Registera begagnad MC i Spanien.

Diskussion i 'Spanien' startad av Uffetrader, 5 maj 2013.

  1. Uffetrader

    Uffetrader Ny medlem

    Blev medlem:
    19 december 2011
    Inlägg:
    409
    Mottagna gillanden:
    11
    Jag har en MC, en BMW R 1150 RT, 2003:a. Den har 95 hk och är nu registrerad i Sverige.
    Någon som vet vad det kostar att registrera en dylik i Spanien, med allt runtomkring. Dock inte transport Sve-Spanien, för det löser jag.

    Har den till salu, men får jag inget vettigt bud, så är det ett alternativ att överväga. Säsongen blir ju lite längre:sol:.
    (dagens understatement)
     
  2. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Hej!
    Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
    Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  3. Nalle

    Nalle Mycket välkänd medlem

    Blev medlem:
    15 mars 2010
    Inlägg:
    3.778
    Mottagna gillanden:
    750
    Det är inte särskilt dyrt. men ganska komplicerat. Du màste avregistrera den i Sverige för export. sedan skaffa besiktingskort och besikta den i Spanien. etc etc etc .
    Eftersom den är 2003 sà har den antagligen ett EU nummer. och dà blir allting mycket lättare.

    Vet inte hur mycket det kostar, beror pà taxeringsvärdet pà din mc ocksà, men det blir bra mycket billigare än att köpa en likadan här.

    SjÄlva register avgiften ligger pà ca 100€ sen tillkommer vägskatten, besiktningen samt möligen nàgon slags importskatt.
     
    Last edited: 6 maj 2013
  4. Uffetrader

    Uffetrader Ny medlem

    Blev medlem:
    19 december 2011
    Inlägg:
    409
    Mottagna gillanden:
    11
    Ja, tom det hade du koll på:) - Åker du MC själv eller?
    Tackar och bockar...klart ett alternativ att överväga således...
     
  5. Noman

    Noman Medlem

    Blev medlem:
    31 december 2012
    Inlägg:
    655
    Mottagna gillanden:
    8
    Jag har en -98 R1100GS (Jubileumsmodellen) som skulle tycka det var trevligt att gå i pension i Spanien :). Vore intresserad av totalkostnaden med ev importskatt om du får fram den för din.
     
  6. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Ett bra erbjudande

    American Express SAS Eurobonus
    Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK. 6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa.
    Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.


    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  7. Uffetrader

    Uffetrader Ny medlem

    Blev medlem:
    19 december 2011
    Inlägg:
    409
    Mottagna gillanden:
    11
    Case closed för min del! Sålde den i helgen:)
     
  8. Simonsen

    Simonsen Ny medlem

    Blev medlem:
    22 augusti 2017
    Inlägg:
    5
    Mottagna gillanden:
    0
    Ser att tråden är gammal men jag undrar om någon har reggat en hoj sedan 2013 ? Själv flyttar jag till Torreblanca i början på november & tänkte ta med 3 eller fyra hojjar! 2017-09-25 14.41.24.jpg
     
  9. Katt arina

    Katt arina Känd medlem Staff Member

    Blev medlem:
    21 februari 2016
    Inlägg:
    480
    Mottagna gillanden:
    425
    Gäller det inte samma för Mc som för bil? D.v.s. att du om du ägt den minst sex månader innan i Sverige så tar du med den som flyttgods (ej import) när du flyttar ner och omregistrerar på plats. Du visar upp ditt svenska registreringsbevis, de är numera samordnade i Europa, och den spanska myndigheten meddelar sen svenska transportstyrelsen som då avregistrerar den. Tänk på att göra omregistreringen inom två månader (eller inom en månad om det inte är i direkt anslutning till flytt). Missar du tidsfristen blir det dyra registreringsavgifter som tillkommer.
    http://noticias.juridicas.com/base_datos/Fiscal/l38-1992.t2.html#a65
    Art 65+66
     
  10. Simonsen

    Simonsen Ny medlem

    Blev medlem:
    22 augusti 2017
    Inlägg:
    5
    Mottagna gillanden:
    0
    Tack för snabbt svar
     
  11. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

  12. Kjell.H. Eriksson

    Kjell.H. Eriksson Ny medlem

    Blev medlem:
    8 oktober 2019
    Inlägg:
    3
    Mottagna gillanden:
    1
    Hej. Jag flyttade ner till Costa del Sol i augusti 2019.
    I Sverige har jag en "moppe", årsmodell 1989. Det är en modifierad GSX-R 1100 och den är klassad som veteranMC i Sverige. Ganska snygg tycker jag men får bara skambud på den hemma. Jag har ju (frivilligt) lagt ner några tusenlappar för att få den till nuvarande skick.
    Den har inget EU nummer, tror det kom runt 1990.
    Någon som kan ge en realistisk kostnad för registrering här i Spanien? Min blå Suzuki.jpg
     

Dela sidan

Laddar...