Tips på målare i Torrevieja

Diskussion i 'Torrevieja' startad av Kenth, 4 oktober 2021.

  1. Kenth

    Kenth Känd medlem

    Blev medlem:
    15 mars 2018
    Inlägg:
    329
    Mottagna gillanden:
    312
    Kommer att åka till Torre i mitten av denna månad o är tacksam för tips på engelsktalande/svensktalande målare. Vårt boende är centralt i Torrevieja.
     
    Mats Snow gillar detta.
  2. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Hej!
    Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
    Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  3. Linkan

    Linkan Aktiv medlem

    Blev medlem:
    29 oktober 2013
    Inlägg:
    355
    Mottagna gillanden:
    41
    Vi anlitade Allt i hus, fungerade bra och är en svensk firma så du får ROT avdrag oxå :)
     
    Kenth gillar detta.
  4. Helen1

    Helen1 Känd medlem

    Blev medlem:
    16 juli 2012
    Inlägg:
    660
    Mottagna gillanden:
    271
    Ta in flera offerter så du kan jämföra. Det är inte ovanligt att svenska hantverkare är dyrare, även om du får ROT-avdraget.
    Alla registrerade företag kan hantera ROT, bara de vill, alltså inte enbart svenska.
    /Helen
     
    Kenth gillar detta.
  5. Kenth

    Kenth Känd medlem

    Blev medlem:
    15 mars 2018
    Inlägg:
    329
    Mottagna gillanden:
    312
    Lysande og mange takk!
    Är i.o.f. ett försäkringscase, ursprungligen beroende på läckande tak, som hållit på alldeles för länge p.g.a. att försäkringsbolaget valt det billigaste alternativet, d.v.s. spackling o målning trots att två skadereglerare rekommenderat att en del av taket ska slipas ned först för att undvika nivåskillnader men likafullt har det varit otaliga målarfirmor på plats (sedan 2018) som inte slipat utan bara lagt på lager efter lager med spackel o färg + det är svårt att göra sin röst hörd när det råder språkförbistring Google Translate i all ära men funkar inte till 100%. Senaste hantverkarfirman, som gjort en del jobb åt oss tidigare, kom kvällen innan hemfärd i november 2020 o gav ett pris men trots att 11 månader förflutit har han inte presenterat en offert som försäkringsbolaget kan acceptera då vitala och självklara delar saknas. Initialt frågade jag ägaren om de gjorde försäkringsjobb vilket de gjorde men ärligt så verkar offerten mer vara hopsnickrad av ett av hans barn + jag har vid några tillfällen frågat om han verkligen vill ha jobbet vilket han bedyrar att han vill. Jag ska kontakta Allt i hus imorgon och hoppas att jobbet inte är för litet för dom då det ju gäller ett innertak + några väggar
     
  6. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Ett bra erbjudande

    American Express SAS Eurobonus
    Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK. 6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa.
    Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.


    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  7. Kenth

    Kenth Känd medlem

    Blev medlem:
    15 mars 2018
    Inlägg:
    329
    Mottagna gillanden:
    312
    YES, det är tanken så är öppen för flera tips + det är inga jätteslantar så ROT-avdrag är inte avgörande. Så det som behövs är nedslipning av ett område på c:a 7m2, förstärkt med glasfiber + gotelé på hela taket o några väggar
     
    Helen1 gillar detta.
  8. Preciosa

    Preciosa Veteranmedlem

    Blev medlem:
    13 december 2008
    Inlägg:
    8.313
    Mottagna gillanden:
    1.050
    Hej!
    Finns en målerifirma som heter Skandisk måleri & renovering som fått bra betyg.
    Tyvärr fungerar inte hemsidan www.skandisk.se Står bara Whatsup nr men är väl sv mobilnret. 0046 769231427
    Finns på Fb...
     
    Kenth gillar detta.
  9. Kenth

    Kenth Känd medlem

    Blev medlem:
    15 mars 2018
    Inlägg:
    329
    Mottagna gillanden:
    312
    Lovely!
    Ringer dem inom kort!
     
  10. Mats Snow

    Mats Snow Medlem

    Blev medlem:
    25 januari 2017
    Inlägg:
    91
    Mottagna gillanden:
    41
  11. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

  12. Kenth

    Kenth Känd medlem

    Blev medlem:
    15 mars 2018
    Inlägg:
    329
    Mottagna gillanden:
    312
    Tack Mats m.fl. för alla tips!
    Fick idag ett mail från försäkringsbolaget där de erbjuder att sända över målare så lär väl ge dom en chans innan jag agerar själv utifrån era tips. Nånstans känns det som om de tycker synd om mej med tanke på det otal ofullständiga offerter som mer verkar vara nedklottrade på baksidan av en servett än som ett seriöst förslag vilket även föranledde till det näst senaste svaret:
    "What you present to us is more like an informal conversation with the painter than an estimate and, therefore, we can not submit it to our assessor.
    The painter must ellaborate a real estimate. It must include his name or company name and ID as well as your full name, adress and ID, and the most important part: it must include a breakdown of all the labour and materials that will be used, each one with its price.
    We understand that being away must make things difficult in order to deal with the claim, but we need the document to show the above described information in order to be able to consider it."
    Som ni märker så är det inte direkt orimliga krav de har men "min" hantverkare har missat samtliga o torde platsa i "Hall of shame" under rubriken "finn 5 fel"
    Jag måste än en gång ge creds till försäkringsbolaget då de agerat ypperligt - att de i vissa fall valt det billigaste alternativet ligger väl i sakens natur då de som bolag måste se över kostnader.

    Så kommer under em att beställa en resa till sol o värme + vattenskadat tak, vis av alla turer löser jag denna g enkel biljett då det får ta den tid det tar.
    Lär bli Norwegian då jag har gratis sittplats + bagage via rewards samt en del Cashpoints då jag lyckades ändra återbetalningen till tillgodopoäng. Dock damp det ned en återbetalning på 10,62 SEK o då jag inte är van vid ersättningar av den magnituden stiger det en lätt åt huvudet men innan jag började lista vettiga investeringsobjekt insåg jag att den inte ens räckte till en rolig hatt för min fru så fick bli en blygsam skärv till ett bilbyte
     
  13. Mats Snow

    Mats Snow Medlem

    Blev medlem:
    25 januari 2017
    Inlägg:
    91
    Mottagna gillanden:
    41
    Har du pratat med dom? Verkar dom bra?
     
  14. Kenth

    Kenth Känd medlem

    Blev medlem:
    15 mars 2018
    Inlägg:
    329
    Mottagna gillanden:
    312
    Hej, nope inte ännu då jag ger försäkringsbolaget ytterligare en chans men skulle det strula så ligger dom överst på listan.
    forts. följer....
     
  15. Linkan

    Linkan Aktiv medlem

    Blev medlem:
    29 oktober 2013
    Inlägg:
    355
    Mottagna gillanden:
    41
    10,62 SEK,,,, ja många många bäckar små så lir det till ,,,:)
     
  16. Kenth

    Kenth Känd medlem

    Blev medlem:
    15 mars 2018
    Inlägg:
    329
    Mottagna gillanden:
    312
    Det är bara riktnumret,,, + nånstans känns det som det kostade mera än det smakade för bolaget o det är väl inte direkt ngn företagshemlighet att de inte direkt är stadda vid kassa samt att ett av de större, globala aktörerna inom revision, var inkopplade vid fördelningen och vars tjänster inte är gratis.
    Märkte när jag skulle beställa resa att det skett en förändring vid nyttjandet av cashpointpoäng så t.ex. vid en resa som kostar under 2.000 går det bara att nyttja 500 poäng
     
  17. Serrano58

    Serrano58 Ny medlem

    Blev medlem:
    29 oktober 2021
    Inlägg:
    4
    Mottagna gillanden:
    3
    Anlita inte Allt i Hus, de gör fuskjobb och kan inte stå för det sen.
     
    mej14 gillar detta.
  18. Kenth

    Kenth Känd medlem

    Blev medlem:
    15 mars 2018
    Inlägg:
    329
    Mottagna gillanden:
    312
    Olika bud vad gäller Allt i Hus verkar det som...
    Landade i vart fall i att försäkringsbolaget skickade en målare men då han motsatte sig att slipa ned taket fick han lulla iväg med oförrättat ärende o efter 46 minuters diskussion med bolaget gick de till slut med på att slipa ned den del av taket som blivit ommålat ett otal ggr. Så några dagar senare dök målaren upp med slipmaskin, slipade noggrant samt spacklade hur länge som helst innan han via maskin sprutade på gotelé
    . Totalt tog det 7 timmar så han får mer än väl godkänt. Dagen efter kom det en medhjälpare som målade, också en noggrann kille som gjorde ett lysande jobb så är mer än väl nöjd med deras jobb.
     
  19. Kenth

    Kenth Känd medlem

    Blev medlem:
    15 mars 2018
    Inlägg:
    329
    Mottagna gillanden:
    312
    Blev hantverkare via försäkringsbolaget som gjorde jobbet
     
  20. Kenth

    Kenth Känd medlem

    Blev medlem:
    15 mars 2018
    Inlägg:
    329
    Mottagna gillanden:
    312
    Som jag skrivit så blev det försäkringsbolagets målare som gjorde jobbet.
    Som du skrev så är det inte ovanligt att svenska hantverkare är dyrare o då svårt att få förs.bolaget att acceptera...
    Märkte det när jag tog in prisuppgifter på ett kamremsbyte o slutade med att jag gjorde bytet i Sverige, t.o.m. billigare än prisuppgiften från Torrevieja
     
    Helen1 gillar detta.
  21. Kenth

    Kenth Känd medlem

    Blev medlem:
    15 mars 2018
    Inlägg:
    329
    Mottagna gillanden:
    312
    Fick i slutet av oktober ytterligare en återbetalning! Denna g på 55.07 SEK så om det fortsätter på detta viset o i denna takt lär jag ha skrapat ihop till en ny biljett inom loppet av en eon allt förutsatt att utbetalningarna fortsätter i samma strida ström som tidigare...
     
    Helen1 gillar detta.
  22. Kenth

    Kenth Känd medlem

    Blev medlem:
    15 mars 2018
    Inlägg:
    329
    Mottagna gillanden:
    312
    Känns som förs.bolaget tröttnat på mitt gnäll och var nog tjatet om slipning m.m. som fick bägaren att rinna över så årets premie kändes som en käftsmäll då den ökat med 118€ - f.ö. snudd på en summa som vissa betalar på årsbasis efter av jag förstått.
    Jag är inte direkt premiekänslig men även jag reagerar på den höga premien.
    Jag har lite dålig statistik men mellan 2021 o 2022 ökade premien med 45€ vilket är mycket i sig men grymtade inte då de trots allt varit hjälpsamma men 118€ är svårsmält o jag tror att det är mitt tjat om slipning, vilken tog tid, som påverkade.
    Visserligen återförsäkrar alla försäkringsbolag for att fördela riskerna vilket betyder att man kan drabbas av förhöjd premie p.g.a. en gräsbrand i Afrika vilket jag fick lära mig när jag pryade som skadereglerare en gång i tiden. Skadereglerarna måste tillhöra de mest luttrade tjänstemännen jag stött på och det var ganska intressant att lyssna på dem under kafferasten där de ondgjorde sig över att det alltid försvann ett par Ray Ban solglasögon vid bilinbrott och redan då, i slutet på 80-talet hade de ett högt pris, medan en skadereglerare på fullaste allvar påstod att ett par kostade en spottstyver på en charter till Mallis. Det han missade var att resan inte var gratis + tveksamt att ngn tar en vecka eller två i Spanien för att få ett bra pris på solbrillorna.
    Det blev även tjurrusning när det kom in rökskadade skinngrupper som efter sanering möjligen pryder något reglerares hem...

    För att återgå till hemförsäkringen så har jag tentaklerna ute efter alternativ men första försöket slutade ej väl så fortsätter jakten då en försäkring på 41m2 borde landa på 100€ och lite växel och inte 464€.
    Mitt bolag gjorde även en stor affär att de numera finns på What's Up som de flesta andra och jag fick infon på engelska men när jag kontaktade WU visade det sig att de endast pratar Spanska och Katalanska så kändes rätt värdelöst.
    När jag ringde för att ev. förhandla ned premien möttes jag av kalla handen så troligen lyser skärmen rött när de knappar in mitt försäkringsnummer + kundtjänstaren frågade mej två ggr under det korta samtalet om jag ville annullera så någonstans finns det nog angivet att jag är persona non grata, snyft.

    Jag borde i.o.f. vara luttrad vid detta laget vad gäller priser då en beställning från IKEA blev dyr fraktmässigt. Vi köpte ett större skåp, över 2 meter högt så via butiken på La Zenia beställde vi men när vi skulle betala visade det sig att frakten (39€) ökat till 69€ då det fanns för få ex i Murcia så de måste best. via ngt centrallager men man är ju ett lätt offer när man står framför disken och det inte finns några alternativ i nutid.

    Samma gällde f.ö. ett telefonabg. Hade tidigare laddat mitt Orangeabg. med 50€ men stannat i Sverige så länge att det förfallit och för att inte råka ut för samma öde tecknade jag ett abg som gick att pausa upp till 6 månader. Detta tecknades i december strax innan jag skulle åka tillbaka till Sverige o ringde för att pausa men stötte på ett stolpskott som var ytterst ovillig att pausa då han tyckte jag kunde ta med telefonen till Sverige men gick till slut.
    Dealen var att 3,63€ skulle betalas under tiden abg. var vilande vilket kändes överkomligt o blev därför förvånad då jag debiteras 6,05€ och när jag läste villkoren och Ture Sventon vaknade inom mej verkade det som att det sovande abg innefattade bredband o fast telefon och inte mobiltelefon. Så nästa g jag var i Spanien rusade jag in på dras kontor snudd på med en kvast i högsta hugg som Basil i pang i bygget och fick då förklarat att priserna ökat från 1/1 d.v.s. ett fåtal dagar efter att jag tecknat abg. Snöpligt men säkert att de medd. via mail men då all info är på Spanska gick det min näsa förbi och kunde inte heller kontakta via WU då telefonen, som är en extratelefon fanns i Spanien. Anledningen till ett Spanskt nr är att det krävdes för elbolagets app men är numera borttaget. Dessutom kostade abg 13-14€ i månaden i fast avgift så sammantaget blev det en dyr affär.
     

Dela sidan

Laddar...