Ryan Air ändrar policy runt platsbokning

Perra

Medlem
Hola guapos y guapas!

Checkade precis in till en Skavsta - Alicante flight 22 februari. Under incheckningen vart jag informerad om att jag väljer att inte boka plats för 52kr Standard eller 105kr Premium så kommer jag få en plats reserverad/slumpad av dem.

Som premium räknas raderna 1-5, 16-17 eller 32-33. Då lovar Ryanair ”prioriterad ombordstigning, extra benutrymme och/eller snabbare avstigning”. Som standardplatser räknas raderna 6-15 samt 18-31.(detta stycke saxat från SvD)

Det kommer bli intressant hur alla resenärer reagerar på detta. Det blir antagligen mindre "busskänsla", som jag jämfört med tidigare, och lite mer sansad ombord/avstigning.

Självklart kommer RA att tjäna mer på detta, kan inte tänka mig att om du bokar t ex ToR, för två/tre resenärer, att RA skulle vara så gulliga att placera alla på en rad/i närheten av varandra. Då faller ju lite av intäktsmöjligheten..

Någon med mer erfarenhet?

Jag återkommer med rapport efter hemkomst:)

/ Pedro

Spanienforum

Sponsrat inlägg
Hej!
Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
Reste med Ryan till ALC i går från Skavsta. Av diverse skäl hade jag bokat Premium och en bestämd plats och fick gå ombord först. Skönt! Men även fast de flesta hade sin seating klar så tog det ändå tid att få alla ner på sina platser. Tror det var stuvningen av handbagaget som körde ihop sig. Men vi gick på tid och var framme före utsatt tid. Och nu var det bara ombordstigning i främre dörren. Bra tanke med att alla får bokade platser och prio finns ju kvar.

Reste med Ryan till ALC i går från Skavsta. Av diverse skäl hade jag bokat Premium och en bestämd plats och fick gå ombord först. Skönt! Men även fast de flesta hade sin seating klar så tog det ändå tid att få alla ner på sina platser. Tror det var stuvningen av handbagaget som körde ihop sig. Men vi gick på tid och var framme före utsatt tid. Och nu var det bara ombordstigning i främre dörren. Bra tanke med att alla får bokade platser och prio finns ju kvar.

RyanAir har lite marginal i tid på sina rutter, så OM de kommer iväg 15-20 min efter planerad avgång, så lär de landa i tid, eller före planerad tid ändå!
Bra för RyanAir:s statistik och de kan än en gång spela sin reklam snutt:
RyanAir On-time Jingle:-)

Spanienforum

Sponsrat inlägg

Ett bra erbjudande

American Express SAS Eurobonus
Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK.
6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa. Kortet är gratis & utan årsavgift.
Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.

PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
Hola hola,
En inställd skidresa blev bytt till en vecka i Torreviejathumb
Jag tänkte precis som Uffetrader att de är smarta på Ryanair som tar till tid, och låtsas att alla flyg landar före eller på tid!

Men jag är positivt överraskad, och förvånad över att det gick så bra att flyga med dem. Visserligen stökiga ankomst-och avgångshallar, och stenhårda säten.
Satt dock längre fram på vägen hem och då var det mer plats och större benutrymme.

Smidigt att checka in hemma och välja säten. På vårt plan gick man på både fram och bak. Planet skulle snabbt vidare tillbaka till Spanien. Bara en undring hade jag då, flyger samma pilot ner? Utan rast?

Hälsning från en som blivit lite solbränd:)/Emma

En pilot hinner ofta med en tur o retur spanien och en inrikes i Sverige eller danmark på ett pass. Flygtiden är väl reglerad till max 8 timmar på 24 men passet kan vara mycket längre. Vad jag vet så räknas väl Ryans piloter arbetstid bara från det de släpper handbromsen till det att planet har stannat..

Bussarna runt göteborg åker ofta av vägen, är i trafikfarligt skick, har chaufförer som inte hittar och som SMSar o surfar när de kör med incidenter som följd. Bra att du gjorde liknelsen....

Spanienforum

Sponsrat inlägg

Ett bra erbjudande

American Express SAS Eurobonus
Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK.
6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa. Kortet är gratis & utan årsavgift.
Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.

Nya trådar

Back
Toppen