Starta eget måleri i Spanien

Diskussion i 'Starta och driva företag i Spanien' startad av Målaren, 25 mars 2008.

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.
  1. Målaren

    Målaren Ny medlem

    Blev medlem:
    25 mars 2008
    Inlägg:
    22
    Mottagna gillanden:
    0
    Hej
    Detta blir mitt första inlägg i detta forum!
    Hoppas på mycket svar!

    Det är så att jag under senare tid blivit mer och mer sugen att flytta till Spanien.

    Eftersom jag är utbildad Målare med godkänt gesällprov(Gäller i hela EU) så faller det sig ju naturligt för mig att fortsätta i denna bransch även i ett annat land.

    Detta ger mig ju två valmöjligheter:

    1,Anställd på ett företag
    2,Öppna eget.

    Då jag i dagsläget inte har någon koll alls på hur det fungerar att arbeta som målare i Spanien så vänder jag mig hit för att kunna skapa mig en uppfattning om det ens är värt att drömma vidare och försöka göra denna plan till verklighet eller om det får förbli just en dröm.

    Det jag Undrar främst är:

    1:Hur stor är chansen att lyckas med eget i Spanien(tänker då på ett eget måleri)

    2: Hur ser förhållandena ut som anställd(målare) i Spanien.
    I Sverige så är ju hela byggbranschen både välbetald och i mina ögon ivarjefall så har det på senare år blivit lite av ett statusyrke.
    Nu är jag ju inte direkt ute efter status utan det intressanta är snarare lönen.

    3:Tillgång och efterfrågan.
    I Sverige börjar väll byggmarkanden avta något vilket kanske itne gör det optimalt i dagsläget att starta eget i Sverige men det finns fortfarande gott om arbetstillfällen vilket gör att det inte är så svårt att få en anställning som målare.
    Hur ser detta ut i Spanien.

    Läget för mig är kanske inte optimalt just nu med tanke på att jag för mindre än ett år sedan köpte ett hus.
    Denna bit går ju ifs att lösa genom försäljning alt uthyrning.