politik

Diskussion i 'Spanien' startad av LSW, 2 februari 2010.

  1. Nalle

    Nalle Mycket välkänd medlem

    Blev medlem:
    15 mars 2010
    Inlägg:
    3.778
    Mottagna gillanden:
    750
    För dom som kan Spanska...

    Los coños mas famosos de la historia

    1.- ¿Cuándo "coño" va a parar esta lluvia? (Noé, año 431 A.C.).

    2.- ¿Cómo "coño" se te ocurrió esa milonga? (La madre de Pitágoras, año 126 A.C.).

    3..- ¡¡¡"Coño", qué calor!!! (Juana de Arco, año 1431).

    4.- ¿Cuándo "coño" vamos a llegar? (Cristóbal Colón, año 1492).

    5.- ¿Cómo "coño" queréis que pinte el techo? (Miguel Ángel, año 1566).

    6.- ¿Qué "coño" te has tomao Julieta? (Romeo, año 1595).

    7.- ¿De dónde "coño" han salidos todos estos indios? (General Custer, 1887 )

    8.- ¿Por dónde "coño" entra tanta agua? (Capt. Smith, SMS Titanic, 1912).

    9.- ¿Por qué "coño" no entendéis esto? (Einstein, año 1938).

    10.- Vamos Mónica, ¿qué te pasa? ¿Quién "coño" se va a dar cuenta? (Bill Clinton, 1997).

    11.- ¿ Donde "coño" están las armas químicas ? (Bush, Blair, Aznar, 2003)

    12.- ¡COÑO! ¡Soy presidente! (Zapatero 2004)

    13.- Y ahora, ¿a quién "coño" votamos? (millones de españoles, año 2012).
    .
     
  2. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Hej!
    Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
    Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  3. Preciosa

    Preciosa Veteranmedlem

    Blev medlem:
    13 december 2008
    Inlägg:
    8.313
    Mottagna gillanden:
    1.050
    Va?

    Vad menas med detta initiativ? Explicación por favor...P;;;;;)


    Johanna: Bra skrivet, håller med om det mesta du skrev.
    Ursäkta dig icke. Finns inget att bli irriterad på.
    Visserligen växer man upp med olika förutsättningar och start
    i livet och kanske inte har fått den styrka som krävs för att klara sig.
    Man gör dumheter under livets gång men man har eget ansvar
    för hur man ska förhålla sig till saker och ting.
    Vem sa: Fråga inte vad landet kan göra för dig utan vad kan jag göra
    för landet...ungefär..
    Sen att det finns mer eller mindre kompetens i regeringarna tja...
    och KORRUPTION...i alla länder...vad gör man åt det?

    Saludos P ;;;;;)
     
  4. Nalle

    Nalle Mycket välkänd medlem

    Blev medlem:
    15 mars 2010
    Inlägg:
    3.778
    Mottagna gillanden:
    750
    basicamente... han vill ha ett närmare samarbete mellan Islam och Väst. Använda dialog (i motsats till militära medel) att kämpa mot terrorism och Radikala Islam.
     
  5. martha

    martha Ny medlem

    Blev medlem:
    11 juni 2010
    Inlägg:
    1
    Mottagna gillanden:
    0
    jag har aldrig gillat ZP. Han är en ILUMINATI!!
     
  6. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Ett bra erbjudande

    American Express SAS Eurobonus
    Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK. 6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa.
    Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.


    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  7. Preciosa

    Preciosa Veteranmedlem

    Blev medlem:
    13 december 2008
    Inlägg:
    8.313
    Mottagna gillanden:
    1.050
    Hola Martha!
    Välkommen till forumet.

    Det du skrev om ZP kan du väl utveckla lite? Jag kan inte tillräcklig spanska för
    att veta om han är bra eller dålig men att han tillhör nå´n sorts elit av män som
    konspratoriskt vill ändra världsordningen vet jag inte om jag tror på eller hur menar
    du?

    Saludos/ P
     
  8. ludvig

    ludvig Ny medlem

    Blev medlem:
    15 december 2008
    Inlägg:
    22
    Mottagna gillanden:
    0
    Hmm undrar också vad "iluminati" betyder, har aldrig heller hört det förut think
     
  9. Nalle

    Nalle Mycket välkänd medlem

    Blev medlem:
    15 mars 2010
    Inlägg:
    3.778
    Mottagna gillanden:
    750
    Iluminati pàstàs vara en slags sekt, broderskap, klub (typ frimurarna) som vill bli av med all religion, avskaffa all slags monarki, avskaffa arvskap och privat egendom, bli av med alla gränser och ha en världsregering istället etc etc etc

    Eftersom det ska vara ett hemligt sällskap sà kan det ju vara svàrt att fà korrekt info om dom.

    Tror inte att Zapatero är en Iluminati... Det är han inte tillräckligt intelligent för att vara.
    Eller som man säger pà spanska, No es muy iluminado...
     
  10. Nalle

    Nalle Mycket välkänd medlem

    Blev medlem:
    15 mars 2010
    Inlägg:
    3.778
    Mottagna gillanden:
    750
    Iluminati pàstàs vara en slags sekt, broderskap, klub (typ frimurarna) som vill bli av med all religion, avskaffa all slags monarki, avskaffa arvskap och privat egendom, bli av med alla gränser och ha en världsregering istället etc etc etc

    Eftersom det ska vara ett hemligt sällskap sà kan det ju vara svàrt att fà korrekt info om dom.

    Tror inte att Zapatero är en Iluminati... Det är han inte tillräckligt intelligent för att vara.
    Eller som man säger pà spanska, No es muy iluminado...
     
  11. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

  12. Dagsdotter

    Dagsdotter Ny medlem

    Blev medlem:
    29 september 2009
    Inlägg:
    28
    Mottagna gillanden:
    0
    Hej, har varit borta ett tag hur går det med dom politiska debatterna? Jag bor i Fuengirola och i Maj 2010 har vi val till Kommunen......det börgar märkas att man ligger i startgroparna inför valkampanjerna! Har kritiken mot ZP vuxit inom Forumet under den tiden jag varit borta? Jag tycker det är otroligt trevligt och kul att vi som icke spanjorer kan ha upplysande och trevliga debatter om Spaniens politik.

    Bra dag till alla!
     
  13. Dagsdotter

    Dagsdotter Ny medlem

    Blev medlem:
    29 september 2009
    Inlägg:
    28
    Mottagna gillanden:
    0
    Uj, uj villken miss!!! Menade givetvis att det är val i Maj 2011...!!!
     
  14. maja

    maja Ny medlem

    Blev medlem:
    15 december 2008
    Inlägg:
    17
    Mottagna gillanden:
    0
    Jag är personligen anhängare av Zapatero, tycker han har en politisk glöd och ideologisk vision som känns långt mer upppiggande än trött svensk socialdemokrati.
    Han har infört gayäktenskap, höjt minimilönen, höjt pensionen och infört ett födabarnbidrag på motsvarande 2500 euro. Kom då ihåg att man i Spanien bara får vara hemma med ungen i 3 månader, sen förväntas mamman i praktiken stanna hemma, alternativt mormor rycka in! Så 2500 euros är väl behövda pengar.
     
  15. Dagsdotter

    Dagsdotter Ny medlem

    Blev medlem:
    29 september 2009
    Inlägg:
    28
    Mottagna gillanden:
    0
    Hej, jag håller med dig Maja! Den spanska vänstern har vissa skillnader gentemot den svenska. Den största skillnaden tycker jag dock man ser mellan den spanska och senska högern (Partido Popular). Högern i Spanien är mycket konservativ med många fördommar och otroligt dålig socialpolitik. Ett exempel är i Fuengirola dár har vi en Bormästarinna (Esperanza Oña) som är otroligt konservativ, odemokratisk, etc. Hon styr Kommunen med järnhand och det verkar som hon tror att hon står över allt och alla. Jag saknar politiska debatter där talesmän och ledare debatterar i stället för förolämpningar, smuttskastning och ständig missriktad kritik. Oppositionen är en plats där man motsätter sig givetvis, men kan man inte debatera komma med ideer.....? Lika viktigt är givetvis (tycker jag) att den som får kritik lyssnar och välkommnar andras ideer. Det är svåra tider, men inte bara i Spanien eller pga Spanien. Det är lätt att kritisera och det imponerar mig inte, att komma med kreativa ideer, bidra med lösningar och vara kapabel till att samarbeta för bättre lösningar och ideer, det imponerar mig! Ha en bra dag!
     
  16. Nalle

    Nalle Mycket välkänd medlem

    Blev medlem:
    15 mars 2010
    Inlägg:
    3.778
    Mottagna gillanden:
    750

    mammaledigheten är 4 mànader (om det inte ändrats sen 2000) och födelsebidraget är indraget av Zapatero.
     
  17. lisa_j

    lisa_j Ny medlem

    Blev medlem:
    12 oktober 2011
    Inlägg:
    74
    Mottagna gillanden:
    1
    Lyfter en gammal tråd (eftersom det länkades från denna som är mer aktuell), men undrar bara om det där med minimilönen. Vad var det för nivå tidigare och vad höjdes den till?
     
  18. Anna Malaga

    Anna Malaga Ny medlem

    Blev medlem:
    31 maj 2011
    Inlägg:
    349
    Mottagna gillanden:
    11
    Har missat den tidigare diskussionen, men minimilönen ligger pâ 641 euro.
    Pâ tal om politik är det ganska lustigt hur inget parti har VUNNIT valet pâ väldigt länge, istället är det det andra partiet som förlorar. Sâ kommer det att bli även denna gâng, Zapatero straffas för sitt usla sätt att sköta krisen, men ingen är jätteförtjust i Rajoy om man säger sâ...ingen tror heller att högern kommer att "rädda oss", vi har ett par hârda âr framför oss i vilket fall som helst.
     
  19. lisa_j

    lisa_j Ny medlem

    Blev medlem:
    12 oktober 2011
    Inlägg:
    74
    Mottagna gillanden:
    1
    Den saker är säker... Det är mycket som händer alldeles precis nu i Europa... :sjuk:
     

Dela sidan

Laddar...