Hej igen, Lovespain.
Har sett att det blir rätt mycket information (dock nyttig) genom att läsa alla artiklarna i länken, så jag ska lite kort sammanfatta vad som kan behövas.
Först myndigheternas krav!
Hunden skall vara försedd med chip som dessutom är inskrivet i EU.passet som din svenska veterinär fixar. Där ska också finnas två vaccinationer mot rabies. Viktigt där är tidpunkterna för när man ger dessa. Vad som inte står i passet är att hunden är rejält avmaskad. man är i alla länder rädda för bl.a. dvärgbandmasken.
Utöver kraven!
Ordna redan i Sverige vaccination mot
Hjärtmasken som Sverige är förskonad mot, men som finns här nere.
Leichmania som också är en otäck sjukdom kan man också vaccinera mot, men jag har gått på rådet av min veterinär och hennes assistent (med fem hundar var) att använda
Advantix istället. Detta ges som droppar mot huden utefter ryggraden var fjärde vecka. OBS. Jag som i Sverige har plockat mängder av fästingar, har inte sett en enda sedan vi började med Advantix. Här finns förutom de "Svenska" fästingarna dessutom en sort som lätt kan gå över på människan om hunden drar in den.
Låter lite otäckt när man räknar upp allt, men ingen fara om man bara är försiktig! Ni kommer dessutom i sommar inte att råka ut för den hemska Pinjelarven. (Finns också artikel om)
Vad man som redan i Sverige är noga med att inte låta hunden sitta i en bil i solen, är det ju ännu mer noga när det är uppemot 40grader utanför bilen.
Vad man lätt kan glömma är att de plattor som ofta används på terasser och strandpromenader kan bli fruktansvärt varma. Mycket varmare än vad trampdynorna tål.
Som sagt, vill inte oroa i onödan, men är man bara förberedd så kan vovven också få en skön problemfri semester.
Göran (Keezo hälsar)