Efter mycket funderande hit och dit så har vi bestämt oss för att hyra ut vårt strandnära radhus/lägenhet i området Lomas Del Mar Torrevieja under vinterhalvåret 2014-2015. Jag undrar därför om någon har tips på någon pålitlig och bra förmedlare som man kan använda för detta ändamål? Eller är det bättre att själv annonsera via t.ex. blocket i Sverige?
Om man hyr ut ska man då deklarera det i Spanien eller i Sverige?
Hej Eva,
Nu har jag radhus i Nerja, på Costa del Sol / Costa Tropical, men det jag skriver gäller ändå!
OM ni har tid o lust att själva hyra ut ert hus, så är det helt klart fördelar med det. En uthyrare (ett företag) måste ju få in intäkter så det går runt, och det tar de från er!
Generellt om man använder en uthyrare som gör allt, inkl städar o tvättar, så räkna med cirka 50% kvar av hyresintäkten - det blir faktiskt inte mer kvar
Ni får även mer kontroll på vilka hyresgäster ni hyr ut till, om ni själva har kontakten.
Jag tror även att en hyresgäst föredrar att hyra direkt av ägaren, istället för att gå via en uthyrare i Spanien! Vem kan huset och området bäst, om inte ägaren.
Hyresinkomster från en bostad som är BELÄGEN i Spanien, ska först deklareras i Spanien.(24,75% på netto vinsten för uthyrningen)
Den Spanska skatten får du senare räkna av när det ev. ska skattas i Sverige.
Men nu börjar det bero på mycket, som är ni "skrivna i Sverige" och liknande. Finns mycket skrivet på Forumet om just det, så använd sökfunktionen så finner du garanterat mängder i ämnet.
Lycka till