Resident, Pension & Bank

Hej :confused:

Jag undrar lite kring att bli resident, kan man behålla Svenska bankkonton? även om man inte har kvar boende i Sverige? Hur får ni som är pensionärer er pension utbetald - till ert spanska konto eller via svenskt konto? kan ex. behålla svenska livförsäkringar?

Bakgrund till mina frågor är att jag planerar boende i Spanien i ca: 6-8 år för att sedan flytta till Sverige igen!

Joe :)

Spanienforum

Sponsrat inlägg
Hej!
Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
Inga problem att ha kvar svenska konton, men du behöver även ha ett spanskt bankkonto för att kunna beställa telefon och en hel del annat.

Jag har själv flyttat den allmänna pensionen till spansk bank (kommer samma dag som den gjorde till den svenska), samt har tjänstepensionen kvar i svensk bank.

Kan tyvärr inte svara på försäkringsfrågan.

Göran

Inga problem att ha kvar svenska konton, men du behöver även ha ett spanskt bankkonto för att kunna beställa telefon och en hel del annat.

Jag har själv flyttat den allmänna pensionen till spansk bank (kommer samma dag som den gjorde till den svenska), samt har tjänstepensionen kvar i svensk bank.

Kan tyvärr inte svara på försäkringsfrågan.

Göran

Tack för info, hur fungerar det med skatten när du behåller tjänstepensionen i Sverige. Får du betala Svensk skatt på tjänstepensionen? eller går allt under sink skatt?

Joe

Ja det där med Sinkskatt är en historia för sig. Enligt de papper som jag fått från Skatteverket, (tjockt, tjockt brev) Kan jag begära sink när jag kan visa upp en deklaration här från Spanien. Detta kommer alltså att ske efter årets deklaration härnere.

Just nu går tjänstepensionen (flera) på "Icke huvudarbetsgivare", alltså 30%.

Göran

Är det ingen som känner till hur det förhåller sig med försäkringar? kan man anses ha för stor koppling till Sverige om man har kvar bankkonton och försäkringar? eller gäller det bara boende?

Joe

Spanienforum

Sponsrat inlägg

Ett bra erbjudande

American Express SAS Eurobonus
Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK.
6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa. Kortet är gratis & utan årsavgift.
Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.

PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].

Nya trådar

Back
Toppen