Man kan tro att du har läst Kafka! Ivf, väldigt väl beskrivet hur byråkrati fungerar och hur den får löpa amok.
Jag har själv fnulat på om jag ska köpa husbil eftersom jag vill titta runt i Spanien efter nya platser där jag kan köpa fler fastigheter. Nere på gatan där jag nu har bostad på östkusten står det en spanskreggad husbil av äldre modell med vende-skylt, tror det är Fiat Hobby 750 med 2,8 liters diesel, förmodligen ett törstigt monster.
I Sverige har ju skatteoraklet Magdalena Andersson jagat husbilsägarna med viss framgång, men hur är det i Spanien? Vad skulle en sådan kosta att äga om man resident? Vet måhända Thomas45 eller TommyD?
Ja, nu tror jag inte att det är just Magdalena Andersson och S, som ligger bakom den olyckliga och orättvisa beskattningen utav husbilar som skett i Sverige. Det finns nog ett annat parti som äger fordonsfrågorna i regeringen,
En normal husbil beskattades fram till 2018 med ca. 5000 kr/år, sedan infördes Bonus-Malus som drabbade nya bilar som såldes efter 1/7 -18 tror jag datumet var, så skatten blev 14.000 kr/år. Som sedan ökade till ca. 28.000 - 30.000 kr de första 3 åren på nya husbilar sålda efter den 01 september 2019 då man införde den nya beräkningsmodellen WLTP.
Ja dessa skatter kan inte jämföras med spanska Impuesto de circulacion som ligger på ungefär 150 Euros/år. Men de nya skatterna i Sverige gäller alltså bilar sålda efter 1 juli 2018 och 1 september 2019 och i 3 år, sedan tillbaka till den normala nivån på ca. 5000 kr/år..... vad vi vet nu.
Vår egen svenska husbil som vi köpte ny april 2018 kostar 6056 kr/år, MEN eftersom den är avställd ungefär halva året så är vår kostnad ca. 3000 kr/år.
Försök ställa av en spansk bil när du inte använder den.....
Försäkringen, i vårt fall en helförsäkring som kostar 6200 kr/år, men eftersom den står avställd halva året och avställningsförsäkringen kostar ca 2000 kr/år. Våra försäkringskostnader blir därför ungefär 4000 kr/år.
Googlat lite och ser att en husbilsförsäkring i Spanien kostar mellan 350 - 900 Euros/år.
Den äldre bilen nere på gatan behöver nog bara trafikförsäkring för 350 Euro och skatten ligger på 150 Euros.
En liknande äldre svenskreggad husbil, som kan ställas av när den inte används kostar troligen ungefär som den spanskskyltade bilen vad gäller skatt och försäkring.
TommyD