Starta eget måleri i Spanien

Diskussion i 'Starta och driva företag i Spanien' startad av Målaren, 25 mars 2008.

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.
  1. Målaren

    Målaren Ny medlem

    Blev medlem:
    25 mars 2008
    Inlägg:
    22
    Mottagna gillanden:
    0
    Hej
    Detta blir mitt första inlägg i detta forum!
    Hoppas på mycket svar!

    Det är så att jag under senare tid blivit mer och mer sugen att flytta till Spanien.

    Eftersom jag är utbildad Målare med godkänt gesällprov(Gäller i hela EU) så faller det sig ju naturligt för mig att fortsätta i denna bransch även i ett annat land.

    Detta ger mig ju två valmöjligheter:

    1,Anställd på ett företag
    2,Öppna eget.

    Då jag i dagsläget inte har någon koll alls på hur det fungerar att arbeta som målare i Spanien så vänder jag mig hit för att kunna skapa mig en uppfattning om det ens är värt att drömma vidare och försöka göra denna plan till verklighet eller om det får förbli just en dröm.

    Det jag Undrar främst är:

    1:Hur stor är chansen att lyckas med eget i Spanien(tänker då på ett eget måleri)

    2: Hur ser förhållandena ut som anställd(målare) i Spanien.
    I Sverige så är ju hela byggbranschen både välbetald och i mina ögon ivarjefall så har det på senare år blivit lite av ett statusyrke.
    Nu är jag ju inte direkt ute efter status utan det intressanta är snarare lönen.

    3:Tillgång och efterfrågan.
    I Sverige börjar väll byggmarkanden avta något vilket kanske itne gör det optimalt i dagsläget att starta eget i Sverige men det finns fortfarande gott om arbetstillfällen vilket gör att det inte är så svårt att få en anställning som målare.
    Hur ser detta ut i Spanien.

    Läget för mig är kanske inte optimalt just nu med tanke på att jag för mindre än ett år sedan köpte ett hus.
    Denna bit går ju ifs att lösa genom försäljning alt uthyrning.
    Tanken är väll att man i början hyr ett boende och har hus m.m kvar i Sverige och om det sedan rullar på bra i Spanien så säljer man i Sverige och "flyttar ner"

    Hoppas mina frågor inte blev allt för röriga och att ni sitter på lite värdefull info!

    Mvh
    Seb
     
  2. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Hej!
    Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
    Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  3. SolenLyser

    SolenLyser Guest

    Själv skulle jag bosatt mig i en svenskkoloni i södra Spanien, driva eget företag med mottot "svensk målare, svensk kvalitet, moderata priser - gratis kostnadsförslag, referenser. På sikt bör man lära sig spanska och därigenom öka sin kundgrupp.
     
  4. PeterLarsson

    PeterLarsson Ny medlem

    Blev medlem:
    17 februari 2008
    Inlägg:
    245
    Mottagna gillanden:
    9
    Starta företag i spanien

    Hej Seb ,välkommen till forumet!
    Jag läste ditt inlägg och jag tror definitivt att det går att lyckas med att starta eget måleri i spanien. Precis som "solen lyser" sa så tror jag på att vara där det är någon typ av svenskkoloni. Jag bodde ett par månader strax utanför Marbella och av det jag förstod så var det mycket populärt bland svenskar att anlita svenska snickare och dylikt . Tror det kan finnas en stor marknad och folk uppskattar att man kan språket.Det fins en tidning som heter "en sueco" som ges ut på Costa del sol och på nätet finns den också, där finns många bra annonser om arbeten och svenska företag som utför alla mäjliga typer av arbeten därnere på kusten. Titta om du hittar den det kan kanske finnas nåt av intresse. Såg en annons där av ett företag som heter Scandica vars syfte är att ta hand om ,renovera och utföra diverse arbeten på hus och lägenheter de kanske behöver personal i form av målare? Det byggs ju massor överallt så det borde ju finnas massor av arbetstillfällen såvitt jag kan tänka mig. Vet inte mer exakt om hur lönerna är för en målare i spanien men om man riktar in sig till utlänningar i spanien så är det kanske inte så stor skillnad på lön? vet inte tillräckligt gissar bara . Om du nu redan pratar spanska så kan du givetvis vara och jobba var som helst i Spanien. Dröm vidare det går säkert att göra till verklighet ! lycka till!
     
  5. Målaren

    Målaren Ny medlem

    Blev medlem:
    25 mars 2008
    Inlägg:
    22
    Mottagna gillanden:
    0
    Tack för svar!
    Ska redan under morgondagen leta efter "en sueco",sitter lite tight till nu så hinner inte just nu tyvärr.

    Att arbeta i en Svenskkoloni låter verkligen som ett bra sätt att starta.
    Hur ser det dock ut i dessa dvs finns det säg 1 snickare/målare per 100/inv. eller är det snarare 2 på 10?
    Om ni förstår hur jag menar ;).

    Rep. och underhåll av lägenheter/hus är ju min specialité så ska helt klart kolla upp annonsen som Peter nämnde!

    Fyll gärna på med fler tips ideér och gärna länkar!


    Språket är ju ett problem för mig men dels pratar tjejen hjälplig Spanska och sen tror jag att väl på "plats" så lär man sig nog snabbare,dvs när man MÅSTE lära sig.

    Ang att inrikta sig på utlänningar i Spanien:
    Tror ni verkligen att Svenskar/skandinavier är beredda betala Svenska priser för ett "Svenskt utfört jobb i Spanien" dvs runt 300-400kr/tim.
    Skulle vara roligt om ni som bor i Spanien kunde höra lite med folk omkring er.
    Detta är ju på något sett avgörande för möjligheten till att köra eget utan att behöva gå på knäna :)
    Såg någonstans att medelinkomsten i Spanien för en universitetsutbildad var ca 1000Euro/månad. Stämmer det verkligen?


    Fördelen för mig som Svensk målare är ju att vi ligger i topp när det gäller kvalité och kunnande (enligt vissa medier iallafall)

    Mvh
    Sebastian
     
  6. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Ett bra erbjudande

    American Express SAS Eurobonus
    Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK. 6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa.
    Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.


    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  7. SolenLyser

    SolenLyser Guest

    31 - 42 Euro/timme - glöm det! Gör man ett bra arbete kan man begära högst 20 Euro/timme. Det blir 3360 Euro/månad, vilket är en hög lön i Spanien. Det är billigare att bo i Spanien och därför kan man klara sig på 1000 Euro/månad.
     
  8. Målaren

    Målaren Ny medlem

    Blev medlem:
    25 mars 2008
    Inlägg:
    22
    Mottagna gillanden:
    0
    Okey!
    Du ser vad lite man har koll på!

    Mn man skulle ju ifs utan problem som enmans företag gå runt på den tim debiteringen.
    Så länge man slipper ha hyra för lokal m.m

    Har sökt runt lite och även kontaktat företaget Scandica för att höra mig för lite ang. arbets tillfällen!
    Väntar med spänning på svar!

    Ang 1000Euro/månad.
    För att klara sig på denna summa lever man då ett sparsamt liv eller klarar man att leva ett vanligt "Svensson" liv på den summan?

    Mvh
     
  9. SolenLyser

    SolenLyser Guest

    Lokalen är naturligtvis garaget. Har man kapital köper man sitt boende och då bor man billigt. Vårt hus på 260 m2 är betalt och då stannar månadskostnaden vid ca 178 Euro. Bilen också betald - en Berlingo diesel, klassad som "Mixto" med lägre skatt är vanlig som familjebil och företagsbil, kostar ca 110 Euro/månad. Jag tror att man betalar ca 180 Euro/månad som egen företagare för att få sjukvård till sig själv och familjen. F.ö. gick partiet PP ut före valrörelsen och föreslog att inkomster under 1333 Euro/månad inte skulle beskattas. Tyvärr vann PSOE!
     
  10. Målaren

    Målaren Ny medlem

    Blev medlem:
    25 mars 2008
    Inlägg:
    22
    Mottagna gillanden:
    0
    Okey,baserat på det du skrev så verkar det ju faktiskt vara bra mycket billigare i Spanien.
    Verkar även som att det jag hört om en snitt inkomst på 1000Euro/månad inte stämmer.

    Självklart ska jag kolla upp allt som bara går att ta reda på innan jag bestämmer mig och även om jag bestämmer mig för en flytt på prov så blir det nog tidigast till hösten.
    Måste ju få med mig sambon och hon är inte lika sugen ;;;;)
    Funderar på att e.v göra en "Studieresa" i sommar och scouta teränngen lite,kanske söka upp något måleri och be att få se hur dom jobbar m.m
    När jag var i Spanien i somras så hörde jag att tapeter inte är så vanlig väggbeklädnad i Spanien?
    Stämmer detta?
    Isåfall kanske det skulle vara en utmaning att försöka introducera med tapeter!

    Det svåra med sånna här tankar är nog att VÅGA.
    Antagligen löser det sig men är samtidigt svårt att ge upp ett bra jobb,Hus m.m för att kasta sig in i något man inte vet var det hamnar.

    En annan intressant fråga till er Svenskar som bott i Spanien ett tag.
    Hur lång tid tar det innan allt blir "vardag",om ni förstår vad jag menar.
    Dvs.Man är inne i hamsterhjulet igen och bara springer och springer men kommer ingen vart.
    En av anledningarna till att jag just vill flytta är för att jag 'är så HIMLA trött på det och anser mig själv vara värd något mer än att bara äta,sova,jobba.
    Nackdelen skulle ju vara om man efter säg 3 månader är inne i samma sak fast i ett nytt land;:(
    Så hur lång tid tog det för er?

    Mycket tankar och mycket text,hoppas någon orkat läsa och svara.
    Fler tankar om ett eget måleri i Spanien välkomnas med !
     
  11. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

  12. SolenLyser

    SolenLyser Guest

    Inga tapeter i Spanien! Grannarna har gjort det misstaget. Nu är det väl dags att någon som har praktisk arbetslivserfarenhet från Spanien hör av sig! Stress är inte så vanligt som i Sverige, upplever jag.
     
  13. Målaren

    Målaren Ny medlem

    Blev medlem:
    25 mars 2008
    Inlägg:
    22
    Mottagna gillanden:
    0
    Ja de vore super om någon med praktisk arbetslivserfarenhet kunde ägna denna tråd en minut!

    En sita fråga bara Solen:
    Varför funkar inte tapeter i Spanien,tänker på dina grannar.

    Mvh
    Sebastian
     
  14. SolenLyser

    SolenLyser Guest

    Svenska hus är byggda med fuktspärrar mm. Hur många trähus finns det i Spanien? Vi har inte ens något system för att värma eller kyla huset. Sverige och Spanien har mycket olika klimat.
     
  15. Målaren

    Målaren Ny medlem

    Blev medlem:
    25 mars 2008
    Inlägg:
    22
    Mottagna gillanden:
    0
    Detta meddelande blir helt OffToppic så svara endast om du vill SolenLyser.
    Förstår att klimaten är olika.
    Förstår dock inte hur detta skulle kunna göra det mindre populärt med tapeter.
    Fuktspärr hade du ju inte inomhus i vanliga utrymmen ;;;;)
    ,bara badrum.

    Föredrar själv tapet då jag anser detta ger mera liv till väggen!

    Som sagt lite offtopic men ändå.!

    Mvh
     
  16. SolenLyser

    SolenLyser Guest

    Vi har i snitt fem dagar regn per år, på fastlandet är det kanske femtio dagar. Husen är byggda av betongblock som är pustade och målade på in- och utsidan. Vad tror du händer när det regnar häftigt? Jo, fukten tränger igenom väggen. På en vägg som normalt är vitmålad kan man se var fukten trängt igenom. När solen åter lyser återgår allt som vanligt. Har man tapeter får man vara tacksam om den inte lossnar och faller ner.
     
  17. Målaren

    Målaren Ny medlem

    Blev medlem:
    25 mars 2008
    Inlägg:
    22
    Mottagna gillanden:
    0
    Okey!
    Då förstår jag verkligen varför folk INTE väljer tapeter!
    Tack för svaret ocn ha en trevlig kväll!

    Mvh
    Sebastian
     
  18. SolenLyser

    SolenLyser Guest

    Läste just i tidningen att medellönen per år på Kanarieöarna, Spanien och Europa är:
    21.000, 23.000 resp. 24.000 Euro.
     
  19. Målaren

    Målaren Ny medlem

    Blev medlem:
    25 mars 2008
    Inlägg:
    22
    Mottagna gillanden:
    0
    Okey!
    Väntar på svar från Scandica ang. jobb möjligheter.
    Hoppas verkligen på positiva svar.
    Isåfall så åker jag nog till vintern.
    Är ju rätt mycket som behövs fixas och kollas upp innan så tror att va ett år är en bra planeringstid.
     
  20. eriksson1

    eriksson1 Ny medlem

    Blev medlem:
    15 januari 2008
    Inlägg:
    64
    Mottagna gillanden:
    0
    Lönerna i Spanien är rakt igenom usla. Universitetsutbildade tjänar i regel runt 1000 € i månaden och du lär väl hamna däromkring. Har en kompis som jobbat sig upp till ett visst ansvar i en klädbutik i Barcelona och får ut runt 700 € i månaden.

    Så Spanien är nog inte första valet om du vill tjäna pengar.
     
  21. Målaren

    Målaren Ny medlem

    Blev medlem:
    25 mars 2008
    Inlägg:
    22
    Mottagna gillanden:
    0
    Som SolenLyser skrivit tidigare i tråden så skulle jag som egen företagare med gott rykte kunna faktura ca 20Euro/timmen vilket på en normal arbetsmånad(160tim) ger 3200euro/månad i lön.
    HAr även läst på flera ställen att lönerna inte skiljer sig nämnvärt mot svenska(se e.x tidigare inlägg ang snittlöner i EU)

    Så vad grundar du dina siffror på? Hörsägen,egna erfarenheter,gissningar?

    EDIT: Nej Spanien kanske inte är landet som gäller om jag vill "jobba mig rik" men då faller ju ifs även Sverige bort ;)
    Det jag däremot är intresserad av är ifall man kan ha ett skapligt liv med "målarlön" i Spanien.
    I Sverige är det ju inga problem att leva ett "svensson liv" på den inkomsten medans säg i e.x Polen så är det bra mycket kämpigare.
    Byggbranschen i Sverige har ju under ett antal år haft ett rejält uppsving vilket gjort att det är lättare att ta betalt och även hitta jobb.
    Har förstått det som att Spanien idag är i ungefär samma läge som Sverige var för ca 5-6 år sedan vilket i mina ögon gör detta till en optimal tid att "våga chansa".
    Vill dock i o m denna tråd får det dels bekräftat men även få lite nyttig info om jobbsituationen/Vart jag lättast hittar dessa jobb, Anställd kontra eget företag m.m
    Bäst av allt skulle ju vara att hitta en målare som redan är på plats som kan berätta lite om läget,men antar att det säkert i detta forum finns en hel del som anlitat hantverkare och sätt hur dom jobbar,vad dom tar betalt och även fått bra/dåliga erfarenheter av samarbete med spanska hantverkare

    Mvh
    Sebastian
     
    Last edited: 31 mars 2008
  22. erik88

    erik88 Ny medlem

    Blev medlem:
    12 januari 2008
    Inlägg:
    22
    Mottagna gillanden:
    0
    Hej målaren hur har det gått, vad har du bestämt dig för? Vore kul att höra! ha det gott! /Erik
     

  23. Hej!
    Blir lite sent svar men bättre sen än aldrig brukar man ju säga ;)
    Såg din post nu iom att jag inte besökt sidan på länge p.ga dels hektiskt liv utanför tangentbordet med b.la utlandsresa,mycket jobb m.m

    Tyvärr har det inte hänt något alls direkt som är värt att berätta.

    Har haft mail kontakt med en del personer inom "branschen" men tyvärr ser deras prognoser inför framtiden inte så ljusa ut.

    Har väll även börjat tvivla starkt på om det verkligen är måleri jag vill syssla med resten av mitt förhoppningsvis långa liv(flytta till Spanien vill vi dock så klart fortfarande)
    Så har väll börjat titta så smått efter andra jobb alternativ i både Spanien och Sverige.
    Så om ni har några ideer posta dom gärna.(Lovar att vara mer aktiv här igen )

    Hur har ni Spanien bor det i dagsläget då?
    Varit en varm och bra sommar?
     
  24. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.

Dela sidan

Laddar...