Sverige eller Spanien?

Diskussion i 'Flytta till Spanien' startad av Minerva, 16 juni 2020.

  1. Minerva

    Minerva Medlem

    Blev medlem:
    18 februari 2011
    Inlägg:
    179
    Mottagna gillanden:
    20
    Hej på er alla. Jag försvann från forumet för två år sedan, några månader innan jag återflyttade till Sverige. Nu bor jag i Sverige och saknar Spanien trots att jag har det relativt bra här: en nybyggd fin lägenhet i bästa läget i Kristianstad och med milsvid utsikt (som hjälper vid coronainstängningen), har hemhjälp och ICA levererar alla förnedenheter, men...

    - den svenska hemtjänsten är värdelös i jämförelse med privat spansk hemhjälp och faktisk dyrare, för att inte tala om den svenska äldrevården, som jag kommer nog snart att behöva och som fyller mig med skräk,
    - jag betalar betydligt MINDRE SKATT i Sverige än i Spanien, ty nästan alla mina inkomster är utländska pensioner som inte beskattas i Sverige, däremot beskattas till fullo i Spanien, MEN då har jag heller ingen RUT som gör att alla tjänster som jag behöver är hutlös dyra i Sverige och billiga i Spanien,
    - jag kan inte välja både och, ty jag är 76 år gammal, efter en hjärtoperation, numera delvis rörelsehindrad, ensamstående och har tre katter, så jag orkar inte längre att flyga fram och tillbaka, och det betyder problem med bostad i Spanien, ty jag vill inte köpa något (min dotter, som är min ända arvinge bor i USA och föredrar att semestra i Cancun eller Florida än i Spanien och vill inte ha problem med en fastighet i Spanien som hon aldrig kommer att använda) och är orolig att tvingas flytta från en uthyrd bostad i Spanien när jag inte kommer att vilja det
    - jag är diabetiker och svensk mat är helt olämplig för mig ty praktiskt taget alla svenska livsmedel är fyllda med mängder av socker, medan maten i Spanien är både hälsosam ch betydligt bättre smakande en svensk mat, ni äkta Svenskar får ursäkta...
    - min svenska är fortfarande betydligt bättre än min spanska, fast jag förstår spanska, särskild i skrift, medan jag begriper inte mycket av den andalusiska dialekten som jag var utsatt för i Cadiz provinsen... ty vem kan gissa att topalante betyder todos para adelante...
     
    Last edited: 16 juni 2020
    resaren, Joe Spanien och Cameo gillar detta.
  2. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Hej!
    Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
    Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  3. Nalle

    Nalle Mycket välkänd medlem

    Blev medlem:
    15 mars 2010
    Inlägg:
    3.778
    Mottagna gillanden:
    750
    Prova att hyra i nàgot +55 komplex.
    I Gran Alacant (strax söder om Alicante) har du tex Santara Resort
    Ballesol finns i och runt Alicante stad. De har ju bàde vanliga "àlderdomshem" samt lite andra koncept med serviceboende.
    Dessa är bara 2, men de finns ju runt hela Spanien.
     
    Minerva gillar detta.
  4. Minerva

    Minerva Medlem

    Blev medlem:
    18 februari 2011
    Inlägg:
    179
    Mottagna gillanden:
    20
    Tak Nalle för det utmärkta tipset! Visste inte att sådant fanns i Spanien. Det kan faktiskt funka!
     
  5. PerMor

    PerMor Aktiv medlem

    Blev medlem:
    9 oktober 2017
    Inlägg:
    111
    Mottagna gillanden:
    44
    håller helt med om maten jag som TYP-2 har svårt med maten i Sverige men inga problem i spanien
    så man längtar ner igen
     
    Minerva gillar detta.
  6. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Ett bra erbjudande

    American Express SAS Eurobonus
    Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK. 6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa.
    Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.


    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  7. Stef

    Stef Aktiv medlem

    Blev medlem:
    16 augusti 2013
    Inlägg:
    460
    Mottagna gillanden:
    99
    Lite lustigt att du säger de där med socker, vi har upplevt det precis tvärtom mycket i Spanien är sötat med socker eller sötningsmedel, vi är vana att äta väldigt lite socker så vi har fått åka runt och leta efter mindre socker produkter.
    Vi lagar dock de mesta och försöker hålla lite koll, men att de är socker i ris, korv, yoghurt naturell, köttfärs m.m känns udda.
    Kanske är carefour och Alcampo i CB som gillar sälja socker produkter?
     
    Kjell Fohrman gillar detta.
  8. Preciosa

    Preciosa Veteranmedlem

    Blev medlem:
    13 december 2008
    Inlägg:
    8.313
    Mottagna gillanden:
    1.050
    För att inte prata om efterrätter och kaffebrödet i alla former... :) Gommen skrynklar sig :cool:
    Köttfärsen är väldigt konstig liksom blandfärsen...
    Chao P
     
    Kjell Fohrman gillar detta.

Dela sidan

Laddar...