Prisökning på bostäder

Diskussion i 'Spanien' startad av Preciosa, 10 november 2013.

  1. Preciosa

    Preciosa Veteranmedlem

    Blev medlem:
    13 december 2008
    Inlägg:
    8.313
    Mottagna gillanden:
    1.050
  2. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Hej!
    Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
    Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  3. Baggis

    Baggis Avstängd

    Blev medlem:
    5 oktober 2013
    Inlägg:
    222
    Mottagna gillanden:
    1
    Begärda priser?
     
  4. rinconada

    rinconada Känd medlem

    Blev medlem:
    6 oktober 2010
    Inlägg:
    3.875
    Mottagna gillanden:
    217
    Troligtvis inte. Med en ökning av 1,2% i Valencia/Costa Blanca.
    Fortfarande köparens marknad så att fastigheterna är värde just vad någon är villig att betala för dem.
     
    Last edited: 11 november 2013
  5. Nalle

    Nalle Mycket välkänd medlem

    Blev medlem:
    15 mars 2010
    Inlägg:
    3.778
    Mottagna gillanden:
    750
    Ja, ifràn Idealista. naturligtvis ingen säker information, men visar en tendens.
     
  6. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Ett bra erbjudande

    American Express SAS Eurobonus
    Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK. 6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa.
    Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.


    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  7. Baggis

    Baggis Avstängd

    Blev medlem:
    5 oktober 2013
    Inlägg:
    222
    Mottagna gillanden:
    1
    Det borde gå upp nu till vintern men finns det listat vad slutpriser är?
     
  8. Nalle

    Nalle Mycket välkänd medlem

    Blev medlem:
    15 mars 2010
    Inlägg:
    3.778
    Mottagna gillanden:
    750
    Njae... Spanska staten har statistik pà registrerade försäljningspriser. Nu är ju dessa iofs tagna av priset ifràn vad som stàr inskrivet i lagfarten, och eftersom det är väldigt vanligt att betala en del i svart, sà stämmer inte denna heller till 100%.

    www.ine.es är det spanska statistiska institutet
     
  9. rocio

    rocio Aktiv medlem

    Blev medlem:
    1 mars 2012
    Inlägg:
    1.500
    Mottagna gillanden:
    18
    Hej Nalle!
    Ang. att betala en del av köpeskillingen i form av svarta pengar så har jag fått den uppfattningen att det inte alls är vanligt längre. Vid båda våra köptillfällen, 1986 och 1995 så betalade nog dom flesta en mindre summa "svart". Så hur är det, är det kanske en gråzon? Kanske många inte vill tillstå att dom betalat på det gamla sättet som missgynnar dom själva i slutändan. När vi köpte var det "lite svart" som gällde, och vi var naiva och trodde att det skulle vara så om det skulle bli någon affär. Det var på den tiden då det var säljarens marknad :(.
    rocio
     
  10. DiBo

    DiBo Aktiv medlem

    Blev medlem:
    14 juli 2013
    Inlägg:
    522
    Mottagna gillanden:
    68
    Tror nog att mycket ändrats de senaste åren. För som det ser ut i dag på många platser i Spanien är det nog mer köparens marknad och att betala några "mörka pengar" skulle jag aldrig göra idag. För objekt finns det ju gott om. Men det kanske ändrar sig inom sinom tid.
     
  11. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

  12. Nalle

    Nalle Mycket välkänd medlem

    Blev medlem:
    15 mars 2010
    Inlägg:
    3.778
    Mottagna gillanden:
    750
    Det blir bättre och köper man nytt eller bankàtertaganden, sà finns nästan inga svarta pengar idag. Men fortfarande nÄr du köper begagnat sà är det väldigt vanligt.
    Det beror ocksà mycket pà köparen, svenskar är absolut inte tillmötesgàende att betala svart, medans spanjorer och britter ofta gàr med pà det.
     
  13. jimmyron

    jimmyron Ny medlem

    Blev medlem:
    7 februari 2013
    Inlägg:
    64
    Mottagna gillanden:
    0
    gapskratttjag tror på fallande priser tills 2015, man kan se att försäljningen under 2013 var neråt med 7.8 procent, man måste få fler att köpa innan man kan se resultat på stigande priser, här är en rapport från förra veckan, In a report published last week on the European property market, with forecasts to 2015, the agency estimates that housing prices in Spain will fall by 8% this year, by 5% in 2014 and by 1% in 2015.
     
    Last edited: 12 november 2013
  14. Uffetrader

    Uffetrader Ny medlem

    Blev medlem:
    19 december 2011
    Inlägg:
    409
    Mottagna gillanden:
    11
    Har för mig att jag skev lite om min känsla av marknaden i Nerja, i en annan tråd.
    Har följt den aktivt under några år nu, så jag kan den skapligt!
    De riktiga FYNDEN är det svårt att göra numera! Så snart ett bra objekt ligger ute till ett korrekt satt pris, så är det inte ute många veckor! Så var det inte när EURO krisen härjade! Då var nog folk mer försiktiga av sig, men nu är det ett "normaltillstånd" och köparna är mer riskbenägna. Har pratat med en del andra kunniga på området i Nerja och vi är nog kanske eniga att vi har nog bottnat redan i Nerja på CDS/Tropical!

    Men så klart, beroende på vad som händer i världen, så kan det sjunka igen, men just nu finns det inget som tyder på det.

    På 10-15 års sikt, så bör det vara en bra investering, enligt mig! Plus då allt det andra runtomkring...livskvalitet... på köpet!
     
  15. McAber

    McAber Ny medlem

    Blev medlem:
    22 december 2011
    Inlägg:
    473
    Mottagna gillanden:
    13
    Det var nästan komiskt att tala past tense om Eurokrisen...
    Vad jag vet om marknaden - globalt - så tar den just nu en "besvikelse paus" då det inte blev något krig i Syrien. Fokus var där, även i Kina och andra utvecklingsländer efter USA:s budgetstup. Nu så finlirar man med sina positioner mot Euroländer, och efter julhelger om inte innan, börjar WallStreet skriva om Grekland & Italien mm. Frankrike börjar också svettas ordentligt, men samtliga länder går på minus i budget. Om man skulle spara sig till noll budgett skulle det bli istid i EU. Detta vet alla, fast inte väljare. Då väntar politikerna att något under skall hända, vilket inte sker, då detta är verkligheten. Uppriktigt sagt vet jag inte vad de har i kikaren då man vill tro att de borde veta bäst med sina resurser, men icke!
    Just nu är så att Kina styr valutornas värde både i USA och i EU. De har enorm valutareserv och handelsöverskott. Både USA och EU är också helt beroende av kina och dess varor. Utan Kina skulle vi få en hyperinflation typ 25% per år vilket i och för sig skulle radera snabbt skuldberget, och fasen vet, kanske är detta den stora planen, vad vet jag....
     
  16. jimmyron

    jimmyron Ny medlem

    Blev medlem:
    7 februari 2013
    Inlägg:
    64
    Mottagna gillanden:
    0
    norska kronan har inte varit så här låg sen 2009 mot euron , och svenska kronan börjar vika sig duktigt, så det kommer att visa sig att nordbor avvaktar köp av bostäder, det är nordbor som står för den störst andelen av köp av bostäder i Alicante området :)
     
  17. Uffetrader

    Uffetrader Ny medlem

    Blev medlem:
    19 december 2011
    Inlägg:
    409
    Mottagna gillanden:
    11
    MCaber, jag är väl medveten om det hela. Politiker tänker inte långsiktigt, det är enbart nästa val som hägrar!
    Så man löser "problemen" som man gjort tidigare.
    Och just därför, behöver man något av värde, som en fastighet!
    Guld säger en del att man ska äga! Det vette tusan, då det i mina ögon mest är ett spekulations objekt idag!
    (Men jag har tankat Guldaktier i PPM för 20% av depån o hoppas så klart att det tar fart med Guldet igen)
     
  18. McAber

    McAber Ny medlem

    Blev medlem:
    22 december 2011
    Inlägg:
    473
    Mottagna gillanden:
    13
    UffeTrader,
    Jag trodde inte heller att du av alla skulle vara så borta, så jag skrev mest till den ofantliga läsekretsen...

    Men precis som du och många andra har tidigare konstaterat, är en drömfastighet alltid en rätt investeringsobjekt. Fastigheterna är unika, eller borde vara det, och när din fastighet dyker upp så är det bara köpa som gäller.. Jag har aldrig köpt fastighet med "hjärnan", för jag tror inte det blir bra då om inte hjärtat är med. Gäller även för sk investeringsobjekt.
    Guld är för giriga och skator...;)
     
    Uffetrader gillar detta.
  19. Uffetrader

    Uffetrader Ny medlem

    Blev medlem:
    19 december 2011
    Inlägg:
    409
    Mottagna gillanden:
    11
    Jag köper nog med både hjärnan OCH hjärtat!
    Hjärtat bestämmer vilket objekt som ska köpas, och hjärnan NÄR och till vilket PRIS!

    "Giriga och skator!" - Den var bra!!
     
  20. McAber

    McAber Ny medlem

    Blev medlem:
    22 december 2011
    Inlägg:
    473
    Mottagna gillanden:
    13
    Hjärta & Hjärna.... Jag har genomskådat mitt system, och den tycks fungera
    som så att hjärtat (eller känslan vilket egentligen är en komplex urvalssystem)
    pekar ut vad gubben vill ha, sedan finslipar hjärnan argumenten så jag kan med gott samvete trycka på köpknappen...

    Sedan är det ju en helt annan femma vilka delar som ens känsla viktar in.
    Vissa menar att andra har en jäkla tur nästan jämnt, men där skulle jag vilja citera en kännd USA golfspelare som alla menade har en jäkla tur ofta.
    " Joo, det är märkligt det där med tur, jag har märkt att ju mer jag tränar, ju mer tur har jag".....;)
     
  21. Stef

    Stef Aktiv medlem

    Blev medlem:
    16 augusti 2013
    Inlägg:
    460
    Mottagna gillanden:
    99
    Det svåra är att sortera ut hjärtat från hjärnan, jag gör nog som er känner när hjärtat tycker de är rätt, men sen måste jag övertyga hjärnan, ibland går det ibland inte :)

    Det som underlättar är när man ser investeringen på för sig själv "rätt" sätt, nu passar det oss att investera i livskvalité och då gör det desamma om de går upp eller ner i värde i pesetas eftersom värdet ligger i att vi har hus och kan vara där när vi vill.

    De oroande är som McAber säger, alla vet att grundkrisen är kvar, att vissa länder lånat mer än de någonsin kan betala tillbaks, så vilka kommer stå med svarta petter, och när, om 5 år, 10 år?
     
  22. Uffetrader

    Uffetrader Ny medlem

    Blev medlem:
    19 december 2011
    Inlägg:
    409
    Mottagna gillanden:
    11
    Ja maktbalansen har helt klart flyttats österut!
    Många tycker att PIIGS länderna får "skylla sig själva"
    (Jag vet, PIIGS får det inte heta längre),
    men faktum är att vi Svenskar inte är ett dugg bättre!

    -Statens skuld i relation till BNP, som man nu mäter skuldsättningen, den är på en låg nivå relaterat andra EU-stater! MEN i Sverige så är skulderna fördelade på ett annat sätt! Bla så har befolkningen lånat på sig ofantligt! Vem minns Sub Prime lånen i USA, med bostäder som bankomater! Starten på finanskrisen 2008!

    Kommuner & landsting lånar glatt vidare, och ordet amortera kan de inte ens stava till! "Alla andra gör det ju" säger man och tar det som en god anledning att låna vidare! Märk väl POLITIKER! (Och Nej, de står inte högt i kurs hos mig)

    Räknar man ett lands totala skuldsättning så ser det lite annorlunda ut! Och det är ju på det sätten man borde räkna.
    Då är Sverige inte så lysande längre! Men Anders Borg sover lugnare om natten, det är ju inte "hans problem".

    Men så länge som Syd Öst Asien är beroende av Europa och USA för avsättning för sina varor, så lär det fungera vidare! Ingen vinner något på att systemet havererar, så att säga. Men helt klart, Europas och USA bästa tider ligger nog bakom om oss nu!

    En risk finns förstås, att Spanien med flera länder, MÅSTE få in kulor till statskassan, och därför håvar in där det går! Skatter och div. avgifter på fastigheter kan då vara en väg! Men man kan inte gå omkring och oroa sig för allt, då får man ju magsår av sin oro istället!

    Valuta: Nu verkar det som att förhållandet SEK-EURO är på väg mot sitt normal tillstånd igen! 1 EURO nu cirka 9,00 SEK, mot 9,20-9,40 som varit ett normalvärde innan Finanskrisen! Det var så lågt som cirka 8,00 ett tag, runt 8,30 när jag köpte fastighet i Spanien, dvs 10% extra valutarabatt eftersom man köper i EURO!
    - Det blev långt och omständigt det här märker jag, så nu: hasta la vista...
     

Dela sidan

Laddar...