Smart sätt att börja sitt liv i Torre?

Mauri

Medlem
Hej ni trevliga!
Gillar verkligen sajten som tycks bara bestå av hjälpsamma människor. Hoppas själv i framtiden besitta den kunskapen att jag kan hjälpa.
Min lägenhet här i Stockholm är nu till salu efter en trevlig sommar i Torre där vi köpte en lägenhet i våras.
Hoppas att lämna yrkeslivet december -13 några år innan den verkliga pensionen. Då har jag inte kvar någon fast punkt i tillvaron här i norden, förutom mina barn i Stockholmstrakten.
Hur ska jag göra smartast, skriva in mig (och frun) hos någon av våra 2 barn eller ska jag bränna alla broar bakom mig (som en gång i tiden) och bli spanjick och flytta helt o hållet? Inte en fråga om skatt, vi kommer inte att ha skattepliktiga inkomster några år framåt.
Och den eventuella vinsten av bostadsförsäljning. Har ett bankkonto i Spanien, måste man betala skatt för pengarna på bankkontot även i Spanien som i Sverige?
Vet att jag är alltför öppen. I svedala har vi fredagsmys, dricker just nu alltför dyrt vin o glömmer försiktigheten!
Ha det bra!

Spanienforum

Sponsrat inlägg
Hej!
Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
Hola Mauri!
Låter kul att få sluta jobba och flytta till Spanien! Kan inte bli
bättre :D Lyxigt!!
Svårt råda när det gäller pengar på bank. I Spanien ska man ju deklarera
och betala skatt på alla tillgångar, inkomster...om man skriver sig där.
Men om man inte har nån inkomst några år...
Sen när pensionerna från Sverige kommer så ska man ju betala SINK-skatt i Sverige (25%)
och spara ihop till spanska skatten som dras en gång om året
och så får man tillbaka mellanskillnaden.

Om man inte skriver sig i Spanien då bör man ju ha en ordentlig försäkring,
den är dyr. EU-kortet täcker ju bara nödvändig vård...Och ja man får ju inte bo här nere
mer än max 183 dagar per år...brukar inte kollas men... :)
Vi har diskuterat detta med Steve-0 i "flytta till Spanien-kategorin" , lång
tråd...bra research där...läs om du inte gjort det.

Ciao P :sol:

En fråga: Kan man skriva sig i spanien med rätt till sjukvård mm om man inte är pensionär och inte har en inkomst. Dvs räcker det att visa att man har pengar på banken? Jag har fått uppfattningen att det inte går men rätta mig om jag har fel.

Man måste skilja på rätten till fri sjukvård och att bli resident. Om man är pensionär eller "icke-arbetande" och inte äger en fastighet i Spanien, måste man visa via sin bank att man har minst 5,008 Euro om året. Pensionär måste ha S1 blanketten från FK. Andra måste visa en privat sjukförsäkring. Man kan alltså bara som svensk pensionär eller spanienarbetande få använda spansk sjukvård.

Kan man visa papper på ägd bostad här så gäller inte de 5008 Eurona. OBS 5008 är för en person. Har man barn eller make/maka som skall in på samma "inkomst" så ska det läggas på 25% för varje "beroende" person.

Varje kommun har i sin "Town Hall" en "Foreigners department" som gärna reder ut begreppen om man är osäker.

Lycka till, och välkommen Mauri!
Önskar Göran i Mijas Pueblo

En liten kommentar om denna omskrivna SINK-skatt! Har fått ett tjockt brev från skattemyndigheten i Sverige om detta. För att "begära" SINK måste man skicka in bevis på att man är "skatteskriven" i Spanien, eller skicka kopia av första spanska deklarationen. När man läser (försöker) detta ser man att den svenska byråkratin i vissa fall slår den spanska! Skattesatsen blir som jag ser det högre innan man har kommit runt och är inne i "systemet".

Göran i Mijas Pueblo

Spanienforum

Sponsrat inlägg

Ett bra erbjudande

American Express SAS Eurobonus
Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK.
6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa. Kortet är gratis & utan årsavgift.
Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.

PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
OK Skall jag tolka det som om du som icke ålderspensionär eller spanienarbetande äger en fastighet kan du bli officiell "resident" men utan rätten till sjukvård. Du har då ingen sjukvård från Sverige och ingen från Spanien utan får som äldre men ej ålderspensionär ha en egen förmodligen väldigt dyr sjukförsäkring, eftersom all vård måste betalas för?
Dvs i realiteten inte ett alternativ om man inte har såå mycket pengar så det inte spelar någon roll?

Detta innebär väl i praktiken att vi ska vara fortsatt inskriven i Sverige, tex. hos någon av mina barn, tills man blir pensionär, som i mitt fall är om 3 år? Och ändå bo där nere största delen av året. Kan Spanien ha koll på mina dagar (183) dvs. hur många dagar jag befinner mig där nere? Ytterligare svårighet är att min fru har minst 7 år kvar tills hon blir pensionerad. Usch, vad krångligt. Trodde att det är bara flytta ner och börja sitt liv därnere. EU skulle ju underlätta rörligheten, men dagdrivare/friherrar/herrinnor tycks inte vara så välkomna? Räknas man som pensionär om man börjar ta ut en liten del av sin tjänstepension, det får man väl välja och börja ta ut vid 55 år?

Detta innebär väl i praktiken att vi ska vara fortsatt inskriven i Sverige, tex. hos någon av mina barn, tills man blir pensionär, som i mitt fall är om 3 år?
Det är ett av mina alternativ om några år. Den andra som jag kan tänka mig om man har lite pengar eller kan fakturera lite är att registrera sig som "autonomo" och betala 250 nånting i månaden i sociala (oavsett om du tjänar mer eller mindre än det) Då är du och faktiskt din fru inne i systemet som jag har förstått det. Rätta mig någon om jag har fel.

Spanienforum

Sponsrat inlägg

Ett bra erbjudande

American Express SAS Eurobonus
Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK.
6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa. Kortet är gratis & utan årsavgift.
Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.

Det är ett av mina alternativ om några år. Den andra som jag kan tänka mig om man har lite pengar eller kan fakturera lite är att registrera sig som "autonomo" och betala 250 nånting i månaden i sociala (oavsett om du tjänar mer eller mindre än det) Då är du och faktiskt din fru inne i systemet som jag har förstått det. Rätta mig någon om jag har fel.

Ja det verkar ett smart sätt (enskild firma,autónomo) att kunna bo med full
sjukvård,pensionsförmåner mm,och att familjemedlemmar åker med på samma summa till Seguridad Social,
läst om ca 255-270E/mån
Vet ju inte om det finns krav på inkomster osv. Nån hake nånstans?
Och det ska ju deklareras så bra gestoria bör man väl ha?
Kanske är billigare än att bo "på nåder" och betala
dubbla dyra sjukförsäkringar från svenska förs.bolag typ ERV osv....
Och dessutom veta att man "egentligen" bara får bo 183 dagar/år.

Ja inte vet jag...kul med en tråd som inte tagit upp det här i nån
nämnvärd omfattning. Ja - att bo här nere utan att vara pensionär eller
bo med 0 inkomster utan komplikationer...

Ciao P :sol:

Nya trådar

Back
Toppen