Hej alla medlemmar i Februari 2019 flyttar våran familj ner till fuengirola med våra tre barn en på 3 år och tvillingar på två år, till vårt nya hus i som ligger i Torreblanca, vi är inte välbekanta med fungirola mer än att vi varit där vid sex tillfällen (inklusive när vi köpte huset), vi vart förälskade i staden men ville inte bo mitt i smeten därför föll torreblanca oss i smaken, lite utanför men ändå nära till allt, plus att dem har en egen tågstation vart lite avgörande. Min man kommer att pendla en del till en början till Sverige då han har eget företag i Sverige, jag själv arbetar med ekonomi och redovisning och sköter i dagsläget 99% via datorn tack vare att nästan alla företag har gått och går mer eller mindre över till den digitala världen. Då vi inte har några större planer på att flytta tillbaka till Sverige blir det mer självklart för oss att våra barn skall gå på en förskola där dem talar spanska, det är viktigt för oss att dem lär sig språket, jag och min man går på spanska kurser för nybörjare och kommer att fortsätta sen i Fuengirola. Jag har googlat och sökt men hittar inga sidor om vart jag kan hitta en spansktalande förskola. Det jag hela tiden kommer in på är svenska skolan, känns inte riktigt som det är det som vi letar efter, samma sak när det gäller skolor, vi fick tillträde till huset nu i Augusti och handlade möbler etc, en av killarna från företaget där vi köpte sängarna ifrån var ursprungligen engelsman och har bott i Fuengirola i 20 år vi kom in på samtalsämnet gällande skolor där han nämnde något om privataengelska skolan där man talar både Spanska och engelska, och talade gott om den, dum som jag var glömde jag fråga vad den hette, är det någon här som kan hjälpa mig och rekommendera mig några alternativ? Eller som varit i samma situation? Svenska skolan ser trevlig och inbjudande ut men helst vill vi ha en spansk talande/ engelsktalande.
Sen undrar vi lite hur fungerar det med sjukvården? Ska vi skaffa oss försäkringar etc? Med tanke på att vi kommer att stanna längre än 90 dagar. Måste vi bli residente för att få ha våra barn i förskolor/ skolor? Nie nummer har vi självklart fått. Tacksam för alla tips råd, tusen tack hälsningar Sofie och Magnus
Sen undrar vi lite hur fungerar det med sjukvården? Ska vi skaffa oss försäkringar etc? Med tanke på att vi kommer att stanna längre än 90 dagar. Måste vi bli residente för att få ha våra barn i förskolor/ skolor? Nie nummer har vi självklart fått. Tacksam för alla tips råd, tusen tack hälsningar Sofie och Magnus