Svenskt mobilabb i Spanien

BettanKoe

Ny medlem
Vi åker till Spanien om några veckor och tänker bara använda vår svenska operatör. Har telenor frihet obegränsat och enl operatören kan vi använda detta i upp till 4 mån och upp till 100g i mån. Nu till min fråga Kan jag se svensk tv via min iPad då jag har svenskt abonnemang?

Spanienforum

Sponsrat inlägg
Hej!
Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
Nej, men du kan ladda ner en vpn och på så sätt se svenskt TV. Å andra sidan kan du utan vpn se vissa svenska program även från Spanien, och går du ex in på Netflix hamnar du på den spanska versionen men där du kan välja svensk text till mycket. Men det drar väldigt mycket gig att streama.

En annan sak att tänka på är att kvaliteten på uppkopplingen mot 4G-nätet kan variera ganska mycket beroende på var man befinner sig och vilket operatörsnät man är uppkopplad emot. Själv är jag via min svenska operatör Comviq uppkopplad mot Movistar i Spanien och det fungerar faktiskt ibland helt sanslöst dåligt. Det är inte ovanligt med noll till en stapel på mottagningen även om jag befinner mig utomhus. Och då bor jag inte avsides.

Någon har sagt att med Svensk mobil har du Svenskt IP och då slipper du VPN.
Bra i så fall eftersom VPN tar resurser. TV tar ca 1 gig i timmen. Så det blir alktivt tittande och inget slötittande......

Spanienforum

Sponsrat inlägg

Ett bra erbjudande

American Express SAS Eurobonus
Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK.
6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa. Kortet är gratis & utan årsavgift.
Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.

PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
Beror helt på vilken APN-konfiguration man har på sitt abonnemang, vi har använt Telenor Frihet med "service.telenor.se" som är standard APN för Telenor, då funkar SVT Play och svenska utbudet på Netflix utan att köra VPN. :D

Hej, var nere för drygt två veckor sen och tittade på Viaplay/Premier League på min surfplatta den fick nät via min telefon som gick på 4G nätet.
Det laggade bara en gång under hela matchen.(Att pixlarna inte hängde med). Men, det gällde bara en till två sekunder.
Jag har Telia men det spanska nätet är olika.

Om jag fattat rätt så har jag svensk IP adress när jag har svenskt abb??
Kan jag själv ändra APN eller funkar det med automatik när jag har telenor?

Om du har ett svenskt sim-kort så befinner du dig i Sverige...

Utanför EU tillkommer dock roaming-avgifter. En del gangsterföretag lägger dock
på diverse avgifter om man befinner sig utomlands, dock inte Telenor ( tror jag, ej kund ).

För den som befinner sig minst 6 månader om året i Sverige, bör kontantkort från
Halebop ( Telias budget-varumärke ) vara både bäst och billigast, så länge man
vistas inom EU och kanske några andra länder.

Av spanska sim-kort är nog kontantkort från Masmovil och Orange både bäst och
billigast. Sim-kort från Orange säljs i många butiker. Det gör inte sim-kort
från Masmovil.

http://prepaid-data-sim-card.wikia.com/wiki/Spain
http://prepaid-data-sim-card.wikia.com/wiki/Sweden

Nästan, APN inställningen avgör vilken IP adress du kommer ifrån.

Vanligtvis så får man APN-inställningen från sin hemoperatör (Telenor i ditt fall), men det kan strula ibland och då kan man ställa om APN inställningen, se även länken (den som slutar på Sweden) som @Svenne Apelsin postade ovan.

Spanienforum

Sponsrat inlägg

Ett bra erbjudande

American Express SAS Eurobonus
Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK.
6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa. Kortet är gratis & utan årsavgift.
Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.

För den som befinner sig minst 6 månader om året i Sverige, bör kontantkort från
Halebop ( Telias budget-varumärke ) vara både bäst och billigast, så länge man
vistas inom EU och kanske några andra länder.

Ta även en titt på Telenors budgetvarumärke "Vimla", lägre priser och man får spara oanvända samtal, sms samt data, dessutom går det att pausa kortet om man under perioder köper lokala SIM-kort.

Med en tipslänk (hojta gärna till om du vill ha en :)) så får man stående 10 kr rabatt på månadsavgiften!

Klart att man inte får en svensk IP-adress när man inte är i Sverige. Och man ringer prefix +46 till Sverige är för att man är utomlands(apropå att telefonen känner av det, mastuppkoppling etc), och att man måste det till Spanien är för att svenska nummer kopplar upp via Sverige, den operatören man har. Man får ju även ett sms så fort man sätter på luren efter landning att man önskas välkommen till Spanien.

Roaming existerar inte längre, eller dess kostnader. Det är fri telefoni inom EU/EES och du kan surfa precis som om du vore i Sverige (kostnadsmässigt) och ringa gratis till Sverige, och till Spanska nummer.

Jag har två nummer, spanskt och svenskt, och mobilen har plats för två sim-kort (det har nästan de flesta mobiler idag), och jag kommunicerar med spanjorer på mitt spanska och har mitt svenska till dito. Ringer man mig från Sverige kostar det ju inget på det svenska. Så det blir oerhört bra på alla sätt att ha det så.

Klart att man inte får en svensk IP-adress när man inte är i Sverige. Och man ringer prefix +46 till Sverige är för att man är utomlands(apropå att telefonen känner av det, mastuppkoppling etc), och att man måste det till Spanien är för att svenska nummer kopplar upp via Sverige, den operatören man har. Man får ju även ett sms så fort man sätter på luren efter landning att man önskas välkommen till Spanien.

Roaming existerar inte längre, eller dess kostnader. Det är fri telefoni inom EU/EES och du kan surfa precis som om du vore i Sverige (kostnadsmässigt) och ringa gratis till Sverige, och till Spanska nummer.

Jag har två nummer, spanskt och svenskt, och mobilen har plats för två sim-kort (det har nästan de flesta mobiler idag), och jag kommunicerar med spanjorer på mitt spanska och har mitt svenska till dito. Ringer man mig från Sverige kostar det ju inget på det svenska. Så det blir oerhört bra på alla sätt att ha det så.

Inte riktigt korrekt. För samtalsavgifter är det korrekt som du skriver.

Senast jag var i Spanien använde jag min Android-telefon, som 4G-modem, för att
ansluta min lilla laptop till internet. I telefonen hade jag ett sim-kort från
Telias budgetvarumärke Halebop. Jag kunde logga in på, nu blir det reklam,
betsson.com.

Gången före, innan roaming-avgifter avskaffats, använde jag ett sim-kort från
Orange Espana. Då möttes jag av ett meddelande på spanska att Spanien reglerat
spelandet och att betsson saknade licens.

Eftersom jag är nyfiken i en strut provade jag även att besöka lite andra
spelsajter. Andra sajter massmedia anser vara mer seriösa, verkade det som om
det gick att logga in på.

En del Svenska ab. har det enligt ovan och man slipper VPN tunnlar för att se TV. Men hör blir tiden och mängden en faktor.

Nya trådar

Back
Toppen