Semesterparadis evakueras efter vulkanvarning

Diskussion i 'El Hierro' startad av Luckyjoe, 28 september 2011.

  1. Luckyjoe

    Luckyjoe Ny medlem

    Blev medlem:
    23 augusti 2008
    Inlägg:
    594
    Mottagna gillanden:
    1
    Semesterparadis evakueras efter vulkanvarningKanarieön El Hierro hotas av vulkanutbrott efter flera små jordskalv.
    Människor har redan börjat lämna ön.
    semesterparadis evakueras
     
  2. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Hej!
    Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
    Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  3. Preciosa

    Preciosa Veteranmedlem

    Blev medlem:
    13 december 2008
    Inlägg:
    8.313
    Mottagna gillanden:
    1.050
  4. carl

    carl Medlem

    Blev medlem:
    10 april 2008
    Inlägg:
    331
    Mottagna gillanden:
    17
    Vid jultid 1973 hade två svenska ynglingar kommit till Puerto de la Cruz och bara försvunnit. Det sista man hade sett av dem var då de var ute på piren – och som vanligt vid jultid var havet stormigt.

    Efter några månader kom det ett besked att några kroppar flutit i land på Playa de la madera på ön Hierro. Stranden hette så eftersom strömmarna gjorde att mycket trä m m som hamnat i havet flöt iland just där. Den första kroppen hade man begravt på kyrkogården just innanför kyrkogårdsmuren men när den andra kroppen flöt iland några veckor senare började man fundera på personens religion. Eftersom man inte visste klart hur det var med det begravde man den andra kroppen, eller rättare sagt vad som var kvar av den, precis utanför kyrkomuren.

    Det var stora chanser att kropparna var de försvunna svenskarna Eftersom jag ingick i den svenska id-kommissionen som flög ner från Sverige kom vi till ett Hierro som då knappst hade några turister. Polischefen hämtade oss och på vägen till kyrkogården där gravarna hade öppnats stannade han och tog en kopp kaffe och en cognac och jag beklagar att jag inte gjorde detsamma. Att se rättsodontologen Berghagen, far till Lasse, såga av käkarna för att sen ta dem med för identifering var inte något för mig. Nåväl resan tillbaka uppsköts två dagar p.g.a. dåligt väder. Tre dagar har jag alltså bott på el Hierro, längst ute på en udde där en tysk slagit sig ned och hade något som liknade B&B.

    Det visade sig att kropparna var de försvunna svenskarna och de togs till Sverige för att begravas där, båda innanför kyrkogårdsmuren hoppas jag.


    Förlåt Preciosa, antagligen fel tråd
     
  5. Preciosa

    Preciosa Veteranmedlem

    Blev medlem:
    13 december 2008
    Inlägg:
    8.313
    Mottagna gillanden:
    1.050
    Vad intressant Carl..

    och nej inte fel tråd alls. Det är ju i kategorin El Hierro..
    och det skrivs inte så mycket i den..

    Du har fått vara med om mycket..:eyes:

    Saludos P ;;;;;)
     
  6. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Ett bra erbjudande

    American Express SAS Eurobonus
    Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK. 6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa.
    Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.


    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  7. Patrick

    Patrick Admin

    Blev medlem:
    9 januari 2008
    Inlägg:
    1.140
    Mottagna gillanden:
    31
    El Hierro

    Det talas om detta vulkuanutbrott på El Hierro , på alla lokala tv-sändningar just nu här, det är dock den ön med minst turism vad jag har vet iallafall, det finns inte så mycket där.

    Håller med, bra inlägg Carl.

    http://www.youtube.com/watch?v=CBV44c87rjs
     
  8. Preciosa

    Preciosa Veteranmedlem

    Blev medlem:
    13 december 2008
    Inlägg:
    8.313
    Mottagna gillanden:
    1.050
  9. Luckyjoe

    Luckyjoe Ny medlem

    Blev medlem:
    23 augusti 2008
    Inlägg:
    594
    Mottagna gillanden:
    1
    Skärpt vulkanvarning på kanarieö

    I natt började ett utbrott från en undervattensvulkan utanför kanarieön El Hierro.
    Läs mer här
     

Dela sidan

Laddar...