Regionala dialekter

Diskussion i 'Flytta till Spanien' startad av Stråhle, 8 mars 2018.

  1. Stråhle

    Stråhle Ny medlem

    Blev medlem:
    18 februari 2018
    Inlägg:
    4
    Mottagna gillanden:
    1
    Hej
    Jag undrar hur viktigt det är att kunna valencianska dialekten om man ska göra sig förstådd i Valencia? Räcker det inte med Spanska?
     
  2. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Hej!
    Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
    Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  3. RochA

    RochA Aktiv medlem

    Blev medlem:
    2 november 2014
    Inlägg:
    100
    Mottagna gillanden:
    52
    Räcker absolut med vanligt castellanska!
    I hela Spanien dessutom. :)
     
  4. Stråhle

    Stråhle Ny medlem

    Blev medlem:
    18 februari 2018
    Inlägg:
    4
    Mottagna gillanden:
    1
    Tack för svar! Jag lär mig spanska med hjälp av appen Duolingo. Jag antar att det är den spanska som talas i Madrid. Så min fråga är om den spanskan funkar i Valencia?
     
  5. RochA

    RochA Aktiv medlem

    Blev medlem:
    2 november 2014
    Inlägg:
    100
    Mottagna gillanden:
    52
    Förlåt... spanska = castellanska.
    Så som svar på din fråga så kommer alla förstå dig i Valencia när du talar spanska.
    Lycka till! :)
     
    Stråhle gillar detta.
  6. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Ett bra erbjudande

    American Express SAS Eurobonus
    Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK. 6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa.
    Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.


    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  7. Stråhle

    Stråhle Ny medlem

    Blev medlem:
    18 februari 2018
    Inlägg:
    4
    Mottagna gillanden:
    1
    Tack for svar fast jag menade om valencianer inte reagerar negativt på min icke valencianska dialekt.
     
    sim gillar detta.
  8. mixt

    mixt Känd medlem

    Blev medlem:
    3 november 2014
    Inlägg:
    1.001
    Mottagna gillanden:
    276
    I all vänlighet, men om du håller på att lär dig spanska via Duolingo så lär din brytning vara tio gånger värre än de dialektala problemen.
    Dessutom är valencianska en variant av katalan som betraktas som ett helt annat språk. Känner dock inte till relationen katalan vs kastilianska i valencianska.
    Lycka till med språkinlärningen. Kämpar själv på, men det är ju så segt.
     
    Canopus, Los Suecos och Stråhle gillar detta.
  9. RochA

    RochA Aktiv medlem

    Blev medlem:
    2 november 2014
    Inlägg:
    100
    Mottagna gillanden:
    52
    Både de som pratar valencianska, catalanska eller baskiska är vana med att inte alla pratar deras dialekt.
    Tänk på att det bor och lever många andra spanjorer i dessa regionen som enbart talar riksspanskan.
    Tycker att det är jätte bra att du försöker lära dig spanskan.
    Duolingo är ett bra alternativ när man ska lära sig grunderna.
    Att gå en kurs är en annan.
    Helst en kurs där läraren ENBART talar spanska i klassrummet!
    Något jag också stark rekommenderar är att man bara kollar på spansk tv och inte skaffar sig svenska kanalerna. Mycket bra och enkelt sätt att få in spanskan spanska brytningen.
    Tänk dig själv alla som invandrar till Sverige och som har mycket lite kontakt med svenskar och direkt skaffar parabolantenn...
     
    Stråhle gillar detta.
  10. SpainBrain

    SpainBrain Aktiv medlem

    Blev medlem:
    5 december 2017
    Inlägg:
    115
    Mottagna gillanden:
    44
    Du klarar dig utmärkt med sk vanlig spanska, att de har en egen dialekt eller snarare än egen variant av spanska, ändrar inte på det faktum att Spanien är landet de är i.

    Baskiska är ett språk och inte en dialekt.
     
    Stråhle gillar detta.
  11. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

  12. Stråhle

    Stråhle Ny medlem

    Blev medlem:
    18 februari 2018
    Inlägg:
    4
    Mottagna gillanden:
    1
    Tack för alla svaren och de goda råden. Jag har redan börjat titta på spansk television och kombinerar Duolingo med olika spanska medier. En ordentlig kurs i spanska får bli nästa steg.
     
  13. Svenne Apelsin

    Svenne Apelsin Aktiv medlem

    Blev medlem:
    21 oktober 2016
    Inlägg:
    215
    Mottagna gillanden:
    80
    Last edited: 11 mars 2018

Dela sidan

Laddar...