Tillgång till svensk bankkonto från Spanien

Diskussion i 'Övrigt - Ordet är fritt' startad av Minerva, 13 september 2016.

  1. Peztis

    Peztis Aktiv medlem

    Blev medlem:
    23 januari 2012
    Inlägg:
    794
    Mottagna gillanden:
    112
    Fast jag skulle gärna vilja kunna betala med kort i större utsträckning i Spanien. Hopplöst med kontanter och jag hade vant mig av att ha det innan vi flyttade ned. Nu måste jag hela tiden komma ihåg att ta ut.

    Däremot håller jag med om att bankerna får inte försvåra hanteringen av kontanter, det gör de i dag i Sverige.
     
  2. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Hej!
    Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
    Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  3. Peztis

    Peztis Aktiv medlem

    Blev medlem:
    23 januari 2012
    Inlägg:
    794
    Mottagna gillanden:
    112
    Men Minerva, kan banken inte sända dig en helt ny dosa och ny pin-kod? Det gjorde SEB till mig. Nu bad jag visserligen om det via säkra meddelanden, dvs som inloggad på mitt konto.

    Men om du har din spanska adress registrerad hos banken så är det väl bara att de skickar en ny till den registrerade adressen? OM SEB kunde så borde väl din bank kunna, kan man tycka.
     
  4. Peztis

    Peztis Aktiv medlem

    Blev medlem:
    23 januari 2012
    Inlägg:
    794
    Mottagna gillanden:
    112
    Sedan finns ju alternativet med att man loggar in sig med sitt VISA- eller MasterCard-kort som är knutet till kontot, i alla fall fungerar det på SEB. Till det behöver man en en speciell dosa med sladd till datorn. Finns det möjlighet att de skickar ned detta (om du har kortet, vill säga)?
     
  5. Anca

    Anca Aktiv medlem

    Blev medlem:
    4 augusti 2013
    Inlägg:
    607
    Mottagna gillanden:
    142
    Har för mig att SEBs dosa fungerar för vissa tjänster på Nordea.
    Bara prova sig fram.
    Dosan är bara en kortläsare så den kan man utan problem låna eller låna ut.
     
  6. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Ett bra erbjudande

    American Express SAS Eurobonus
    Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK. 6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa.
    Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.


    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  7. Peztis

    Peztis Aktiv medlem

    Blev medlem:
    23 januari 2012
    Inlägg:
    794
    Mottagna gillanden:
    112
    Fast jag tror Minerva har Swedbank, kanske funkar det med?
     
  8. SolenLyser

    SolenLyser Guest

    Vi har två betalkort på BBVA, som en säkerhet om ett kort går förlorat. Via internet eller en app på mobiltelefonen ser vi till att det finns lagom mycket pengar på korten. Dyker det upp någon som kostar mer än vad som finns på kortet, fyller vi enkelt på via mobilen. Den enda nackdelen med betalkort är att man inte kan handla med det på flyget.
    Eftersom man inte får någon ränta på banken, hämtar vi ibland ut en bunt sedlar i kassan på banken. Bankomat använder vi ytterst sällan.
     
  9. SolenLyser

    SolenLyser Guest

    Jag fick just ett erbjudande från BBVA, ett kreditkort med en kredit på 2.000 €. Inom en vecka kommer kortet hem. Vissa betalar 40 € per år för kortet. Sådana erbjudanden går jag inte på men jag tänker på alla som tror att det handlar om ”Pennies from Heaven”. Har man en kredit som man utnyttjar måste pengarna ändå betalas tillbaka. Om man betalar krediten inom fem dagar följande månad är det ingen kostnad. Går man över gränsen betalar man av en del av skulden varje månad med en saftig ränta TAE, 25,34%.
     

Dela sidan

Laddar...