Spanska eller franska ostar

Wiki

Ny medlem
En god fransk ost är en riktig njutning - speciellt om man ackompanjerar den med ett passande vin eller tilltugg, eller varför inte båda.

En fin blåmögelost en av min favoriter. Speciellt om de lagrats en lite längre tid. En Roquefort med ett sött vitvin är en annan kombination som kan förgylla fredagskvällen. Lite mer vardagslyx är att plocka upp en riktigt färsk, färskost och avnjuta med nybakat lantbröd.

Frankrike har ju givetvis många underbara ostar, men eftersom jag är ny inom det här med ostar så skulle gärna vilja veta vad finns det för spanska ostar, och vilka rekommenderas av er?

Spanienforum

Sponsrat inlägg
Hej!
Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
Eftersom du bor i Madrid gå in i en riktig härligt ostaffär där, det finns många! Om du inte vet nåt bra märke kan dom säkert rekommendera nån bra till dig. Kan tyvärr dock heller vad de spansk ostarna heter :(

Orsaken att de franska ostarna är så goda är enkel: man använder opastöriserad mjölk när man gör ost. Eftersom den opastöriserad mjölk kan innehålla skadliga bakterier, väljer de flesta länder att inte tillåta färsäljning av produkter med opastöriserad mjölk. Själv har jag aldrig dött av den obehandlade mjölken.

Vid lågpastörisering behålls smaken i större utsträckning än vid högpastörisering som sker vid 105-110 grader och som görs för att ge produkten högre hållbarhet. Vi köper alltid högpastöriserad mjölk, så kallad UHT-mjölk. I den finns inga bakterier alls och den kan därför förvaras i rumsptemperatur.

aha visste inte detta, därav den goooda smaken. Fin favorit är nog Port Salut - Helskotta vad god den är!
Västerbotten - Slinker ner oavsett om jag vill det eller ej.

Port salut - mums. Ibland tänker jag på hur man delar en "fralla", breder den med riktigt saltat smör och lägger några skivor lagrad herrgårdsost ovanpå.

Jag vägde 80 kg efter en typiskt spansk jul. Då stoppade jag i mig några kex med tunna skivor spansk ost på kvällen. Numera skippar jag kexen (kolhydraterna) och skär upp feta skivor ost med vin och har tappat 8 kg. Ibland undrar man hur folk kan gå på statens röst: 6-8 skivor bröd om dagen! Sådana skojare!

Spanienforum

Sponsrat inlägg

Ett bra erbjudande

American Express SAS Eurobonus
Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK.
6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa. Kortet är gratis & utan årsavgift.
Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.

PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
port salut är min favorit också! apropå brödskivor som solen lyser nämnde bla. Här i Spanien och Frankrike med för den delen, äts ju så mkt bröd ,speciellt det vita baguettebrödett tänker jag då på. Hur kan de konsumera sådana mängder bröd varje dag utan att rulla fram? de är ju tydligen i bäst hälsotillstånd i hela Europa vad gäller fetma och hjärt kärlsjukdomar här i spanien. Tänker daglegen på detta då jag står i mataffären det är regel att varje spanjor har minst två stora baguetter i sin varukorg. Visserligen kanske man inte blir "fet " av bröd men nu med kunskapen om att man ska dra ner på kolhydrater och äta GI -riktigt så är ju vitt bröd det värsta som jag har förstått det.. kankse finns det någon som har en förklaring till mina funderingar!!! tack i alla fall för trevlig läsning om ostar!

I vår by finns det många "redondas" - runda kvinnor, som just äter just vitt bröd. Tidigare åt vi själva "pan integral (negro)" men nu är även det slut med detta. Visst är det skönt att kasta bort alla onödiga kolhydrater, låta kilogrammen försvinna och bara må bra. Det räcker med att drömma om småfrallan med ost.

Viktigt är att unna sig ett glas rött vin till osten utan bröd!

Underbart leverne! Önskar att vi hade en sån mat/vinkultur i sverige, här hemma ser man ju bara berusade överallt. Spanjorerna lever längst i HELA Europa läste jag.

Nya trådar

Back
Toppen