louis

    Louis Aktiv medlem

    Blev medlem:
    7 februari 2013
    Inlägg:
    593
    Mottagna gillanden:
    57
    En liten reflektion,har ni hög prioritet på att bada så är min rekommendation att söka nära stranden,då jag inte kan tänka mig att man promenerar speciellt långt under sommarmånaderna i 30-35 graders värme utan att bli dysvett.

    Samtidigt kan man ju åka bil till stranden men det är ett helsike att hitta parkeringsplats speciellt i augusti när spanjorerna har semester.

    Detta råd ger jag som bor på Playa Acequion och har 20m till vattnethappy
     
  13. goranwint

    goranwint Seniormedlem

    Blev medlem:
    4 juli 2008
    Inlägg:
    1.197
    Mottagna gillanden:
    9
    Om ni vill ha en lite bättre överblick över hus/områden, så gå in på http://www.bing.com/maps/
    Där kan ni se flygfoton (45 graders vinkel) från alla väderstreck.

    Ha det skönt i värmen! Göran
     
  14. rinconada

    rinconada Känd medlem

    Blev medlem:
    6 oktober 2010
    Inlägg:
    3.875
    Mottagna gillanden:
    217
    Jättebra länk. Tack!
     
  15. solkatten

    solkatten Ny medlem

    Blev medlem:
    4 november 2013
    Inlägg:
    10
    Mottagna gillanden:
    0
    Vi köpte hus i Torrevieja / Rosaleda i våras. Ett trivsamt och lugnt område tycker vi. Nära till hav, affärer och centrum. Och priserna ligger inom din budget...
     
  16. Fru Lena

    Fru Lena Ny medlem

    Blev medlem:
    27 januari 2014
    Inlägg:
    11
    Mottagna gillanden:
    3
    Hej Johan,

    Vi köpte i Playa Flamenca söder om Torrevieja (Oriuhela) för 1 år sen, ett område som jag kan rekommendera,

    Vi var nere två gånger och tittade på ca 20 olika lägenheter i olika områden, och vi lärde oss jättemycket om vad vi ville, och vad vi inte ville ha/bo.

    Området är det absolut viktigaste av allt, vill ni ha nära till Golf? Shopping? Bad?

    La Mata som ligger norr om Torrevieja har jättefin strand, men var totalt öde på vintern när vi var där, det satt tillsalu skyltar överallt och kändes som en spökstad när vi körde där med bilen, därför valde vi bort det även om bostäderna var jättefina.

    Vi ville gärna ha promenad väg ner till havet max 2,5km.

    Så villa martin (Nära jättefina golfbanor) och allt på "fel" sida stora vägen tog vi bort.

    Köpcentret La Zenia som vi bor nära har jättefin shopping och resturanger,
    Lördagsmarknaden finns i närheten, en jättelång gata med mycket fynd.

    Det är ca 7km till centrala Torrevieja, kostar ca 8-10euro med Taxi.

    Det tar ca 50-60min med bil från flygplatsen.

    Tänk noga på hur området verkar när ni åker med mäklaren, är det nära till resturanger? Mataffärer? Busshållplatser? Strand? osv

    Vi pratade mycket med några grannar innan vi slog till, ville veta hur området var vintertid.

    Lycka till och hoppas du hittar det ni söker.

    Vi ska ner om 5dagar, längtar till sol och värme.
     
  17. rinconada

    rinconada Känd medlem

    Blev medlem:
    6 oktober 2010
    Inlägg:
    3.875
    Mottagna gillanden:
    217
    Jag måste säga att ni har haft otur med La Mata, för det brukar inte vara helt öde ens på vintern. Visserligen betydligt mindre med folk än på sommaren men inte helt dött. Inte de gångerna jag varit där. Det finns ju folk som bor där året runt också, och där hålls även veckomarknad, mindre än i Torrevieja men mycket att köpa finns där.
    Jag har vänner som bott där i åratal och trivs gott.
     
  18. erkki

    erkki Känd medlem

    Blev medlem:
    26 september 2014
    Inlägg:
    1.034
    Mottagna gillanden:
    123
    Hej bra skrivet Fru lena läget är de viktigaste skulle inte vilja bo i torre
     
  19. Preciosa

    Preciosa Veteranmedlem

    Blev medlem:
    13 december 2008
    Inlägg:
    8.313
    Mottagna gillanden:
    1.050
    Håller med dig! La Mata är ju stort område, inte bara "lilla staden i staden" :)
    Med egen kyrka, filial till rådhuset, stor ny plaza och marknad.

    Massor med affärer, restauranger och ett svenskcentrum ovanför om man vill ha det med Mercadona.
    Allt finns och är aldrig dött. Då är det klart stillsammare ute i urbanisationer.
    Det bästa av allt, stranden och nära till flygplatsen thumb
    Och kulturutbudet i Torrevieja slår nog ingen. Bästa kommunen helt klart.

    P happy
     
  20. Linkan

    Linkan Aktiv medlem

    Blev medlem:
    29 oktober 2013
    Inlägg:
    355
    Mottagna gillanden:
    41
    Håller med om att Lamata är jättefint, en liten varning: har man småbarn och gillar stränder så är tydligen Lamata stranden utformad så att det lättare uppstår undervattenströmmar vilket kan föra ut badande några hundra meter i havet, vilket är en rysare om man inte är en god simmare, i Torre har man byggt små laguner som förhoppningsvis ska eliminera det ofoget. Vet inte hur ofta u-strömmarna uppträder men har bekanta som simmat "för livet" på Lamata beachen,,,,
     
  21. Nalle

    Nalle Mycket välkänd medlem

    Blev medlem:
    15 mars 2010
    Inlägg:
    3.778
    Mottagna gillanden:
    750
    Vilka jämför du med?
     
  22. teddi

    teddi Aktiv medlem

    Blev medlem:
    21 september 2013
    Inlägg:
    304
    Mottagna gillanden:
    153
    Vi bor i en liten urbanisation vid La Mata över vintern. Ett tjugotals radhus varav hälften bebos året runt. Alldeles vid havet är det nog mindre folk.

    Men de finns ju värre. Ta Mil Palmeras. Soprent på vintern. La Manga ännu värre.
     
  23. Preciosa

    Preciosa Veteranmedlem

    Blev medlem:
    13 december 2008
    Inlägg:
    8.313
    Mottagna gillanden:
    1.050

    Orihuela som nämndes i går :D

    P :sol:
     
  24. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

Dela sidan

Laddar...