Telefonica pratar bara spanska!

stigbo

Medlem
Vi har sökt information på engelska på nätet. Skickat en förfrågan och blivit hänvisade till spansktalande service. Så nu frågar jag här i stället:

Någon som vet hur vi ska göra när vårt nät blev utslaget av åskan häromsistens och ADSL-routern - homestation - dog? Vi behöver alltså en ny, var får man en sådan?

Vi väntade en halvtimme i en Movistar-butik bara för att få reda på att den unga damen inte pratade engelska.

Spanienforum

Sponsrat inlägg
Hej!
Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
Sorry, säger du engelska kommer du till ett autosvar som frågar vad ärendet gäller. Gäller teknisk support kommer de inte klara samtalet på engelska. Du måste gå till en butik och försöka förklara läget för personalen så kan de ringa och fixa.

Sorry, säger du engelska kommer du till ett autosvar som frågar vad ärendet gäller. Gäller teknisk support kommer de inte klara samtalet på engelska. Du måste gå till en butik och försöka förklara läget för personalen så kan de ringa och fixa.

Ok, men det har funkat för mig i alla fall, när jag gjort det tidigare. Även teknisk support, när vi hade problem. De gick in och mätte ADSL-signal och allt möjligt, gjorde ändringar för att ge stabilare signal, medan jag talade med dem. På engelska.

När vi t ex hade problem med att ringa på vår fasta lina gick vi in på följande adress:
http://www.movistar.es/particulares/atencion-cliente/soporte-tecnico/
Därunder kan man välja "Comunica tu incidencia" och sedan klicka sig vidare.
Man behöver absolut inte vara expert på spanska för att fylla i uppgifterna.

Vi skickade in en anmälan via tjänsten en lördag förmiddag, och i vårt fall
kom det hem en tekniker på söndag eftermiddag för att felsöka. thumb
Han kunde då konstatera att vår trådlösa telefon (som satt i laddningsstationen)
blivit utslagen av åskan. Tog inget betalt. Numera drar vi ur "jacket" när det åskar. :)

Last edited:

Spanienforum

Sponsrat inlägg

Ett bra erbjudande

American Express SAS Eurobonus
Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK.
6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa. Kortet är gratis & utan årsavgift.
Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.

PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
Jag har iaf försökt att kommunicera om tekniska saker på engelska till Movistar och de har aldrig klarat det, varken via telefon eller IRL. Det kan vara en lokal sak att de gör det eller inte, men jag har iaf hört från andra som haft samma erfarenhet som mig.

Bor man i Fuengirola eller Torrevieja kanske det är en annan femma.

1004 är ju ett central nummer. Såvitt jag vet hamnar min inte hos någon lokal Movistar-enhet när man ringer dit, utan till supporten för hela Spanien.
Jag kanske haft tur, men Britter jag pratat med har haft samma erfarenhet.
De *ska* kunna hantera teknisk support, men risken är väl att de anställer vem som helst som kan lite engelska, oavsett tekniskt kunnande...
Sen att teknikerna som kommer ut och fixar det hela inte kan engelska alls är ju en annan sak.

När jag har fått hjälp via 1004 så har det varit trepartssamtal. Jag, teknikern plus en översättare. Det har hänt att jag varit förb-d och skrivit på engelska och det har inte väckt några problem.

1004 är ju ett central nummer. Såvitt jag vet hamnar min inte hos någon lokal Movistar-enhet när man ringer dit, utan till supporten för hela Spanien.
De *ska* kunna hantera teknisk support, men risken är väl att de anställer vem som helst som kan lite engelska, oavsett tekniskt kunnande...
Sen att teknikerna som kommer ut och fixar det hela inte kan engelska alls är ju en annan sak.

Pà senare àr ligger ju ofta Movistars support i sydamerika, dÄr de oftare pratat engelska.

Spanienforum

Sponsrat inlägg

Ett bra erbjudande

Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK.

De enda två gånger jag ringt om tekniska ärenden har jag blivit kopplad till ett telesvar som sagt att de inte har någon möjlighet att svara på engelska. Det kanske har varit på grund av att jag ringt innan klockan 11 på dagen eller något liknande men de uppgav inga bättre tider att ringa.

Nu är det löst! Efter tips på en engelsk hemsida om just vårt problem, köpte vi med en router från Sverige. Kopplade in den och - voilá - nu surfar vi igen. (Lösenordet som behövdes finns på den engelska sidan. Man behövde inte ens vara datanörd!)

Varning, nu kommer det en puckofråga, ni som kan skratta inte på er, men .... hur kan en engelsk hemsida veta vilket lösenord som skall användas till en router inköpt i Sverige?
Är inte lösenordet specifikt för just den routern?

Varning, nu kommer det en puckofråga, ni som kan skratta inte på er, men .... hur kan en engelsk hemsida veta vilket lösenord som skall användas till en router inköpt i Sverige?

Jag tror de menar lösenordet för Telefonicas ADSL, inte till själva routern.

Inloggningen som konfigureras i modemet är - för Movistar/Telefonica - alltid "adslppp@telefonicanetpa" med lösenord "adslppp".
Man ska också konfigurera så det använder PPPOE med VPI satt till 8 och VCI satt till 32. LLC/SNAP Encapsulation.
Men många modem behöver man inte konfigurera manuellt, utan de hittar detta själva. Det enda man behöver är inloggingen och lösenordet.

Man måste också se till att modemet stödjer ADSL av typ "Annex A", men eftersom det är det vanligaste även i Sverige så är det oftast inget problem.
Men det kan vara det om man köper roter/modem på nätet, te.x från Amazon.

Frågan var inte så pucko happy Vem tycker inte det lät
konstigt :D

Chao P thumb

Spanienforum

Sponsrat inlägg

Ett bra erbjudande

Telefónica levererar ADSL med ett Modem. Att det fungerar direkt beror på att man i en närliggande telefonväxel programmerat telefonlinjen för ADSL och eventuellt lagt in begränsningar av datahastigheten. Inget problem att byta ut till ett annat modem. De uppgifter som står på undersidan av Modemet har bara med WiFI att göra.

Jag tror de menar lösenordet för Telefonicas ADSL, inte till själva routern.

Inloggningen som konfigureras i modemet är - för Movistar/Telefonica - alltid "adslppp@telefonicanetpa" med lösenord "adslppp".
Man ska också konfigurera så det använder PPPOE med VPI satt till 8 och VCI satt till 32. LLC/SNAP Encapsulation.
Men många modem behöver man inte konfigurera manuellt, utan de hittar detta själva. Det enda man behöver är inloggingen och lösenordet.

Man måste också se till att modemet stödjer ADSL av typ "Annex A", men eftersom det är det vanligaste även i Sverige så är det oftast inget problem.
Men det kan vara det om man köper roter/modem på nätet, te.x från Amazon.

Kan ju vara routerns lösen ocksà. De flesta märken har ju oftast samma lösen i sina fabriksinställningar. oberoende pà var den är köpt.

Nya trådar

Back
Toppen