Ryanair - ev storstrejk

Diskussion i 'Flyg' startad av Preciosa, 8 september 2018.

  1. Preciosa

    Preciosa Veteranmedlem

    Blev medlem:
    13 december 2008
    Inlägg:
    8.313
    Mottagna gillanden:
    1.050
    Sharky gillar detta.
  2. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Hej!
    Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
    Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  3. Sharky

    Sharky Känd medlem

    Blev medlem:
    28 februari 2011
    Inlägg:
    1.520
    Mottagna gillanden:
    355
    Jag blev lurad , detta är för två år sedan!
     
  4. Kenth

    Kenth Känd medlem

    Blev medlem:
    15 mars 2018
    Inlägg:
    329
    Mottagna gillanden:
    312
    En av mina tidigare klienter, som jag träffade i samband med hans pensionering, hade ett pilotjobb hos Ryanair som sista anställning och han hade bara gott att säga om bolaget så beror säkert på vilken position man har inom bolaget. Kabinpersonal har väl alltid tillhört en strykklass oavsett vad det står på kepsen och gäller nog inte bara lågprisbolagen + det är inte alla förunnat att gifta sig med kaptenen... Tråkigt är det i vart fall men brukar lösa sig något så där via förhandlingar där facket kräver t.ex. 3 kronor mer per timme medans arbetsgivaren sätter ribban vid en krona och sen brukar det vara bäddat för den sedvanliga nattmanglingen, säkert med snittar och en o annan pilsner för att fram på småtimmarna se två vinnare kliva ut ur rummet då de enats om två kronor för att nästa helg åka ut och jaga älg tillsammans :)
    Det jag har svårt att smälta är pilotstrejker som jag rankar som lyxstrejker vad gäller lönesättning, visserligen har de ett stort ansvar men det har även busschaufförer, T-baneförare o lokförare vars löner inte tillnärmelsevis snuddar vid en pilots trots att de också transporterar människor om än i annat antal och även om den typen är spår- eller vägbunden så sker det ruskiga tillbud då och då. Dock så skiljer det i utbildning rätt väsentligt vilket i.o.f. motiverar skillnaden men motiverar inte strejkhot enligt min uppfattning.
    Vad gäller Ryanair så kan jag inte säga något vare sig gott eller ont - flög med dem i början men enklare med Norwegian från Arlanda och på tider som passar oss bättre. Ryans VD är ju lite speciell men läste att han aviserat sin avgång och är väl bara att hoppas att efterträdaren har en bättre personalkänsla och uppskattar mark- o kabinpersonal bättre och att uppskattningen speglas i lönekuvertet.
     
    Kjell Fohrman och Preciosa gillar detta.

Dela sidan

Laddar...