SpainBrain
Aktiv medlem
Det jag störde mig på var en del fraser.SpainBrain: Jag tror inte du ska förminska problemet med att utan språkkunskaper sätta sig in i hur ett helt samhällssystem är uppbyggt och fungerar med dess lagar, regler och administrativa procedurer. Det du som språkkunnig, och möjligen med viss tidigare erfarenhet av hur saker och ting i Spanien fungerar, tycker är oproblematiskt, är inte alls lika oproblematiskt för någon som kommer helt ny och utan språkkunskaper. Så enkelt är inte det som ses som självklart för spanjorer.
När det gäller frågan i den här tråden så är det för det första så att många många företag använder sig av bokföringsbyråer för att sköta bokföringen, även om man är inhemsk i det land där man bedriver sin verksamhet. Bokföring och redovisning är kringgärdat med mycket regler, som kan bli kostbara om man inte behärskar dem. Många företagare föredrar därför att göra det den är bäst på, driva sin verksamhet, och låta någon annan hantera redovisningen.
För det andra så skiljer sig själva grunden i bokföringen i Spanien mot hur den görs i Sverige och övriga EU. Därför finns det skäl att ta hjälp om man ska driva spanskt företag men bara har kunskap om hur svensk bokföring går till. Det handlar inte bara att ta reda på gällande regler och rutiner, utan om att lära sig ett nytt hantverk. .
Det är samma sak i Sverige, att många av er här, eller turister i allmänhet, missar info, får gå omvägar, så beror det på att ni kanske inte ställer frågan på det sättet som krävs för att få det svaret ni vill.
Jag har redan sagt att det givetvis är krångligt om man inte kan spanska, men vissa vill göra det till att Spanien skulle vara extra krångligt. Det irriterar mig.