Ett år har gått och jag börjar kunna göra mig förstådd på spanska. Jag trodde inte att vi var så olika. Vi tänker annorlunda, jobbar annorlunda och framför allt lever vi annorlunda. Ibland blir jag irriterad när svensken i mig vill skynda på. Ibland hejdar jag mig och tänker att det var väl lite för att slippa det där effektiva som jag åkte hit. Det är en annan inställning till livet här men samtidigt som jag försöker ta till mig det sköna i livet här så slås jag också av att det har ett pris. Arbetslösheten är skyhög. Utan att veta så verkar alla offentliga myndigheter ha stora möjligheter till effektivisering. Det kryllar av poliser, vilket är bra iofs men vad kostar hela den här apparaten? Vill man effektivisera? Ska man spara pengar måste man skära anställda. Vad händer då? Varför kommer sopbilen med tre man ombord? Hemma försvann gubbe nummer 2 för några år sedan och en ensam förare kör nu en helautomatiserad bil som lyfter soptunnan automatiskt. Jag jobbar inom byggbranschen och kan konstatera att här finns en del att effektivisera. Lönerna är på väg uppåt och skillnaden i dag är inte så stor som man kan tro när man jämför med Sverige. Skulle vi jämföra med underentreprenörer som i dag jobbar i Sverige och kommer från Polen, Estland och Lettland så blir den minimal. Spanien kommer att tvingas till ett mycket effektivare byggande om man ska hänga med. Nya EU-regler inom byggnation gäller även Spanien. Minsta byggare i Sverige har koll på bland annat kommande energikrav. Man jobbar mot att nå dessa mål trots att vissa krav inte gäller förrän om 6 år. Att en Spanjor skulle förbereda sig på krav som kommer om så lång tid kanske inte är realistiskt, vad vet jag. Det jag saknar här är nyfikenhet, viljan att förbättra, prova det nya och framför allt lära sig av någon annan. I Sverige är vi snabba att ta till oss ny teknik, kanske lite väl snabba ibland, och vi har kunder som är pålästa och kunniga. Fungerande ventilation saknas i princip i varenda hus eller lägenhet jag besöker. Innan någon protesterar mot detta så innebär inte ett fönster att det finns fungerande ventilation. Kunskapen om ohälsa pga inomhusmiljö verkar obefintlig. Fukt och mögel hittar jag rätt ofta. I Sverige stänger vi skolor som har mögelproblem. Här verkar det till stora delar vara en ickefråga.
Jag har många funderingar och det vore kul att få lite kommentarer från er som bott här längre än jag har gjort.
Jag har många funderingar och det vore kul att få lite kommentarer från er som bott här längre än jag har gjort.