Skatt på uthyrning

Diskussion i 'Hyresmarknaden' startad av Akalla, 1 augusti 2017.

  1. Akalla

    Akalla Medlem

    Blev medlem:
    30 augusti 2011
    Inlägg:
    43
    Mottagna gillanden:
    1
    Någon som vet med säkerhet vad det kostar om man vill betala skatt för uthyrningen i Spanien på ett korrekt sätt. Jag vill göra allt enligt deras regler och inte trixa och fixa för att undanhålla skatt.
    Jag läste mig till att det beskattas med 19%
    Men nu fick jag email av det juristföretaget som hjälper oss i Spanien.
    Där läser jag mig till att man skall betala skatt även om det inte är uthyrt.
    Kan det vara Non recidental tax hon menar, vilket vi redan betalar.
    Blir lite förvirrad av det hon skriver.

    Regarding with the renting of your property in 2017, you have to declare it and submit taxes, if there is a profit on the rentals for the current year. Bear in mind that, even if you pay taxes for the rentals, if you have some days that the property is not rented, you will have to pay taxes for them as well.
     
  2. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Hej!
    Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
    Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  3. Preciosa

    Preciosa Veteranmedlem

    Blev medlem:
    13 december 2008
    Inlägg:
    8.313
    Mottagna gillanden:
    1.050
    Hej Akalla!
    Jo man har ju en skatt som kallas förmåns/inkomstskatt (Impuesto sobre la renta de las personas fisicals no residentes).
    Den deklarerar man ju i dag om man inte är resident. Brukar vara ca hälften av kommunala fastighetsskatten (IBI) som
    kommer via autogiro normalt. Alltså inte så stor.
    Om man nu hyr ut så ska man för de dagar som inte hyrs ut deklarera den som vanligt...Blir ju reducerad så klart beroende på
    hur mycket man hyr ut.
    Hittade den här länken som väl stämmer ganska bra under avsnittet uthyrning.
    https://ensueco.com/bostadsnytt/115...hetsaegare-av-naer-han-aeger-en-spansk-bostad

    Chao P :)
     
    DiBo gillar detta.
  4. Akalla

    Akalla Medlem

    Blev medlem:
    30 augusti 2011
    Inlägg:
    43
    Mottagna gillanden:
    1
    Verkar vara en enda stor soppa.
    Jag vet inte ens om det är värt att hyra ut , men har haft huset 5 år och sista året var jag nere 1 vecka =(
    Säg att man får 600 € högsäsong och uthyrningsfirman som tar hand om städ etc tar 25% = 450 sen tillkommer extra el, extra slitage och skatt 25%(räcker det) 330 kvar =(
    det är halva månadskostnaden jag har på huset med alla räkningar.
    Uthyrning känns knappt värt om man inte gör som många andra hyr ut till nära bekanta och struntar i att skatta och ha en uthyrningsfirma.
    Men fattar inte varför "alla" vill slippa skatten i Spanien , samtidigt som säkerligen de flesta inte tycker det är ok att jobba svart i Sverige. Blir en släng av dubbelmoral.
     
  5. Preciosa

    Preciosa Veteranmedlem

    Blev medlem:
    13 december 2008
    Inlägg:
    8.313
    Mottagna gillanden:
    1.050
    Menar du 600E/veckan? Juni,juli,aug? Rätt bra summa :)
    Man får ju dra av en massa utlägg man har också...efter det så är skatten 19%.

    Chao P
     

Dela sidan

Laddar...