Svinkallt på vintern?

Diskussion i 'Mallorca' startad av lillalind, 15 februari 2015.

  1. lillalind

    lillalind Ny medlem

    Blev medlem:
    16 december 2014
    Inlägg:
    82
    Mottagna gillanden:
    0
    Jag har aldrig varit på Mallorca på vintern, men läser ofta om att det är svinkallt där då. Nu undrar jag, om man jämför med Sverige (Göteborg), är det då svinkallt i jämförelse, eller är det svinkallt i jämförelse med tex Kanarieöarna?

    Ställt i proportioner menar jag? Bor man där nere kanske man glömmer hur kallt det faktiskt är här hemma? Sedan att det är dåligt eller obefintligt isolerat gör ju att det blir kallt inne på ett annat sätt än i Sverige, det förstår jag.

    När man läser om alla som skriver att det är snorkallt på vintern, men härligt på sommaren så låter det ju ändå inte så lockande. Senvåren och sommaren är ju väldigt härlig i Sverige också enligt mig... Inbillar mig att klimatet måste vara bättre där nere än här ändå, även när det inte är sommar?
     
  2. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Hej!
    Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
    Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  3. Preciosa

    Preciosa Veteranmedlem

    Blev medlem:
    13 december 2008
    Inlägg:
    8.313
    Mottagna gillanden:
    1.050
    Hej!
    Man kan ju inte jämföra områden runt och i Medelhavet med Sverige :)

    Mallorca har oftast ett par grader lägre under hela året än
    tex Costa Blanca.
    Varför det kallas "svinkallt" är ju för att man inte har så bra värme
    inomhus som hemma i Sverige där dom flesta har centralvärme.
    Då känns det kallare och rått här nere vid Medelhavet.
    Blåser ju en del på kusterna och på öarna.

    Kanarieöarna har ju bäst klimat som inte ligger vid Medelhavet utan
    utanför Afrikas kust. Men kan ju vara blåsigt och rått spec i början på
    året och främst i februari är min erfarenhet.

    Några väderlänkar:

    http://mallorca-väder.se/
    http://www.apollo.se/resor/europa/s...oubler&utm_content=links&utm_campaign=charter

    http://www.mittresvader.se/l/spanien/vadret-torrevieja-temperatur-klimat.php
     
  4. Noman

    Noman Medlem

    Blev medlem:
    31 december 2012
    Inlägg:
    655
    Mottagna gillanden:
    8
    Jag var nere under 3 ovanligt "kalla" och blåsiga veckor nu i januari/februari. Jag ägnade mig åt uteaktivitet varje dag. Vissa dagar med en varm tröja och ett vindplagg. När nordvinden kommer och det dessutom är mulet och kanske t.om regnar är det kallt som en regnig mulen svensk vår/försommardag. Normalt varar det max 2-3 dagar.Just i år frös mina vänner på solkusten också dessa dagar så så stor skillnad är det inte. Inne måste du ha någon typ av värme förstås men det beror på också hur du bor. Grannar runt om,söderläge etc.
    Jag föredrar Mallorca oktober till april men har på senare år även åkt ner då vädret i Sverige varit dåligt även på sommarhalvåret..
     
  5. lillalind

    lillalind Ny medlem

    Blev medlem:
    16 december 2014
    Inlägg:
    82
    Mottagna gillanden:
    0
    Tack.
    Varför jag frågar är för att när jag jämför klimatet via väderlänkar så verkar det vara samma temperaturer på Costa Blanca och Mallorca.

    Självklart förstår jag att man inte kan jämföra Sverige och Medelhavet :) Men många som klagar på kylan tycker att det är kallt när det är sådär 16-17 grader där nere och så sitter man här hemma med nollgradigt eller minus och tänker att man kanske glömt hur kallt det är här hemma :)

    Jag är hyfsat van vid kyla inomhus också, även om det inte är i samma utsträckning som där nere. Men vi har sällan mer än 18-19 grader här hemma i Sverige. Skillnaden är väl att elen är mycket billigare här hemma...

    Varför jag frågar om Mallorca är också för att vi planerar att stanna ett år på Costa Blanca och sedan dra till antingen Marbella eller Mallorca och väger för och emot överallt nu :)
     
  6. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Ett bra erbjudande

    American Express SAS Eurobonus
    Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK. 6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa.
    Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.


    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  7. Nalle

    Nalle Mycket välkänd medlem

    Blev medlem:
    15 mars 2010
    Inlägg:
    3.778
    Mottagna gillanden:
    750
    Det värsta med Mallorca är fukten, bàde pà sommaren och vintern.
     
    erkki gillar detta.
  8. Noman

    Noman Medlem

    Blev medlem:
    31 december 2012
    Inlägg:
    655
    Mottagna gillanden:
    8
    Luftfuktigheten sista månaden 250 m från havet i Palma (Min väderstation :) )

    +3 är inte temperaturen utan att den visar 3 % högre luftfuktighet en ett professionellt instrument jag använt för att "kalibrera" med.

    [​IMG]
     
    Last edited: 16 februari 2015
  9. Minerva

    Minerva Medlem

    Blev medlem:
    18 februari 2011
    Inlägg:
    179
    Mottagna gillanden:
    20
    Och så fanns det ju också Frederic Chopin ach George Sand ökända vintern i Valldemosa, den kallaste ? platsen på Mallorca ;-)
     
  10. Preciosa

    Preciosa Veteranmedlem

    Blev medlem:
    13 december 2008
    Inlägg:
    8.313
    Mottagna gillanden:
    1.050
    OT :) Ja det tog ju nästan livet av honom :( Det var ju ett kloster han bodde i
    som nu folk vallfärdar till...Fint i Valldemossa!!
    Chao P :sol:
     
  11. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

  12. lillalind

    lillalind Ny medlem

    Blev medlem:
    16 december 2014
    Inlägg:
    82
    Mottagna gillanden:
    0
    Ok, förstod inte riktigt den mätningen men... :) Men jag antar att det är rått och fuktigt då och inte bra för luftrörsproblem?
     
  13. Nalle

    Nalle Mycket välkänd medlem

    Blev medlem:
    15 mars 2010
    Inlägg:
    3.778
    Mottagna gillanden:
    750
    Absolut inte. Min hustru lider av astma, den har blivit mycket bättre sen vi flyttade till Alicante. Min dotter har heller inte haft förkylningsastma sen dess.
     
  14. lillalind

    lillalind Ny medlem

    Blev medlem:
    16 december 2014
    Inlägg:
    82
    Mottagna gillanden:
    0
    Fast jag menade Mallorca :)
     
  15. rocio

    rocio Aktiv medlem

    Blev medlem:
    1 mars 2012
    Inlägg:
    1.500
    Mottagna gillanden:
    18
    Nalle bodde tidigare på Mallorca. Det är sedan familjen flyttade till Alicante som astmaproblemen försvann. Så har jag uppfattat det iaf think
    rocio
     
  16. Nalle

    Nalle Mycket välkänd medlem

    Blev medlem:
    15 mars 2010
    Inlägg:
    3.778
    Mottagna gillanden:
    750
    Precis. Fràn Palma till Alicante
     
  17. lillalind

    lillalind Ny medlem

    Blev medlem:
    16 december 2014
    Inlägg:
    82
    Mottagna gillanden:
    0
  18. AndersÖ

    AndersÖ Ny medlem

    Blev medlem:
    27 juni 2013
    Inlägg:
    166
    Mottagna gillanden:
    1
    Vi har tillbringar, sedan 2005, oktober till april på Mallorca med en månad vid jultiden åter i Stockholm. Detta år har det varit lite kyligare än vanligt men de flesta dagar har vi druckit vårt lunch-te utomhus utan tjocka tröjor.
    Fukten kan vara ett problem om man bor kustnära men för oss som bor mer centralt är det inte så. Själv har jag astma sedan barndomen (nu pensionär) men jag ha snarast mindre besvär här på Mallorca än i Stockholm vintertid.
    Vintern här är som svensk vår. :sol:
    Självklart är det bäst med ett välisolerat hus med isolerglas som vi har här på landsbygden. Värme får vi från våra braskaminer, den i sovrummet tänder vi cirka en timma innan sängdags! Behövs det extra tillskott tänder vi tillfälligt en gasolkamin. :frusen:
    Elvärme har vi inte då vi bara har solel.
    Sommartid är det för varmt för oss som är aktiva och inte bara vill ligga och stekas!

    Anders
     
    Last edited: 19 februari 2015
  19. lillalind

    lillalind Ny medlem

    Blev medlem:
    16 december 2014
    Inlägg:
    82
    Mottagna gillanden:
    0
    Hur långt inåt land tror du man behöver för att det skall vara mindre rått? Palma är helt uteslutet eller, även om man väljer något område längre från havet?
     
  20. Noman

    Noman Medlem

    Blev medlem:
    31 december 2012
    Inlägg:
    655
    Mottagna gillanden:
    8
    Så rått är det inte, i Palma, 250 meter från havet. Inomhusklimatet hålls behagligt när det behövs med en rätt dimensionerad Luftvärmepump eller ännu bättre en gaspanna och vattenburen värme som många lägenheter har. Ute blir det bara rått och fuktigt när det regnar och det gör det som tur är inte så ofta.
    En oisolerad lägenhet utan värme kan bli kallt åtminstone några veckor om året. Det är väl det som en del som kommer hem och har frusit har upplevt. Det gäller väl överallt .
    Inåt land blir det istället ofta lite kallare på nätterna.
     
  21. lillalind

    lillalind Ny medlem

    Blev medlem:
    16 december 2014
    Inlägg:
    82
    Mottagna gillanden:
    0
    Hur är det i Plama, är det en ren "storstad" med enbart höghus och lägenhetshus i mer eller mindre bra skick, eller finns det även townhouse och liknande (eller lägre lägenhetshus med solterrass eller större uteplats, inte bara liten balkong)? Vilka områden borde man rikta in sig på för att få tag på bostad som är i bra skick och där det gärna bor en del barnfamiljer?

    Vi ska dit bara ett par dagar och hinner inte kolla överallt så det vore bra att få en fingervisning till vart vi bör lägga tiden...
     
  22. Noman

    Noman Medlem

    Blev medlem:
    31 december 2012
    Inlägg:
    655
    Mottagna gillanden:
    8
    Son Armadans, Bonanova, Son Dureta, Son Rapinya, Sant Augusti, El Terreno nedanför Bellver parken är exempel på områden som är trivsamma och har en mix av gammalt och nytt. Sta Catalina och gamla stan är populärt bland svenskar men mest riktigt gamla hus. Håll er på denna delen av stan och lägg absolut inte tid på ”andra sidan” Las Avenidas, son Gotleu etc. Det är mitt tips.
     
  23. AndersÖ

    AndersÖ Ny medlem

    Blev medlem:
    27 juni 2013
    Inlägg:
    166
    Mottagna gillanden:
    1
    Håller med Noman. Hur man upplever vintern på Mallorca beror till stor del på hur och var man bor.
    Ön har enorm variation att erbjuda, från storstad till fridfull landsbygd!

    Anders spainsmile
     
  24. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

Dela sidan

Laddar...