Polisanmälan

Diskussion i 'Torrevieja' startad av kinng, 22 april 2015.

  1. kinng

    kinng Moderator

    Blev medlem:
    24 juni 2014
    Inlägg:
    565
    Mottagna gillanden:
    64
    Hej på er, sökte lite men hittar inte mycket info så jag gör väl en ny tråd igen.

    Med anledning av att någon stulit våra vattenledningar samt vår vattenmätare så tänkte jag eventuellt göra en polisanmälan för att kunna få ersättning via mitt försäkringsbolag.

    I samband med detta dyker det självklart upp lite frågor som jag hoppas kunna få svar på.
    - Kan polisen i Torrevieja Engelska eller måste jag ordna med en tolk, min Spanska är inte i närheten av att kunna göra en anmälan än.

    - Hur lång tid har det tagit för er som tidigare gjort en anmälan, jag förstår givetvis att det skiljer beroende på säsong och typ av ärende, men en uppskattad tid vore trevligt. Ska jag räkna med 1 timme eller 5 om ni förstår ));)

    - Vart ligger polishuset, jag misstänker att det inte är den lilla blå stugan nere vid hamnen jag ska gå till.

    Tack på förhand!
    graciass
     
  2. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Hej!
    Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
    Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  3. Peztis

    Peztis Aktiv medlem

    Blev medlem:
    23 januari 2012
    Inlägg:
    794
    Mottagna gillanden:
    112
    Nu bor ju jag inte i era trakter men misstänker att det är lika.

    När vi hade inbrott ringde jag ett 902-nummer och gjorde polisanmälan och gav alltså alla uppgifter över telefon. Där kunde man välja språk och jag fick utmärkt hjälp på engelska. Tänk dock på att det kan bli dyrt att ringa det numret från en mobiltelefon.

    Sedan fick vi åka till närmaste polisstation och där skrev de ut papperen i tre ex, vi fick "kolla" att det stämde överens och så fick vi ett exemplar i handen med oss hem. När vi hade mer kompletterande information var det samma historia.
     
  4. janroc

    janroc Medlem

    Blev medlem:
    16 mars 2014
    Inlägg:
    85
    Mottagna gillanden:
    0
    Gå ner till silver stugan vid hamnen så får du hjälp via en skärm och kamera på rätt språk. Tror att kan välja svenska, men har läst att du kan välja engelska så kan dom hjälpa dej. Allså ingen personal på plats utan via en skärm och kamera direct till polisen. Hittar inte artikel men läste det i skandinaviska bladet.

    http://www.findfolks.co.uk/spain/torrevieja/police-station.html
     
  5. janroc

    janroc Medlem

    Blev medlem:
    16 mars 2014
    Inlägg:
    85
    Mottagna gillanden:
    0
    Ofipol den virtuella polisstationen är i stan VIDEO

    Tisdagen den 12 augusti 2014

    I går anlände den virturella polisstaionen, Ofipol till Paseo Vista Alegre, Torrevieja.

    Ofipol ska vara klar för bruk den 14 augusti, då det blir invigning av de nya polisstationerna.

    I Ofipol ska man kunna göra elektroniska anmälningar och ha videokonferens med Guardia Civil.

    HÄR SER DU VIDEO
    http://www.youtube.com/watch?v=8UEX7-qCxrU

    Torrevieja är en av de första Spanska städerna som får Ofipol som ett pilotprojekt. Ofipol är öppen 365 dagar per år 24 timmar, och ”pratar” flera olika språk.

    Personer med fysiska, hörsel eller synnedsättning, kommer även de lätt kunna använda Ofipol.

    Guardia Civil kommer även kunna använda Ofipol för en översyn av sina vapen.
     
  6. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Ett bra erbjudande

    American Express SAS Eurobonus
    Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK. 6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa.
    Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.


    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  7. kinng

    kinng Moderator

    Blev medlem:
    24 juni 2014
    Inlägg:
    565
    Mottagna gillanden:
    64
    Tack för era svar.
    Får se om jag testar Ofipol, brottet som jag har utsatts för räknas väl som ett mindre brott, så då borde ju detta fungera utmärkt.

    Känns sådär att sitta i timmar på polisstationen...

    Alternativt ringer jag och gör en anmälan från Sverige om jag kan.
     
  8. mixt

    mixt Känd medlem

    Blev medlem:
    3 november 2014
    Inlägg:
    1.001
    Mottagna gillanden:
    276
    Stulit vattenledningar? Hur sjutton gick det till? Jag antar att det är kopparn som lockar. Låter heltokigt alltsammans));)
     
  9. mixt

    mixt Känd medlem

    Blev medlem:
    3 november 2014
    Inlägg:
    1.001
    Mottagna gillanden:
    276
    Sorry Kinng, nu såg jag din andra tråd hur stölden hade gått till. Hoppas det löser sig. :)
     
  10. kinng

    kinng Moderator

    Blev medlem:
    24 juni 2014
    Inlägg:
    565
    Mottagna gillanden:
    64
    Nu har jag iaf lyckats få vattenbolaget att ordna med en ny vattenmätare, frågan är om dom hinner innan jag kommer ner annars står vi där ));)

    Vad gäller polisanmälan så ska jag bara dubbelkolla med mitt försäkringsbolag om det behövs, på kvittot från vattenbolaget så står det att den gamla mätaren är stulen vilket kanske räcker om jag har tur.think
     
  11. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

  12. Preciosa

    Preciosa Veteranmedlem

    Blev medlem:
    13 december 2008
    Inlägg:
    8.313
    Mottagna gillanden:
    1.050
    Hej!
    Man kan om man vill beställa tid hos Guardia Civil på tel 965 710 113
    Dom har engelsk tolk normalt. Liiite fortare kanske det går om man får en tid.
    C/ Patricio Zammit 52 hörnet C/ San Pascual...
    Fredagar är väl inte så bra med tanke på kön efter marknadens härjningar :)
    Det är ju bra att det polisanmäls för statistikens skull...har ju läst att Spanien har
    mindre brottslighet än andra länder...kan bero på att man inte orkar
    anmäla...inte ovanligt att man hoppar över liksom...

    Chao P :coolsmilie:
     
  13. kinng

    kinng Moderator

    Blev medlem:
    24 juni 2014
    Inlägg:
    565
    Mottagna gillanden:
    64
    Toppen P, mycket välkommen info. Känns ju jättebra om man kan boka en tid så man slipper sitta och vänta. Om det nu går fortare graciass
     
  14. Preciosa

    Preciosa Veteranmedlem

    Blev medlem:
    13 december 2008
    Inlägg:
    8.313
    Mottagna gillanden:
    1.050
    Ja vi får bara hoppas att dom inte ändrat rutinen om tidsbeställning.
    Engelsk tolk brukar iaf finnas där. Har ju varit där ett "antal" ggr
    för oss själva och andra...

    Chao P thumb
     
  15. Stef

    Stef Aktiv medlem

    Blev medlem:
    16 augusti 2013
    Inlägg:
    460
    Mottagna gillanden:
    99
    I Sverige går de blixtsnabbt (från en kollaga efter inbrott)
    Polisen tar emot samtalet, skriver en anmälan och meddelar sen direkt att de lägger ner ärendet i brist på spaningsuppslag, imponerande effektivitet.
     
  16. Preciosa

    Preciosa Veteranmedlem

    Blev medlem:
    13 december 2008
    Inlägg:
    8.313
    Mottagna gillanden:
    1.050
    Kan inte påstå att det händer så mycket här heller, iaf i turistområdena.
    Visserligen åker dom och "borstar" lite efter fingeravtryck men
    ofta för sent så folk hinner städa för dom inte tror det kommer nån.
    Å andra sidan har bovarna handskar för det mesta.
    Det är så otroligt många inbrott och stölder så hälften vore nog.
    Många anmäler inte heller därav låg statistik.
    Dom tar ju ligor om det är många inbrott på ett ställe eller många
    personrån men det tar månader i spaning...
    Hos oss lyckades dom inte trots minst 4 inbrott i huset plus grannhuset...
    Känner till fler misslyckande :( samt att folk inte orkar anmäla.

    Chao P think
     
    Last edited: 4 maj 2015
  17. Nalle

    Nalle Mycket välkänd medlem

    Blev medlem:
    15 mars 2010
    Inlägg:
    3.778
    Mottagna gillanden:
    750
    Inbrott som begàs av enskilda individer är nog väldigt svàra att lösa. Men Guardia civil har ju tagir ett antal ligor som specialicerade sig pà lghtsinbrott. och hittat mängder av tjuvgods. Sà visst är det viktigt att anmäla det.
     
  18. Peztis

    Peztis Aktiv medlem

    Blev medlem:
    23 januari 2012
    Inlägg:
    794
    Mottagna gillanden:
    112
    Fick i helgen veta att de tagit fast han som gjorde inbrott hos oss i början av december. Fast våra telefoner kan vi väl glömma...
     
  19. Peztis

    Peztis Aktiv medlem

    Blev medlem:
    23 januari 2012
    Inlägg:
    794
    Mottagna gillanden:
    112
    Och det är viktigt att kunna lämna så mycket information man bara har för då kan de koppla ihop inbrotten med de hittade stöldgodsgömmorna bättre.
     

Dela sidan

Laddar...