¡Hola! Sedan tre månader tillbaka är jag permanent bofast i Puerto de Mazarron efter tre år uppe i bergen i Alicante. Jag har dock sedan tidigare vistats mycket här, alla årstider.
Dött på vintern? Nja, visst är det lugnare men de centrala delarna lever även då. Vissa områden runt centrum är "döda", typ Playa Grande och La Isla – så de platserna skulle jag undvika om jag ska bo året runt. Någon skrev tidigare i tråden att de fastigheter som de tittat på tidigare fortfarande var till salu, det stämmer men varför är det så?
Slitna, nergångna, usla mäklare, skitiga, planlösningar från helvetet och så vidare... Sanningen är dock att fräscha, rätt prissatta och renoverade objekt försvinner snabbt från marknaden.
Så är det väl på de flesta orterna?
Långt till flygplatsen hävdar en del. Vet inte vad jag ska jämföra med, men jag var till Alicante flygplats förra veckan, resan dit tog en timme och tjugo minuter, tio minuter längre när jag åkte hem (tankade). Är det för långt? Beror kanske på vad man jämför med, men det är väl ungefär lika länge som det tar att åka från Gävle till Arlanda.
Skillnaden från en del andra orter är att det är en stor fördel att ha tillgång till bil här, utan bil tar allt otroligt lång tid. Bil skapar även möjligheter att utforska omgivningarna med fantastiska stränder där man ofta är helt ensam med havet.
Tipsar gärna om fler för- och nackdelar om någon vill det.
Visa bifogad bild 1729
Visa bifogad bild 1730