Precis köpt radhus i Nerja

Diskussion i 'Nerja' startad av JohanK, 2 september 2013.

  1. JohanK

    JohanK Ny medlem

    Blev medlem:
    9 augusti 2013
    Inlägg:
    13
    Mottagna gillanden:
    0
    Hej alla

    Vi har precis köpt ett radhus i Nerja, eller rättare sagt på väg att slutföra köpet. Vi är överens om priset och precis betalat handpenning.

    Övertagandedatum planeras till december deadline inskrivet i kontraktet till 20 december samma datum som vi planerar att åka ner till och sedan stanna i 2 veckor.

    Vi har varit i 2 omgångar nere i Nerja tidigare och hunnit undersöka en hel del och som många av er andra vart vi förälskade i just den staden och regionen. Så nu slog vi till ! Lät magkänslan få bestämma, man kan inte fega och sitta på läktaren i hela livet.

    Vårt kontaktnät är ganska magert än så länge i Nerja så om någon har tips så är vi tacksamma. Uthyrningsagenter har vi kollat upp ett par stycken och tänkte tala med 2 utvalda i samband med vårt övertagande i december:
    Teamstar Holiday Rentals
    www.holidays-nerja.com

    Några saker som vi tror kommer bli aktuellt vid vårt nästa besök är att hitta följande:
    Bredband och kabel-tv installatör
    Låsfirma

    Tacksam för rekommendationer

    Hantverkskontakter hinner vi vill knyta misstänker jag, tänkte skynda lite långsamt med renoveringarna. Men finns det några duktig snickare, elektriker och badrumsrenoverare som någon vill rekommendera till oss så är vi tacksamma.

    Med vänlig hälsning
    Johan Karlsson (Rookie på Spanienforum och ny i Nerja)
     
  2. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Hej!
    Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
    Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  3. goranwint

    goranwint Seniormedlem

    Blev medlem:
    4 juli 2008
    Inlägg:
    1.197
    Mottagna gillanden:
    9
    Hej. Jag är inte husägare i Nerja, men jag hyrde ett hus där under mina första månader i Spanien. Det verkar som om många (icke fast boende) använder sig av http://www.nerjasolutions.com/

    Där betalar du (och ev. hyresgäster) för den tid som man är i lägenheten. Så fort man ansluter till internet så kommer betalsidan upp. Väldigt smidigt. Tror det gick att välja mellan 2 och 3 MB/s i nerladdning. De kommer och monterar en liten miniparabol, ca 15 cm i diameter.

    OBS. Tänk på att WIFI som detta är inte är tillräckligt stabilt för att streama t.ex SVT Play eller liknande. Ingen fara annars med normal surfning.

    Lycka till med huset i Spanien önskar Göran (numera) i Mijas Pueblothumb

    Whoops! Glömde säga Välkommen till SpanienForum!
     
    Last edited: 2 september 2013
  4. JohanK

    JohanK Ny medlem

    Blev medlem:
    9 augusti 2013
    Inlägg:
    13
    Mottagna gillanden:
    0
    Tack för tipset Göran, skall kolla upp "nerjasolutions". Men om man vill hyra ut kanske det är sjyst service att ha fast uppkoppling och snabbare wifi nätverk.

    Med vänlig hälsning Johan
     
  5. Uffetrader

    Uffetrader Ny medlem

    Blev medlem:
    19 december 2011
    Inlägg:
    409
    Mottagna gillanden:
    11
    Välkommen till Nerja Johan!
    Köpte själv förra vintern, och har INTE ångrat mig en sekund!
    Jag gjorde samma resa som du nu är på, med uthyrare! Jag har köpt via ett Svenskt AB så min uthyrare måste vara BRA av olika skäl. Valde till slut Teamstar...som är duktiga på alla sätt och vis!
    Jag jobbar fortfarande heltid i Sverige något år till...så hjälp på plats är ett måste.

    Var i Nerja har du köpt/håller på att köpa Johan?
    Du skriver inget om juridiskt ombud? men jag hoppas att du använder dig av ett så man minimerar risken att göra något dumt!
     
  6. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Ett bra erbjudande

    American Express SAS Eurobonus
    Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK. 6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa.
    Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.


    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  7. JohanK

    JohanK Ny medlem

    Blev medlem:
    9 augusti 2013
    Inlägg:
    13
    Mottagna gillanden:
    0
    Hej Uffe

    Vi håller på att köpa ett radhus uppe i Almijara II (Handpenning erlagd så kan väl säga att det är i full rull). Är väl inte det optimala området om man endast söker ett populärt uthyrningsobjekt veckovis för semesterfirare. Min teori där är ett objekt nära Burriana, borde ligga i topp för de mest lättuthyrda om någon skulle ha en sådan topplista. Men vår egen plus/minus vägde över till det radhuset vi hittade. Lugnt område med ganska mycket permanentboende, gavelradhus med fin utsikt. Men som sagt 1,5-2 km tills man sticker tårna i havet. Men kan på sikt bli ett väldigt behaglig permanentboende, känner mig dessutom lite anti mot de Urbaniseringar som bygger upp sig som egna små byar med egna barer och restauranger om du förstår vad jag menar (Men säkert många som gillar det och som semesterbostad och uthyrningsobjekt fungerar säkert ett sådant boende utmärkt).

    Gällande juridiskt ombud så har vi anlitat Wallin & Partners fungerar bra. Har inte hittat några obehagliga överraskningar än. Vår besiktningsman hittade dock en del fukt i det tillbyggda bottenplanet efter mätning samt några andra punkter som jag själv missade vid besöket, hade dock inte räknat med att det skulle vara helt felfritt. Byggår 1982 och inte helt enligt dagens byggnormer. Vi har dock köpt med renoveringstankar, enligt skynda långsamt modellen. Finns några snabba åtgärder att vidta annars helt OK standard om vi bortser från färgval och stil på vissa ytskikt :)

    Besiktningen fällde som sagt inte vårt beslut att gå vidare med köpet.

    Så Teamstar känns bra tycker du:
    Hur känns servicen gällande enklare fastighetservice, erbjuder dom det? Kan tänka att man är beroende av någon som snabbt kan fixa enklare fel om något inträffar (Svårt att ratta det från Sverige). Typ en blandare går sönder, tvättmaskinen slutar fungera. Åtar de sig att ordna så någon fixar felet och fakturerar? Kollar de av hyresgästerna väl vid byten/efter uthyrning.

    Tror kanske inte det är någon som förstör medvetet men om olyckan skulle vara framme finns det ett bra system för att "få in rimlig ersättning" om någon har sönder något? Typ har sönder ett fönster.

    Med vänlig hälsning
    Johan K
     
  8. kath

    kath Ny medlem

    Blev medlem:
    19 april 2011
    Inlägg:
    22
    Mottagna gillanden:
    2
    Hej,

    vi köpte i Oasis i juni och anlitade Teamstar faktiskt på Uffes rekomendation, hittills är vi absolut nöjda. Vi kom hem igår, efter en 10 dagars vistelse där vi fick hjälp av Dean som är maintenance manager hos Teamstar. Han hjälpte oss med att installera en diskmaskin och byta tank på toastolen. Han skall även lämna oss en offert på att kakla om badrummet. Så hjälp finns att få! :)

    Hoppas det går bra med ert köp!

    Kattis
     
  9. JohanK

    JohanK Ny medlem

    Blev medlem:
    9 augusti 2013
    Inlägg:
    13
    Mottagna gillanden:
    0
    OK så då finns det fler som rekommenderar Teamstar. Känns ju tryggt med lite rekommendationer.

    Mvh
    Johan
     
  10. Vomero

    Vomero Ny medlem

    Blev medlem:
    12 augusti 2012
    Inlägg:
    7
    Mottagna gillanden:
    1
    Grattis, det verkar som ett lyckat köp. Vi köpte förra hösten i Paco Romo på andra sidan idrottsplatsen och anlitade då Team Group och Hans Kjellström där som vi var mycket nöjda med. Han ordnade med låsbyte direkt efter tillträdet och fixade snabbt så vi fick kontakt med en elektriker som bytte ut jordfelsbrytaren, som var mycket gammal och stängde av strömmen stup i ett. Vi anlitade också Wallin & Partner som var mycket hjälpsamma och seriösa. Det finns en hel del hantverkare både svenska, Jokke i vårt fall, och britter. Min känsla är att de mäklare man anlitar även rekommenderar hantverkare som de har positiva erfarenheter av. Vi kom hem för en vecka sedan, femte vändan sedan oktober, efter en fyra veckors semester. Huvuduppgiften under sista vändan var att byta ut skrymmande och gamla trasiga möbler som ingick i köpet men efter långa promenader för att hitta något nytt att köpa i Nerja och Velez-Malaga fick vi tillslut kapitulera och åka till IKEA i Malaga där allt vi behövde fanns, inklusive hemtransport och bortforsling av det gamla. Nerja är otroligt charmigt och om ett par månader bär det av ner igen med lite badrumsprylar hemifrån eftersom jag inte lyckats hitta något passande på plats.
    Mvh
    Janne
     
  11. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

  12. rinconada

    rinconada Känd medlem

    Blev medlem:
    6 oktober 2010
    Inlägg:
    3.875
    Mottagna gillanden:
    217
    "Tror kanske inte det är någon som förstör medvetet men om olyckan skulle vara framme finns det ett bra system för att "få in rimlig ersättning" om någon har sönder något? Typ har sönder ett fönster."

    Det ska stå i hyresavtalet att de som bor och har sönder något (även via olycka) ska återgälda det. Jag har inte hört om fall där någon inte har betalat. Man har tex köpt glas istället de som gått sönder. Och de som har hand om lägenheten för dig ska se till att allt är i ordning. Bra ide är att skriva listor om husgeråd osv...Då kan ingen säga något efteråt. Om någon skulle vilja bestrida....jag tror inte det. Lycka till!
     
  13. Uffetrader

    Uffetrader Ny medlem

    Blev medlem:
    19 december 2011
    Inlägg:
    409
    Mottagna gillanden:
    11
    Johan,
    Jodå de (Teamstar..) kan hjälpa till med i princip ALLT! Jag har provat!
    Städning byte av sängkläder och handdukar mellan hyresgäster. Kontroll av bostaden isb med städningen. Reparationer, renoveringar, installation av LVP system, förslag på och inköp av möbler etc.
    Som att ta bort getingbo, fixa rabatten, ordna låssmed en söndag då en hyresgäst låst in nyckeln....
    Det har till viss del egen personal, men tar in underentreprenörer då man inte har själv!
    Lägger då på 10% men inget konstigt med det!

    Men...det försvinner en hel del av dina hyresintäkter i form av provision, städ, tvätt rep etc! Det ska du vara beredd på! Räkna med "hälften kvar" så kommer du hyfsat rätt!
    Men vad har man för val? Bor man inte i Nerja så måste man ha någon som hjälper till!

    Jag förstår dina tankegångar vid köpet, var o vad du köpte! Det man vill ha själv som en ev. permanentbostad brukar inte vara samma som är det optimala uthyrningsobjektet! För mig blev det en kompromiss! 5 min till Burriana till fots! 15 min till Balkongen...!
    Men lungt och skönt vid huset:)

    Internet, undrar om det inte är PCP Nerja som Dynamic...använder? Jag har PCP som är ett lokalt WiFi i Nerja, en sk hot spot! En antenn på väggen och en trådlös router inne! Man kan då betala med paypal eller kredit kort för olika tidsperioder! perfekt för uthyrning, men kanske inte för att jobba med, då hastigheten faller med antal surfare, har jag noterat!

    Kan vara kul att få lite kontakt med andra Nerja Svenskar!
    Min mail är: [email protected]
     
  14. Vomero

    Vomero Ny medlem

    Blev medlem:
    12 augusti 2012
    Inlägg:
    7
    Mottagna gillanden:
    1
    I vårt fall är nog det mesta basala på plats nu så vi kommer att se om vi kan hitta internet uppkoppling och kanske IPTV om det fungerar med hastigheterna i koppartråden. Det skulle också vara intressant att skaffa sig en egen EU scooter, typ 50cc Vespa. Finns tips på praktiska lösningar som någon har erfarenhet av i Nerja så tar jag tacksamt emot dem.
     
  15. goranwint

    goranwint Seniormedlem

    Blev medlem:
    4 juli 2008
    Inlägg:
    1.197
    Mottagna gillanden:
    9
    Hej Vomero.

    Utan att dra all fakta på en gång, så kan jag lämna mer info så småningom angående IPTV eftersom jag kört det i snart fyra månader. Plus och minus! Hör av dig när det blir läge.

    Hälsar Göran i Mijas Pueblo
     
  16. Anders T

    Anders T Medlem

    Blev medlem:
    14 juni 2011
    Inlägg:
    48
    Mottagna gillanden:
    3
    Bredband: http://www.broadband4spain.com/
    Låssmed: Använd INTE låssmeden La Llave de Oro. Enligt Guarda Civil har de dykt upp i en hel del undersökningar. Vi hade inbrott i somras (har nu galler) och polisen frågade mig om han fick se mina nycklar. När han såg att de var gjorda på Llave de Oro så sa han typ. Jaha...
    Använd i stället en spanjor som pratat engelska som polisen rekommenderade. De har 24-timmarsservice: 0034-629672098. Dom kommer hem till dig.

    Skall du bara kopiera nyckar? Åk till El Igenio och betala kontant.
     
  17. JohanK

    JohanK Ny medlem

    Blev medlem:
    9 augusti 2013
    Inlägg:
    13
    Mottagna gillanden:
    0
    Stort tack Anders värdefull information.
     
  18. Vomero

    Vomero Ny medlem

    Blev medlem:
    12 augusti 2012
    Inlägg:
    7
    Mottagna gillanden:
    1
    Jag är själv ute efter en flexibel bredbandslösning och helst så att den fungerar med IPTV. Har kikat lite på PCP Nerja men där står det "with a speed up to 5 MB per second" så jag antar att det finns risk för att det börjat hacka mitt i filmen. Annars är det praktiskt att enbart betala för den tid man är där. Vad jag kan läsa mig till så har BB4S längre bindningstider, även om hastigheten är bättre, så mitt intryck är att det passar bäst om man är på plats under en längre tid, 8-10 månader eller så.
    Det här med uppkopplingsmöjligheter verkar vara ett stående ämne som berör många på forumet. Det är alltid lika spännande att läsa om allas olika erfarenheter på olika ställen längs kusten.
    Hälsar Vomero i Nerja
     
  19. goranwint

    goranwint Seniormedlem

    Blev medlem:
    4 juli 2008
    Inlägg:
    1.197
    Mottagna gillanden:
    9
    Du har helt rätt i dina antaganden angående IPTV. Man får heller inte stirra sig blind på hastigheten, utan i det fallet stabiliteten på signalen. Det finns inte någon IPTV-leverantör som "godkänner" WiFi. Alldeles för ostabilt. T.o.m. Broadband4spain skriver på hemsidan om man läser ruskigt noga att deras signal inte alltid lämpar sig för "viss typ av IPTV"

    Jag har kört IPTV i ett halvår nu med varierande resultat. Jag har ADSL från Movistar och signalen visar alltid på ca 8,6MB/s när vi kör två laptops trådlöst. Kopplar jag datorn direkt till uttaget med kabel kommer jag upp i ca 10MB.

    Men det är ofta störningar (så kallade digitala störningar) alltså att bilden fryser eller blir full med rutor i bilden. Håller just på och bråkar med leverantören om detta. De påstår givetvis att alla deras kunder runt om i världen får samma signal och att denna typ av störningar "alltid" beror på instabillitet hos kunden.

    Jag hävdar motsatsen, eftersom jag aldrig har problem med SVT play eller Viaplay eller de engelska ITV player via datorn. Det händer alltså aldrig att den "buffrar" för att komma ifatt, utan bilden på IPTV liknar dem vi fick i Sverige via parabol under kraftiga regn/snöoväder. Skall kanske infogas att vi är parabolkunder sedan 1986 så jag tycker att vi har någon erfarenhet av störningarna.

    Vad gäller IPTV så utlovar flera säljare 30 dagars returrätt. Titta mycket i början och använd den om ni känner att det inte funkar.

    Hälsar Göran i Mijas Pueblo.
     

Dela sidan

Laddar...