Svensk/spansk skola ?!

Diskussion i 'Skolor och Studier i Spanien' startad av Piffpuffen, 18 februari 2013.

  1. Piffpuffen

    Piffpuffen Ny medlem

    Blev medlem:
    13 februari 2013
    Inlägg:
    20
    Mottagna gillanden:
    0
    Vi har ju också funderingar på att flytta ner en period, minst 6 månader men förhoppningsvis längre.

    Min fundering är på vart man ska sätta barnen i skola?
    Först var jag helt 100 på att vi skulle sätta barnen i svensk skola eftersom vi inte vet om vi blir kvar eller hur länge.
    Men efter att ha läst lite så kanske det faktiskt skulle vara bättre med en spansk?!
    Jag vill ju att de ska ha en möjlighet att så snabbt som möjligt komma in i samhället och det gör man ju bäst genom att lära sig språket.

    Men hur mycket spanska behöver man kunna innan?
    Barnen är i ålder från 5-10år, sociala och lättlärda ;)
    Blir det kanske lite väl tufft att "kastas in" i en helt annan typ av skola?

    Skulle valet hamna på svensk skola är vi ju genast mycket mera begränsade i vårt val av bostadsområde.

    Tankar och funderingar på detta?
     
  2. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Hej!
    Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
    Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  3. Nalle

    Nalle Mycket välkänd medlem

    Blev medlem:
    15 mars 2010
    Inlägg:
    3.778
    Mottagna gillanden:
    750
    Min dotter har haft klasskompisar som "kastats in" fràn noll. En norsk tjej började när hon var 10 eller 11, Kunde kommunicera pà flytande Spanska (visst, inte felfri) efter 2-3 mànader. En annan av hennes klasskompisar kom fràn England vid 7-àrs àldern och samma sak, tog väldigt lite tid för dem att komma in i det. Beroende pà skola sà fàr de stödklasser.
     
  4. Piffpuffen

    Piffpuffen Ny medlem

    Blev medlem:
    13 februari 2013
    Inlägg:
    20
    Mottagna gillanden:
    0
    Efter att ha sett filmen/reportaget i den här tråden är det ju inte längre någon tvekan om i vilken typ av skola våra barn ska gå ithumb
     
  5. Tinzi

    Tinzi Ny medlem

    Blev medlem:
    16 februari 2014
    Inlägg:
    1
    Mottagna gillanden:
    0
    Någon som kan rekommendera en spansk skola i fuengirola? Har du hittat ngt bra ännu piffpuffen?
     
  6. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Ett bra erbjudande

    American Express SAS Eurobonus
    Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK. 6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa.
    Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.


    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  7. Baggis

    Baggis Avstängd

    Blev medlem:
    5 oktober 2013
    Inlägg:
    222
    Mottagna gillanden:
    1
    Jag kommer inte ihåg detta KF och har inte tid med det nu, men som det står där brukar man inte kunna beskylla varken KF eller Velasco för objektivitet. Jag kommer ihåg att Velasco var väldigt fördomsfull i att visa hur dåliga vi är, något som jag aldrig märkt där. Men jag undrar om inte vi klarar oss bättre där än andra gör här.

    Finns massa att läsa om val av skola, ska man återvända till Sverige kan svensk skola vara bäst men är dyrast, tänker man aldrig återvända är det lika bra att integreras eller assimileras i det mesta. thumb
     
  8. Alexandra Fristedt

    Alexandra Fristedt Ny medlem

    Blev medlem:
    4 november 2015
    Inlägg:
    6
    Mottagna gillanden:
    0
    Bra spansk skola i Torrevieja

    Hej..

    Vi kommer flytta ner till Torrevieja nästa år och vill hitta en bra spansk skola till sonen på 8 år. Är det nån som har erfarenhet av någon eller vet ryktesvägen om någon bra?
     
  9. rinconada

    rinconada Känd medlem

    Blev medlem:
    6 oktober 2010
    Inlägg:
    3.875
    Mottagna gillanden:
    217
    Last edited: 5 november 2015
    erkki gillar detta.
  10. Soffipropp1

    Soffipropp1 Ny medlem

    Blev medlem:
    6 augusti 2015
    Inlägg:
    42
    Mottagna gillanden:
    0
    Varför inte i skolan vi valt, collegio el Valle. Den ligger i Playa de san Juan. Det ligger 10 min norr om Alicante. Det är en internationell privatskola (IB). De pratar mycket engelska vilket är bra för spanska skolor är överlag jättedåliga på engelska.
     

Dela sidan

Laddar...