Spanien beskattar privat solenergi

Diskussion i 'Artiklar och Nyheter' startad av AndersÖ, 22 augusti 2013.

  1. AndersÖ

    AndersÖ Ny medlem

    Blev medlem:
    27 juni 2013
    Inlägg:
    166
    Mottagna gillanden:
    1
    Den spanska regeringen har beslutat att öka beskattningen på de som har solpaneler och är anslutna till elnätet!:wall: Hotar med stora skadestånd om man inte följer de nya anvisningarna. ;:(
    http://curry.snurry.se/arkiv/1813

    Anders
     
  2. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Hej!
    Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
    Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  3. Noman

    Noman Medlem

    Blev medlem:
    31 december 2012
    Inlägg:
    655
    Mottagna gillanden:
    8
    All solenergi eller om man ansluter den till nätet?. I Sverige skall man väl betala skatt på sin egen elproduktion om man ansluter den till nätet även om det är sol?

    Annars hur skall de kontrollera energiuttaget från en sluten solenergianläggning. Skall de kräva färdskrivare :)
     
  4. Naranja

    Naranja Medlem

    Blev medlem:
    26 juni 2013
    Inlägg:
    63
    Mottagna gillanden:
    0
    Jag läste någonstans att det ligger ett förslag till att förbjuda egen solenergi i Spanien, detta verkar ju vara början på denna linjen.
     
  5. AndersÖ

    AndersÖ Ny medlem

    Blev medlem:
    27 juni 2013
    Inlägg:
    166
    Mottagna gillanden:
    1
    Det verkar som om det gäller hus som är anslutna eller kan anslutas till elnätet. Tydligen måste man då ansluta panelerna till nätet inom två månader.));) Väl anslutna kan man lätt mäta och taxera panelernas elproduktion. Vidare får man ingen rätt att få betalt för den överskottsel som man matar in i elnätet! ;:(http://www.reuters.com/article/2013/08/14/us-spain-energy-idUSBRE97D0FX20130814
    Lagen kom till för att betala av skulden på ungefär 26 miljarder euro som blivit resultatet av mångåriga subventioner av elpriset. :sjuk:
    Jag hoppas att vår finca ligger tillräckligt isolerat!

    Anders
     
    Last edited: 22 augusti 2013
  6. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Ett bra erbjudande

    American Express SAS Eurobonus
    Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK. 6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa.
    Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.


    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  7. rinconada

    rinconada Känd medlem

    Blev medlem:
    6 oktober 2010
    Inlägg:
    3.875
    Mottagna gillanden:
    217
    solenergi

    Borde vara precis tvärtom, tycker jag. Att man uppmanade folk att skaffa privat solenergi och att överskott av den skulle kunna säljas vidare.
     
  8. AndersÖ

    AndersÖ Ny medlem

    Blev medlem:
    27 juni 2013
    Inlägg:
    166
    Mottagna gillanden:
    1
    Politik handlar ju oftast om kortsiktiga lösningar på akuta problem. I detta finns nog också rädslan hos politikerna att förlora bidragen från industrin. ;)

    Anders
     
  9. rinconada

    rinconada Känd medlem

    Blev medlem:
    6 oktober 2010
    Inlägg:
    3.875
    Mottagna gillanden:
    217
    Säkert så Anders. Jag tänkte att man ev kunde sälja el till utlandet och få lite dinero i statskassan...
     
  10. SolenLyser

    SolenLyser Guest

    För snart ett år sedan planerade jag köpa ett "kit solar", typ detta:

    http://energeticafutura.com/tienda/es/home/55-kit-solar-autoconsumo-225w.html

    Genom att läsa i olika spanska forum insåg jag att så länge förbrukningen i vårt hus var högre än 225 W var det inga problem. I det ögonblicket förbrukningen i huset understeg 225 W skulle en del av min sol-el gå ut på nätet. Min elmätare adderar oavsett i vilken riktning strömmen går. Det värsta är att om ENDASA kommer på mig med att ge dem gratis el, kan jag tvingas betala upp till 300.000 Euro i böter. De kan också stänga av min el.

    I grannskapet finns några zigenare som ockuperat ett hus och som stjäl såväl vatten till swimmingpoolen som hushållsel. Då rör man inte ett finger!

    Sannolikheten att jag kommer att utnyttja min spanska rösträtt är mycket begränsad. Maken till idioter får man leta efter. För att förstå det hela måste man känna till att många högt upsatta politiker sitter i energibolagens stytrelser.

    http://www.estafaluz.com/
     
    Last edited by a moderator: 23 augusti 2013
  11. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

  12. SolenLyser

    SolenLyser Guest

    Jag gillar intelligenta tankar, kloka beslut. Att beskatta egenproducerad el är inte särskilt intelligent. Sverige tänker göra tvärt om, de som producerar el i liten skala skall få göra ett skatteavdrag. Smartast är Danmark. Där låter man konsumenter kvitta producerad el mot köpt el. Det är ett billigt sätt att debitera och logiskt, tänk er en mätare som kan snurra i båda riktningarna. De nya digitala mätarna kan programmeras att de räknar upp/ner beroende på vilken riktning strömmen går.
     
    Last edited by a moderator: 12 september 2013
  13. uora

    uora Medlem

    Blev medlem:
    5 september 2010
    Inlägg:
    310
    Mottagna gillanden:
    6
    Nja, jag vet inte om det här ger rätt bild av situationen i Sverige - regeringen Reinfeldt införde en ny skatt på vind-el för några år sedan, alltså exakt samma skatt som de nu sänker. Så de backar - men alltså inte så långt som till hur det var före de fick makten.
     
  14. SolenLyser

    SolenLyser Guest

    Det hade jag ingen aning om. Jag vet däremot att Reinfeldt skickade ett personligt brev till oss som bodde i Spanien 2006. I detta lovar han att driva frågan om en omförhandling och harmoniseringen av dubbelbeskattningeavtalen.

    "För dig som bor i Spanien vill vi att avtalet omförhandlas så att de liknar dem i Frankrikar"

    Ni i oktober i år, sju år senare, har han möljlighet att infria sitt löfte i budgetpropositionen.
     
  15. SolenLyser

    SolenLyser Guest

    Kors i taket! Visserligen bara ett förslag från Regeringen, men ändå:

    Lägre inkomstskatt för personer som bor utomlands.

    Personer som bor utomlands, exempelvis pensionärer och gränspendlare, kan välja en förenklad beskattning. De omfattas då av lagen om särskild inkomstskatt för utomlands bosatta (SINK). Syftet med SINK är underlätta för dem som bor utomlands och betalar skatt i Sverige – och att samtidigt förenkla hanteringen för Skatteverket.
    Förstärkningarna av jobbskatteavdraget och det förhöjda grundavdraget för pensionärer innebär att SINK i många fall är mindre förmånligt än en beskattning enligt inkomstskattelagen. Därför föreslår regeringen nu en sänkning av den särskilda inkomstskatten för personer som bor utomlands från 25 procent till 20 procent. För en person som bor utomlands och har en pension på 15 000 kronor i månaden innebär dagens förslag cirka 600 kronor mer i plånboken per månad.
    Totalt beräknas förslaget kosta 300 miljoner kronor.
     
  16. rinconada

    rinconada Känd medlem

    Blev medlem:
    6 oktober 2010
    Inlägg:
    3.875
    Mottagna gillanden:
    217
    Tack regeringen om detta blir sant!
     

Dela sidan

Laddar...