Jag var faktiskt inte emot euron när den kom. men i retroperspektiv önskar man att Spanien inte hade antagit den.
1999 fick man för 10.000 pts (60 €) en stor kundvang pà Continente (dàvarande carrefour) fylld med diverse mat.
Idag kostar samma vagn mer än det dubbla.
Tyvärr har lönerna inte ökat lika mycket. 1998 tjänade en sekreterare, eller en "administrativa" runt 140-150 tusen pts i mànaden (runt en 900 €) idag tjänar en person pà samma yrkeskategori 1000 €.
1999 fick du betala (i Alicante) runt 100 pts för en "caña" idag betalar du 1,50 €
Jag tycker inte att det var "dålig ställningstagande" av dig att vilja ha Euron då det begav sig, Spanien hade alla förutsättningar att klara det bra...
Men det som har gått fel är kostnadsläget som har skenat iväg.
Där kan man skylla politikerna för slapphänthet och kanske även för Eurofori.
En bidragande orsak (enl mig) är Spaniens omfattande "slavarbete" där man utnyttjar dels flyktningar och annat arbetskraft från länder där lönerna är skrämmande låga. Jag tänker på dem som sköter det manuella vid odlingar och all städpersonal, enklare byggjobben mm. När man får sk. "basservice" billigt, slussas pengarna till annat, ofta lyx och spekulation. Det hela har en eroderande effekt på prismedvetandet och på pengarnas värde.
Många upplever numera Spanien som dyr land att semestra där Spanionerna betraktar gästerna som "snåla utlänningar" vilket ger en tveksam atmosfär för vistelsen. Tror också att speciellt för nordeuroper det är viktigt att man får uppleva sig som rik vid sin semester, att man kan äta ute utan att behöva vända på slantarna och köpa onödigheter, åka taxi vid behov etc.
Det är därför de söker sig till tex Thailand, kostnadsläget helt enkelt.
En annan sak som jag noterat, (nu spekulerar jag hej vilt) att tex Svenskar har en så förfärlig klädstil när de besöker varmare länder, i urblekta T shirts och shorts från åttiotalet, lätt rödbrända och stadigt 0.5 promille i sig, är det inte lätt att få tex spanjorernas respekt som fullvärdiga människor.
Man blir "sågad" pga sitt yttre, och enl mig är detta förståeligt.
Man skall ta hänsyn till seder om man besöker andra länder.
Den här svenska semester uniformen begriper jag inte hur jag än vrider och bänder. Svenskarna är ju annars så måna om sitt yttre och formalia men här finns en jättelucka som för mig verkar nästan självförnedrande....