Rabiesvaccinationer

Diskussion i 'Djur & Natur' startad av teddi, 6 december 2014.

  1. teddi

    teddi Aktiv medlem

    Blev medlem:
    21 september 2013
    Inlägg:
    304
    Mottagna gillanden:
    153
    Sorry måste jag säga. Precis samma med rabiesvaccin för hund som du påstår dej veta.
    LLäs på lite mer tack. Gäller även en moderator.
    Ower and Out!!
     
  2. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Hej!
    Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
    Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  3. goranwint

    goranwint Seniormedlem

    Blev medlem:
    4 juli 2008
    Inlägg:
    1.197
    Mottagna gillanden:
    9
    Rabiesvaccinering skall ske årligen enligt spansk lag. Det vet varje veterinär och polis härnere. Du måste dessutom ha den lilla plastbrickan med årtal fäst på hundens halsband. Vad EU tycker spelar ingen roll. Det är varje lands (motsvarande) jordbruksverk som bestämmer dessa förordningar efter vilken hotbild som finns i de olika länderna.

    Däremot som jag skrev får du ta med en hund till Sverige om den har vaccinerats med någon av de treåriga.

    Ursäkta Sotanini. Hör inte till denna tråd.

    Göran
     
  4. teddi

    teddi Aktiv medlem

    Blev medlem:
    21 september 2013
    Inlägg:
    304
    Mottagna gillanden:
    153
    Jag har nyss kommit ner Göran.Ock plastbricka ock dylikt har jag aldrig hört talas om.Våran veterinär är JORDBRUKSVERKET i Sverige.
    Det vore väl konstigt om dom har andra upplysningar än vad du har.Vi har idag gemensamma regler med EU när det gäller införsel-Utförsel av djur.Om jag vaccinerat min hund för tre år så gäller det enbart för återresa menar du?? Så klart att vi ska åka hem till våren.Du har väl mer kött på benen?? detta räcker inte ...Tyvärr........


    I nordvästra Spanien finns rabies.Där har dom särregler.Kanske det finns nån här som vet mer. Men i övriga Spanien följer dom EU- s Regler.
     
    Last edited: 6 december 2014
  5. Pooh

    Pooh Känd medlem

    Blev medlem:
    15 april 2011
    Inlägg:
    639
    Mottagna gillanden:
    111

    Ni har precis kommit ner, och du är redan expert på Spanska lagar och regler?
    Att man inte hört talas om något betyder inte att det inte är så.


    Tvärtom... i nordväst och nordost är ett par av de få områden där det INTE är obligatoriskt med årlig Rabiesvaccinering:

    [​IMG]

    EU-reglerna gäller för RESOR MELLAN EU-LÄNDER.

    Vad man har för regler för att ha hundar eller andra djur *i* varje land (eller provinser i landet) är upp till varje land.

    Här finns diverse länkar:

    http://www.madrid.es/portal/site/mu...nnel=8db7566813946010VgnVCM100000dc0ca8c0RCRD

    http://www.advaldepenas.com/articul...es-frecuencia-anual/20140618161543029853.html

    http://www.20minutos.es/noticia/1860211/0/
     
    Last edited: 6 december 2014
  6. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Ett bra erbjudande

    American Express SAS Eurobonus
    Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK. 6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa.
    Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.


    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  7. teddi

    teddi Aktiv medlem

    Blev medlem:
    21 september 2013
    Inlägg:
    304
    Mottagna gillanden:
    153
    Du får ursäkta....Men spanska språket är jag inte så bekant med. Men däremot erhåller jag fullständiga upplysningar som rör min hund i det land jag tänker befinna mej i. Ock skulle jag mot förmodan vara helt fel ute nu så står jag för det.
    Som hundägare i EU får du svar av den myndighet som är behörig i ärendet.I detta fall Svenska Staten.
    Spanien har inga särregler när det gäller rabiesvaccin. Skulle så vara fallet så kan vi ju alla kontakta dig...............
     
  8. Pooh

    Pooh Känd medlem

    Blev medlem:
    15 april 2011
    Inlägg:
    639
    Mottagna gillanden:
    111
    Jeez... Det finns något som heter Google Translate, om du nu inte tror mig. Eller prata med vilken veterinär som helst på den SPANSKA ort du befinner dig!
    Och vad gäller vilken myndighet som är "Behörig" i detta fall - när du är i Spanien råkar det vara SPANSKA myndigheter, inte Svenska, även om du råkar vara Svensk medborgare...
    "Spanien" har inga särregler som sådana, men de flesta autonoma Spanska provinserna har det. Men det är INTE någon sorts undantag från EU-regler, eftersom det INTE gäller resor mellan EU-länder, vilket är det som det finns gemensamma EU-regler för!

    Förlåt, men för en gångs skull TA REDA PÅ vad som gäller i Spanien, i stället för att bara vägra ta till dig obekväm information upprepa vad en SVENSK myndighet sagt, och som BARA gäller just transport av djur mellan länderna!

    Jag, och flera andra i detta forum uttalar oss bara i frågor i de fall vi VET vad som gäller, inte vad vi tror, eller tror oss ha fått reda på från en källa som - myndighet i Sverige eller inte - inte är auktoritet på lokala Spanska regler. EU-regler, ja, men inte lokala Spanska.
     
  9. Pooh

    Pooh Känd medlem

    Blev medlem:
    15 april 2011
    Inlägg:
    639
    Mottagna gillanden:
    111
  10. erkki

    erkki Känd medlem

    Blev medlem:
    26 september 2014
    Inlägg:
    1.034
    Mottagna gillanden:
    123
    Hej som jag har skrivit förut så vet man inte vem man skall tro på här på forumet så jag försöker ta reda på allt själv så har man ingen att skylla på som att det har jag läst på forumet thumbtomtejul
     
  11. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

  12. Noman

    Noman Medlem

    Blev medlem:
    31 december 2012
    Inlägg:
    655
    Mottagna gillanden:
    8
    Om du tror det är så enkelt så kommer du att stöta på många hinder i Spanien. Det är inte så att spanjorerna drar samma slutsatser som du eller jag som svensk. De flesta spanjorer klarar vardagen för de tar inte reda på vad som gäller och lever lyckligt ovetande. Och de som förväntas veta vad som gäller har ofta inte koll de heller. Och hittar du en spanjor som har samma uppfattning som du så är ni 2 som skall övertyga resten av Spanien. Och sen är tillämpning av EU regler och rekommendationer tyvärr inte jätteenkelt.
     
  13. rocio

    rocio Aktiv medlem

    Blev medlem:
    1 mars 2012
    Inlägg:
    1.500
    Mottagna gillanden:
    18
    Naturligtvis ska man inte lita blint på vad som skrivs på ett sådant här forum. Men dom flesta svarar nog så gott dom kan, men har man några viktiga frågor som fordrar ett absolut korrekt svar så ska man nog kolla med ev. berörda myndigheter. Många som har frågor och funderingar kanske "startar" här för att få en uppfattning om hur dom ska bete sig och kanske bara vill veta vart dom ska vända sig i olika ärenden. Om man inte vet säkert kan man kanske iaf ge tips och tala om ifall man hört talas om någon annan som har varit i samma situation som frågeställaren, och hur den personen då gjorde. Dom flesta av oss här är inte professionella jurister som har exakta svar på allt. Däremot har många av oss bott eller vistats här i Spanien i väldigt många år och har en viss erfarenhet av hur saker och ting fungerar.
    Men dom flesta av oss är bara vanliga människor som försöker tipsa och hjälpa andra utan baktanke eller egen vinning, bara bidra med egna erfarenheter som vi erhållit under årens lopp. Det bli kanske fel ibland men de flesta här är inte proffs och dom flesta utger väl sig inte för att vara det heller.
    rocio
     
    Last edited: 7 december 2014
  14. teddi

    teddi Aktiv medlem

    Blev medlem:
    21 september 2013
    Inlägg:
    304
    Mottagna gillanden:
    153

    Dom behöver inte dra nåra slutsatser alls.
    Idag är Spanien rabiessmittat.För att få sin hund tillbaka till Sverige krävs vaccin.För en vecka sedan visade jag hundens pass på Alicante Flygplats.Det var andra året utav tre på den sprutan som varar i tre år.
    Den är en dryg hundring dyrare än den ettåriga.Så man tjänar en slant.

    Ock myndigheten hade inget att anmärka på.

    Reser du norrut (Norge) så kräver dom i sin tur en rabiesspruta på grund utav att inom EU finns denna fruktade sjukdom.


    Skall man sedan ta reda på lokala föreskrifter så gäller ju inte detta bara för sin hund.Finns ju hur mycke att gräva i som helst.

    Jag gillar att fiska. Hade det funnits ett internationellt kort för detta så hade lyckan varit gjord.tomtejul

    Jag tackar för mej ock önskar alla en God Jul.Vem vet? Vi kanske syns eller hörs nån annanstans!! ADIOS.........
     
  15. erkki

    erkki Känd medlem

    Blev medlem:
    26 september 2014
    Inlägg:
    1.034
    Mottagna gillanden:
    123
    Hej teddi GOD JUL OCH GOTT NYTT ÅR tomtejultomtejultomtejul
     

Dela sidan

Laddar...