Ja maktbalansen har helt klart flyttats österut!
Många tycker att PIIGS länderna får "skylla sig själva"
(Jag vet, PIIGS får det inte heta längre),
men faktum är att vi Svenskar inte är ett dugg bättre!
-Statens skuld i relation till BNP, som man nu mäter skuldsättningen, den är på en låg nivå relaterat andra EU-stater! MEN i Sverige så är skulderna fördelade på ett annat sätt! Bla så har befolkningen lånat på sig ofantligt! Vem minns Sub Prime lånen i USA, med bostäder som bankomater! Starten på finanskrisen 2008!
Kommuner & landsting lånar glatt vidare, och ordet amortera kan de inte ens stava till! "Alla andra gör det ju" säger man och tar det som en god anledning att låna vidare! Märk väl POLITIKER! (Och Nej, de står inte högt i kurs hos mig)
Räknar man ett lands totala skuldsättning så ser det lite annorlunda ut! Och det är ju på det sätten man borde räkna.
Då är Sverige inte så lysande längre! Men Anders Borg sover lugnare om natten, det är ju inte "hans problem".
Men så länge som Syd Öst Asien är beroende av Europa och USA för avsättning för sina varor, så lär det fungera vidare! Ingen vinner något på att systemet havererar, så att säga. Men helt klart, Europas och USA bästa tider ligger nog bakom om oss nu!
En risk finns förstås, att Spanien med flera länder, MÅSTE få in kulor till statskassan, och därför håvar in där det går! Skatter och div. avgifter på fastigheter kan då vara en väg! Men man kan inte gå omkring och oroa sig för allt, då får man ju magsår av sin oro istället!
Valuta: Nu verkar det som att förhållandet SEK-EURO är på väg mot sitt normal tillstånd igen! 1 EURO nu cirka 9,00 SEK, mot 9,20-9,40 som varit ett normalvärde innan Finanskrisen! Det var så lågt som cirka 8,00 ett tag, runt 8,30 när jag köpte fastighet i Spanien, dvs 10% extra valutarabatt eftersom man köper i EURO!
- Det blev långt och omständigt det här märker jag, så nu: hasta la vista...