Söka skola

Diskussion i 'Flytta till Spanien' startad av Stef, 17 september 2020.

  1. Stef

    Stef Aktiv medlem

    Blev medlem:
    16 augusti 2013
    Inlägg:
    460
    Mottagna gillanden:
    99
    Funderar på hur de går till söka spansk skola för barnen, om man kommer flytta ner bara några veckor innan skolan börjar, men jag antar jag måste söka in redan på våren för höstens skola?
    Ska man söka padron och/eller "för"skriva sig i spanien innan man flyttar ner då, för att kunna söka skola?
     
  2. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Hej!
    Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
    Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  3. Canopus

    Canopus Aktiv medlem

    Blev medlem:
    20 augusti 2014
    Inlägg:
    193
    Mottagna gillanden:
    218
    En liten varning: ODT står för Open Document Text och är ett filformat som används av Microsoft Office-substitut som OpenOffice och LibreOffice. Det finns exempel på ODT-filer som via ingående macron är bärare av virus. Lika lite som jag personligen skulle ladda ner och/eller öppna ett Word-dokument från en okänd användare på internet på min dator, skulle jag hämta och/eller öppna en ODT-fil.

    Och naturligtvis blir jag extra misstänksam när jag ser att innehållet i denna post inte har någonting att göra med frågeställarens fråga och dessutom är direkt kopierad från en svensk site där man 2018 diskuterade mailadresser till lärare på svenska kommunala skolor. Just sayin'.

    Edit: Eftersom spammarens inlägg nu har tagits bort av moderator ser tråden lite konstig ut, men den förmodat riskabla länken har tack och lov tagits bort.
     
    Last edited: 19 september 2020
    Kjell Fohrman gillar detta.
  4. Stef

    Stef Aktiv medlem

    Blev medlem:
    16 augusti 2013
    Inlägg:
    460
    Mottagna gillanden:
    99
    What?
    Jag missade nog nåt då?
     
  5. Nalle

    Nalle Mycket välkänd medlem

    Blev medlem:
    15 mars 2010
    Inlägg:
    3.778
    Mottagna gillanden:
    750
    Beror pà om du ska köra privat eller kommunalt. Vid privat skola sà behövs ingen padron. Väljer du kommunal skola màste dina barn vara inskriven i padron eftersom det bestämmer var de ska gà.
     
  6. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Ett bra erbjudande

    American Express SAS Eurobonus
    Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK. 6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa.
    Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.


    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  7. Stef

    Stef Aktiv medlem

    Blev medlem:
    16 augusti 2013
    Inlägg:
    460
    Mottagna gillanden:
    99
    Vi tänkte oss att ungarna ska gå i kommunal skola då 2 av skolorna ligger nära oss och har nöjda föräldrar (1 finsk och2 engelska familjer) av de få vi hört med. Inbillar oss att ungarna lättare kommer in i samhället om de går med spanjorer, dock kommer de bli en rejäl utmaning för de 2 äldre då de inte kan många ord spanska. Ska försöka få till någon form av kurs på vårkanten för dem.

    Måste man vara inskriven när man söker eller räcker de att man skriver in sig från mitten av Augusti?

    Fick även som tips från en granne att ansökningsblankett till skolan finns på apoteken, stämmer de eller skämtade de med mig?
     
  8. Nalle

    Nalle Mycket välkänd medlem

    Blev medlem:
    15 mars 2010
    Inlägg:
    3.778
    Mottagna gillanden:
    750
    du kan ju skriva in dig när som helst, föräldrar med barn flyttar ocksà i Spanien, däremot kanske du inte kan garanteras en plats pà den skolan du helst ville ha. Att det skulle finnas ansökningsblanketter för skolorna pà apoteken har jag aldrig hört talas om, men det stämmer kanske.
     

Dela sidan

Laddar...