Spanjorernas dåliga engelska...

Diskussion i 'Spanska språket' startad av Preciosa, 29 november 2013.

  1. Minerva

    Minerva Medlem

    Blev medlem:
    18 februari 2011
    Inlägg:
    179
    Mottagna gillanden:
    20
    Det finns flera milioner av spansktalande i USA. I södra Texas, till exempel, dryggt 90 % av befolkningen är spansktalande och många av de är Chicanos, dvs. bosatta i USA i flera generationer. Rör man sig upp, kommer man till San Antonio där fortfarande drygt 60% är spansktalande. Först i Austin, Texas huvudstad, engelsktalande utgöt en majoritet och " bara" 40% av invånarna är spansktalande. I praktiskt taget hela USA spansktalande är en dominerande arbetskraft i jordbruket, i slakterier, textil produktion, byggbranschen osv.
     
  2. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Hej!
    Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
    Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  3. goranwint

    goranwint Seniormedlem

    Blev medlem:
    4 juli 2008
    Inlägg:
    1.197
    Mottagna gillanden:
    9
    Jag känner att jag måste få göra ett litet inlägg här.

    Jag har bara bott i Mijas Pueblo och Estepona, men här är t.o.m. väldigt unga skapligt duktiga på engelska. Jag har ofta träffat ungdomar när jag är ute med min Keeshond (som tydligen är Spaniens ende) och de försöker alltid med skapligt gott resultat prata engelska med mig.

    Även vuxna försöker så gott det går, och flera har sagt att de behöver träna mer engelska för att kunna utvecklas på jobbet.

    Till mitt försvar (Teflonminne med ålderns rätt) så har jag faktiskt lärt mig vad jag behöver kunna när vi diskuterar min hund. Sen säger ju de en massa mer, men då bara jag ler och säger "si, si".thumb
     
  4. rocio

    rocio Aktiv medlem

    Blev medlem:
    1 mars 2012
    Inlägg:
    1.500
    Mottagna gillanden:
    18
    Jag brukar rynka i hop ögonbrynen och se väldigt bekymrad ut när min galiciske gamle granne ser ut att förvänta sig det. I övrigt är det: "SI, si, claro que si" som är mest gångbart och som oftast ser ur att s.a.s. "gå hem" :confused:.
    rocio
     
  5. RochA

    RochA Aktiv medlem

    Blev medlem:
    2 november 2014
    Inlägg:
    100
    Mottagna gillanden:
    52
    Ni missar en viktig detalj här, och det är att det fanns många analfabeter när Franco styrde.
    Då var det inte alls konstigt att man dubbade allt utländsk tv och film.
    Och då är det också naturligt att man får svårare att lära sig ett språk som man aldrig hör.
    I tex Holland kunde man se de tre statliga tyska tv kanaler gratis, och många holländare fick lättare att lära sig tyska.
    Vet att tyskan är ganska likt nederländskan, men varför tror ni att danskar och norrmän förstår svenska bättre än vi förstår dem?
    Eller att tyskar INTE förstår holländskan?
     
  6. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Ett bra erbjudande

    American Express SAS Eurobonus
    Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK. 6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa.
    Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.


    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  7. Jon78

    Jon78 Ny medlem

    Blev medlem:
    27 april 2014
    Inlägg:
    158
    Mottagna gillanden:
    2
    Norrmän fattar både danska och svenska främst p.g.a att norska är baserat både på svenska och danska (talspråket är baserat på svenska och skriftspråket på danska).
     
  8. lefo1

    lefo1 Medlem

    Blev medlem:
    4 maj 2009
    Inlägg:
    84
    Mottagna gillanden:
    11
    Det beror nog på att danskar och norrmän genom tiderna har tittat mer på svensk tv än vad vi har gjort på deras...
    Numera tittar vi dock mer än gärna på t ex Dicte, Rejseholdet och Lilyhammer (och förr om åren förstås Fleksnes). :sol:
     
    Last edited: 15 november 2014
  9. Emmisdemmis

    Emmisdemmis Aktiv medlem

    Blev medlem:
    18 mars 2013
    Inlägg:
    259
    Mottagna gillanden:
    31
    Godmorgon,
    Jag tycker om att de inte kan engelska.
    Det betyder att jag måste studera spanska.
    Och det känns mer spanskt på plats. Jag gillar att man ser "det riktiga" Spanien, även om jag har valt en ort som kryllar av nordbor. Och jag gillar att man hör spanska i området.

    Sedan kan man bli förvånad över att t ex killen som säljer churros kan felfri engelska men inte läkaren. Men det kan väl bero på ålder.

    Ni som befinner er där nere, njut.. Jag var tio dagar i Spanien och hade sol varje dag. Nu har jag varit hemma i femton dagar och det har regnat så gott som varje dag... Lite skillnad spainsmile

    Trevlig söndag hälsar Emma :)
     
  10. Preciosa

    Preciosa Veteranmedlem

    Blev medlem:
    13 december 2008
    Inlägg:
    8.313
    Mottagna gillanden:
    1.050
  11. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

Dela sidan

Laddar...