San Javier och närliggande orter

Diskussion i 'Flytta till Spanien' startad av Jonas Bergqvist, 28 december 2021.

  1. Jonas Bergqvist

    Jonas Bergqvist Ny medlem

    Blev medlem:
    28 december 2021
    Inlägg:
    1
    Mottagna gillanden:
    0
    Jag är på jakt efter ett mindre radhus/villa på Costa Blanca eller Costa Calida. Det verkar finnas flera intressanta orter på gränsen mellan dessa två, ex. Mil Palmeras och Pilar de la Horadada. Det som oroar mig över dessa orter är flygplansbuller från spanska flygvapnet, vilka har en flygbas i San Javier.

    Finns det några på detta forumet som är bosatta i närheten av Mil Palmeras eller Pilar de la Horadada? Jag skulle i så fall vara intresserad över att veta hur mycket flygplansbuller det är i området. Jag har tänkt att åka ner några veckor under senare delen av vintern för att åka runt i olika områden. Det finns dock en risk att man missar saker som flybuller när man enbart är på plats under en kortare period.
     
  2. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Hej!
    Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
    Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  3. mixt

    mixt Känd medlem

    Blev medlem:
    3 november 2014
    Inlägg:
    1.001
    Mottagna gillanden:
    276
    Jag skulle tro att Mil Palmeras och Horadada ligger för långt bort från själva flygplatsen för att störas på allvar även om det handlar om stridsflyg. Jag tror också att militärflyget instruktioner är att inte störa i onödan.
    Av någon anledning, vilket bygger på observationer kring flygplatsen i Alicante där jag tittat en hel del på fastigheter, tycker jag inte att flyget stör på samma sätt som det gör i Sverige.
    Kanske beror det på svenskar känsligare för ljud än spanjorer, eller om det har med naturtyp av göra.
    Det betyder inte att bullerproblem inte finns. Vi valde t ex bort områden nära ALC pga av bullret, t ex villaområdena öster om El Altet, där jag hittade ett mycket speciellt arkitektritat hus, men som vi upplevde som bullerstört.
    Däremot funkar byn Balsares och urben Los Limeneros som ligger bara kilometrar från flygplatsen för den som söker ett fristående boende mycket nära ALC.
     

Dela sidan

Laddar...