Snagging, lista och annat man bör tänka på?

Diskussion i 'Köpa och sälja fastighet' startad av Daniel C, 17 november 2015.

  1. Daniel C

    Daniel C Aktiv medlem

    Blev medlem:
    4 juni 2015
    Inlägg:
    249
    Mottagna gillanden:
    43
    Vi åker ner under december för att avsluta vårt köp av en lägenhet i Orihuela Costa/Villamartin, mycket spännande! :)

    I och med att det är en nyproducerad lägenhet kommer vi i samband med köpet göra en "snagging procedure" där man tar upp åtgärder som byggaren (i det här fallet TM) ska åtgärd rätt omgående.

    Är det någon som gjort en "snagging procedure"? Vi kommer ha med hjälp från mäklarens after sales (Masa), bör man även anlita en ytterligare part (någon typ av besiktningsman eller liknande)?

    Finns det något lista eller liknande man bör läsa in sig innan? Något annat man bör tänka på?
     
    Last edited: 17 november 2015
  2. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Hej!
    Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
    Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  3. Anca

    Anca Aktiv medlem

    Blev medlem:
    4 augusti 2013
    Inlägg:
    607
    Mottagna gillanden:
    142
    Nu är inte jag expert men eftersom ingen annan svarat så börjar jag.
    Jag antar att dom juridiska bitarna är under kontroll så det är bara om huset är i det skick som det ska vara enligt den specen du fått.
    Den besiktningen tror jag du kan göra själv.
    Försök att googla fram ett besiktningsprotokoll på ett hus här och ha den som utgångspunkt för din lista.
    Men framför allt.
    Ha en lista för det är så lätt att glömma om man inte har ett papper svart på vitt med sina punkter man ska kolla.
     
  4. Sharky

    Sharky Känd medlem

    Blev medlem:
    28 februari 2011
    Inlägg:
    1.520
    Mottagna gillanden:
    355
    Vissa fel visar sig senare. Ta reda på vart du skall vända dig och hur länge du har garanti.
     
  5. rinconada

    rinconada Känd medlem

    Blev medlem:
    6 oktober 2010
    Inlägg:
    3.875
    Mottagna gillanden:
    217
    Nybyggt har 10 års garanti. Kolla vilka saker innefattas.
     
  6. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Ett bra erbjudande

    American Express SAS Eurobonus
    Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK. 6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa.
    Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.


    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  7. Daniel C

    Daniel C Aktiv medlem

    Blev medlem:
    4 juni 2015
    Inlägg:
    249
    Mottagna gillanden:
    43
    Tack Anca! Juridiska sköter Abaco, så det känns tryggt. Hittade en snagging lists på lite brittiska ex-pat sajter som kan vara bra.

    Bra poäng Sharky, det finns olika garantier och försäkringar. Just "snagging procedure" är första två veckorna vid tillträdde då byggaren snabbt ska åtgärda, sen är det ju garantier under första 3 åren, där man under 1 året är garanterad samma material vid åtgärder.

    Bra tips rinconada! Jag får se hur mycket av det man kan kolla under "snagging" fasen, 10 åriga försäkringen är mer av en bygg- och konstruktionsfelsförsäkring (liknande GARBO i Sverige) som jag förstått det, men det finns säkert delar man kan uppmärksamma redan nu.

    Några som tipsade om att man kan anlita en "Snagging Inspector", en typ av besiktningsman, något som ni hört talas om innan?
     
  8. Nalle

    Nalle Mycket välkänd medlem

    Blev medlem:
    15 mars 2010
    Inlägg:
    3.778
    Mottagna gillanden:
    750
    köper du nybyggt ska brukar byggfirman göra en snaggning med dig. Sen har du ju de olika garantierna pà nybyggt ocksà.
     

Dela sidan

Laddar...