Residencia

Nellie

Ny medlem
Har läst igenom alla trådar om residencia, men är fortfarande :confused:

Var söker jag om residencia?
Ska jag samtidigt ansöka om SINK-skatt och skriva ut mig från Sverige?
Hur lång tid tar det att bli resident?

Jag är sjukpensionär och har tre barn. Vi bor här pga att dottern har reumatism och astma.

Vad bör jag tänka på när jag skriver ut mig från Sverige?
Fördelar, nackdelar?

Spanienforum

Sponsrat inlägg
Hej!
Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
DÓNDE SE SOLICITAN LOS PERMISOS DE RESIDENCIA?

- En las Oficinas de Extranjeros
- En la Comisaría de Policía de la localidad donde pretenda fijar su residencia el extranjero, (en el caso de que no exista la oficina anterior)
- Dirección General de Policía (Comisaría General de Extranjería y Documentación), cuando se solicite un permiso por circunstancias excepcionales.
Cuando se soliciten conjuntamente los permisos de trabajo y de residencia, la solicitud deberá presentarse en:
- En las Oficinas de registro de las correspondientes Delegaciones y Subdelegaciones del Gobierno
- En las Oficinas de Extranjeros
- En la Dirección General de Ordenación de las Migraciones, cuando sea éste órgano el que resuelva sobre el permiso de trabajo.
Cuando el sujeto se encuentre en territorio extranjero, podrá presentar la solicitud ante la Misión Diplomática u Oficina Consular de la demarcación donde resida.

Hej Nellie. Jag tar det på svenska istället (förlåt R!)
För det första hänger det på om du anser dig som sjukpensionär eller om du är arbetare. Jag har bara koll på pensionärsbiten.

1. Du måste börja med att göra en definitiv utlandsflyttanmälan till Skatteverket. Efter att par dagar kommer det en blankett från FK som också vill ha anmälan. På den blanketten skriver du att du vill ha blankett E121/S1 (gäller sjukvården) samt ett intyg på din årliga/månatliga inkomst från FK. Du måste som pensionär ha en inkomst av minst 5008 Euro om året plus ytterligare 25% av detta för varje barn som går på ditt residensbevis.

2. När du har intyget samt E121 skaffar du blankett från polis eller "foreigners department" där du bor (liknande den för NIE) samt ett papper där du går till banken och betalar avgiften.

Därefter kan du gå till Policia National med alla papper och kopior. Polisen vill också se E121 även om de inte skall ha den själva. (kolla också en bra länk från Nerja) http://www.nerja.es/extranjeros/en/residence-certificate/

Man brukar få Residenskortet (litet grönt) samma dag eller nästa.

Sedan går du till hälsovårdsmyndigheten Med E121 samt Gröna kortet och pass (+kopior förstås) Där får du besked att du kommer att få sjukvårdsbeviset via post om 6-8 veckor.

När du får detta går du till din lokala vårdcentral som registrerar dig och tilldelar en läkare samt säger att det kommer ett sjukvårdskort om ca 2 veckor. (jag har inte fått mitt ännu) Men även utan kortet får du nu vård där.

När FK i Visby får papperen från Spanien (De fick aldrig mina så jag skickade kopior) får du ett bevis på att du har svensk sjukvård när du besöker Sverige.

SINK skatt kommer som ett brev på posten från kära skatteverket. Otroligt komplicerat tycker jag. Skall ha bevis från flera Spanska thumbinstanser eller kopia av skattedeklarationen härnere. Jag har själv inte orkat ta tag i den ännu, men du behöver alltså inte själv skriva till dem om SINK.

Jag tror att det var det mesta, men läs även länken från Nerja/Prata med "Foreigners department" där du bor. Eller fråga igen.

Lycka till/Kram/Göran i Mijas Pueblothumb

Hej igen Nellie.
Läste i en annan tråd att du funderar på att köpa fastighet. I så fall behövs inte intyget om dessa "minst 5008Euro +25%+25%+25%

Du behöver visa en kopia av lagfarten.

Göran

Det gör inget G! Bättre att få det på svenska. Jag tänkte bara i all hast att kopiera från länken som jag hade. Jag tänkte att det viktigaste var att veta vilken spansk myndighet man skulle vända sig till...
Lycka till Nellie!

Spanienforum

Sponsrat inlägg

Ett bra erbjudande

American Express SAS Eurobonus
Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK.
6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa. Kortet är gratis & utan årsavgift.
Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.

PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].

Nya trådar

Back
Toppen