Provbo i Murcia

Diskussion i 'Flytta till Spanien' startad av Mikael Lönnberg, 30 april 2021.

  1. Mikael Lönnberg

    Mikael Lönnberg Ny medlem

    Blev medlem:
    25 februari 2018
    Inlägg:
    8
    Mottagna gillanden:
    1
    Hej alla !
    Jag och min hustru har tänkt flytta ned under vinterhalvåret.
    I första läget så vill vi "provbo" 1-2 månader i Murciaområdet.
    Undrar lite kring följande: Ska man hyra på plats eller via nätet ?
    Vilka byar/städer har öppet hela vintern(restauranger,butiker mm )
    Hur varmt är det i poolen under denna period ? ( antar att de inte är uppvärmda )
    Som ni hör så är vi rätt novisa :)
    Tacksamma om någon/några kan hjälpa till :)
     
  2. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Hej!
    Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
    Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  3. Gyllis

    Gyllis Känd medlem

    Blev medlem:
    28 april 2017
    Inlägg:
    523
    Mottagna gillanden:
    604
    ¡Hola! Murciareginoen är stor, ska ni bo vid havet, bergen eller "vindistriktet"? Stor skillnad, så det är nog enklare att svara på era frågor då.
    Var jag i samma sits skulle skulle jag hyra något när jag är på plats, finns gott om boenden på AIRNB eller liknande, hittar ni sedan något att hyra kan man oftast flytta in samma dag. Här i Puerto de Mazarrón har vi haft som kallast i havet cirka 18 grader, hur det är i poolerna har jag ingen koll på, men få använder dem. Öppna.stängda byar eller städer, beror helt på var de ligger. Inlandet, alltid öppet, kuststäder kan nog upplevas som lite döda, åtminstone de lite mera turistiga delarna av dem.
    Lycka till!
     
  4. Mikael Lönnberg

    Mikael Lönnberg Ny medlem

    Blev medlem:
    25 februari 2018
    Inlägg:
    8
    Mottagna gillanden:
    1
    Stort tack för ditt svar :)
    Har tänkt bo någonstans längst havet.
    Har förstått att det finns så oerhört mycket fina byar/städer att välja på.
     
  5. Gyllis

    Gyllis Känd medlem

    Blev medlem:
    28 april 2017
    Inlägg:
    523
    Mottagna gillanden:
    604
    Kollar ni mina inlägg hittar ni bilder från "min" del av kusten – Cartagena till Águilas.
    Bodde tidigare i inlandet, uppe i bergen i Alicante, trevligt men klimatet är bättre här.
     
  6. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Ett bra erbjudande

    American Express SAS Eurobonus
    Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK. 6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa.
    Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.


    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  7. Sharky

    Sharky Känd medlem

    Blev medlem:
    28 februari 2011
    Inlägg:
    1.520
    Mottagna gillanden:
    355
    Aguilas är en trevlig Spansk stad , passar extra bra under vintersäsongen.
    Hyr ett hotel en 4 - 5 dagar , gå runt till mäklare och titta på hyresobjekt.
    Finns stort överutbud. Bäst att titta själv för att inte bli lurad. Lycka till!
     
  8. Mikael Lönnberg

    Mikael Lönnberg Ny medlem

    Blev medlem:
    25 februari 2018
    Inlägg:
    8
    Mottagna gillanden:
    1
    Tack för tipsen om Aguilas. Ska nörda ner mig lite i denna stad :)
     
  9. mixt

    mixt Känd medlem

    Blev medlem:
    3 november 2014
    Inlägg:
    1.001
    Mottagna gillanden:
    276
    Är det skillnad för att du tidigare bodde uppe i bergen eller för att det ligger 25 mil längre söderut i Costa Calida i stället för Costa Blanca?
     
  10. Gyllis

    Gyllis Känd medlem

    Blev medlem:
    28 april 2017
    Inlägg:
    523
    Mottagna gillanden:
    604
    Största skillnaden är nog höjden över havet, från 550 meter till fyra...
     
    mixt gillar detta.
  11. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

  12. Michael Backman

    Michael Backman Medlem

    Blev medlem:
    18 februari 2020
    Inlägg:
    33
    Mottagna gillanden:
    23
    Japp, Aguilas är en trevlig stad, vi trivdes bra där som turist, men jag kan mycket väl tänka mig att det är fint att bo där. Är e rätt hög standard där, vissa har besktivet staden att den har en övre medelklass-prägel över sig. Mycket familjer, trevliga parker och lekplatser, fontänten i centrum kring parken är vacker.
     

    Bifogade filer:

    • Agu.JPG
      Agu.JPG
      Filstorlek:
      447,6 KB
      Visningar:
      7
    • Agu1.JPG
      Agu1.JPG
      Filstorlek:
      275,8 KB
      Visningar:
      7
    Last edited: 8 maj 2021
  13. Michael Backman

    Michael Backman Medlem

    Blev medlem:
    18 februari 2020
    Inlägg:
    33
    Mottagna gillanden:
    23
    Puerto de Mazarrón är en mysig stad, vi trivdes som tusan där (har nämnt det förut med dig). Men jag kan tänka mig att det är lite dött där vintertid. Vår senaste resa dit åkte vi runt midsommar, då var det "relativt" dött där, många ställen som var stängda etc, (Viggos var iofs öppet, så det kan kvitta). Förbaskat god glass också, Helados Artesanos Venecia har nog det godasate glassen jag ätit (nere vi hamnen)
     

    Bifogade filer:

  14. Los Suecos

    Los Suecos Känd medlem

    Blev medlem:
    2 mars 2015
    Inlägg:
    415
    Mottagna gillanden:
    297
    När vi för 6 år sedan sökte hus på fastlandet kollade vi i Murciaområdet bl.a. Águilas, Bolnuevo, Mazarron och La Azohia. Visst hittade vi trevliga hus med väldigt trevliga priser. Nu besökte vi området under vintern och sökte hus för vinterboende, det visade sig vara alltför dött under vinterhalvåret för vår smak. Vidare så var det allt för långt från någon flygplats som var aktuell för oss , dvs. Alicante eller Malaga.

    Vi hamnade i Altea som lever året runt och bara 6 mil från ALC.

    Tommy
     
  15. Gyllis

    Gyllis Känd medlem

    Blev medlem:
    28 april 2017
    Inlägg:
    523
    Mottagna gillanden:
    604
    Hur långt är det från Gävle till Arlanda?:)
     
    Sharky gillar detta.
  16. Los Suecos

    Los Suecos Känd medlem

    Blev medlem:
    2 mars 2015
    Inlägg:
    415
    Mottagna gillanden:
    297
    Ganska precis 140 km, med tåg ca. 1 timma, bil något längre.

    Mycket bra förbindelser med tåg. Bättre än mellan ALC - Mazarron. :)
    ... och det räcker att det är långt i en ände. ;)

    Tommy
     
    Last edited: 8 maj 2021
  17. Gyllis

    Gyllis Känd medlem

    Blev medlem:
    28 april 2017
    Inlägg:
    523
    Mottagna gillanden:
    604
    Lite off topic...
    Sist jag var till Sverige skulle jag just till Gävle. Tågbiljetten från Arlanda var dyrare än flygresan från Alicante...:D
     
    Sharky, mixt och Los Suecos gillar detta.
  18. Los Suecos

    Los Suecos Känd medlem

    Blev medlem:
    2 mars 2015
    Inlägg:
    415
    Mottagna gillanden:
    297
    Någon av leverantörerna verkar ha fel pris, men vem?
    Kan det vara t.ex. Norwegian som sista kvartalet 2020 redovisade en förlust 1,9 miljarder NOK.
    Eller SJ som gjorde en förlust på ungefär samma belopp 1,867 miljoner SEK, men på helåret.
    Verkar vara fel pris hos båda! ;)

    Ha en fortsatt fin söndag.

    Tommy
     
  19. olle Aguilas

    olle Aguilas Ny medlem

    Blev medlem:
    6 februari 2016
    Inlägg:
    21
    Mottagna gillanden:
    9
    Hej Mikael-
    Jag och min fru bor i Aguilas sen 6år och trivs fantastiskt bra. Aguilas är en stad som lever hela året, Det finns allt man kan önska sig. Det är mer en Spanskt liten stad, då menar jag att det är mycket spanjorer som har sina sommarboende här och sommartid ökar befolkningen till det dubbla. I dag bor det ca 36000 här. För att ligga vid havet, så är priserna på fastigheter relativt låga. https://www.murciaturistica.es/es/aguilas/
     
    Sharky och Michael Backman gillar detta.
  20. Stef

    Stef Aktiv medlem

    Blev medlem:
    16 augusti 2013
    Inlägg:
    460
    Mottagna gillanden:
    99
    Vi ska flytta ner till Spanien snart, vi har börjat titta på lite mer spanska ställen än där vi bor nu, har ni koll på skolor och familjelivet där nere i Aguilas?
    Vi kommer bo där vi bor nu i början, men kommer ev titta på mer spanskt boende när vi och ungarna lärt oss Spanska och vant oss vid värmen :)
     
  21. Daniel C

    Daniel C Aktiv medlem

    Blev medlem:
    4 juni 2015
    Inlägg:
    249
    Mottagna gillanden:
    43
    @Stef Har ni flyttat ner än? Vi har också barn i skolåldern och funderat på Murcia eller Valencia att bo i en längre period.
     
  22. Stef

    Stef Aktiv medlem

    Blev medlem:
    16 augusti 2013
    Inlägg:
    460
    Mottagna gillanden:
    99
    Jo vi är nere, vi har varit runt och kollat på lite olika ställen, ett tips är att Murcia är riktigt varmt om sommaren, skulle nog inte välja det.
    Valencia har jag bara varit 1 gång, verkar väldigt trevlig stad.
     
  23. Daniel C

    Daniel C Aktiv medlem

    Blev medlem:
    4 juni 2015
    Inlägg:
    249
    Mottagna gillanden:
    43
    @Stef Bra tips! Verkar som att det är rätt mycket med skyfallen i Murcia också. Får fortsätta spana på Valencia då, verkar riktigt bra lokaltrafik också. (y)
     

Dela sidan

Laddar...