Plugga Spanska i Spanien!

Diskussion i 'Skolor och Studier i Spanien' startad av lindalalinda, 18 mars 2013.

  1. lindalalinda

    lindalalinda Ny medlem

    Blev medlem:
    18 mars 2013
    Inlägg:
    1
    Mottagna gillanden:
    0
    Hej Allihopa!

    Vill bara tipsa och dela med mig av mina erfarenheter till er vad det gäller språkstudier i Spanien.

    Jag har under flera perioder under mina sex år i Spanien studerat spanska vid olika skolor i såväl Barcelona som Palma de Mallorca och jag har bara bra erfarenheter från dessa kurser. Dels har jag lärt mig spanska på ett bra, roligt och snabbt sätt, men jag har också lärt känna en kultur och ett språk på bästa möjliga sätt.

    Alla ni som funderar på att plugga spanska eller redan gör det och har funderingar eller tankar att bolla, varsågoda. Jag jobbar med detta dagligen och kan komma med råd och hjälp om intresse finns. Jag delar dessutom gärna med mig av mina erfarenheter och berättar gärna mer om vad ni nu kan vara nyfikna på.

    Välkomna att kommentera och höra av er - och lycka till med spanskastudierna!

    /
    Lindalalinda
     
  2. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Hej!
    Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
    Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  3. rocio

    rocio Aktiv medlem

    Blev medlem:
    1 mars 2012
    Inlägg:
    1.500
    Mottagna gillanden:
    18
    Hej Linda!
    Eftersom jag tydligen är morgonpiggast i dag så önskar jag dig välkommen till detta Forum :). Det är verkligen snällt av dig att erbjuda alla forummedlemmar dina erfarenheter av att lära sig spanska. Det viktigaste av allt när man flyttar, helt eller bara vistas där periodvis, till ett annat land är att kunna göra sig förstådd på det landets egna språk. Det gör vardagen mycket enklare och roligare. Man skaffar sig många nya vänner som man inte hade haft chansen att lära känna annars. Och tänk vad mycket kul man kan ha medan man lär sig. Herre Gud, vad många tokigheter man har sagt under åren gapskrattt. Det gör garanterat livet mer underhållande om man ger spanskastudierna en chans. Dessutom blir man bemött av spanjorerna på ett annat sätt om man visar sin goda vilja att försöka tala deras eget språk. Det är artigt och tillhör god ton att åtminstone försöka, även om man tycker att man talar uruselt och uttrycker sig fel. Det är inget "skämmigt" i det. Inte skrattar väl vi åt våra invandrare i Sverige som försöker tala svenska.

    Hoppas att många nu nappar på ditt erbjudande och tar sig tid att lära sig spanska. Det är faktiskt inte ett så svårt språk som många tror och väldigt bra att kunna då det talas i stora delar av världen.

    rocio ( som inte alls talar spanska "flytande" men gör så gott hon kan, vilket har visat sig räcka riktigt långt) :):).
     
  4. Noman

    Noman Medlem

    Blev medlem:
    31 december 2012
    Inlägg:
    655
    Mottagna gillanden:
    8
    Har lyckats undvika att ta i det i 25 år men nu är jag faktiskt rätt motiverad att åtminstone komma upp till en enkel vardagsspanska. Kan faktiskt till viss del förstå sammanhang när jag läser spanska men är helt kass på verb och böjningarna.
    Vet inte i vilken ända man skall börja. Finns det någon bra grundkurs med glosor o lite enkel grammatik på internet. (Engelska - spanska funkar)
    Sen skulle jag kunna tänka mig en intensivkurs till vintern i Palma. Vad finns det att rekommendera där?
     
  5. Anna Malaga

    Anna Malaga Ny medlem

    Blev medlem:
    31 maj 2011
    Inlägg:
    349
    Mottagna gillanden:
    11
    Jag har kurser i turistspanska i Sverige för folk som vill flytta ner eller reser dit ofta. Pâ dem tar jag bara upp preterito indefinido - presente - futuro cercano. Med dessa tre former kan man i alla fall uttycka dâtid - nutid - framtid, resten kan man ta senare. Huvudsaken är att man kommer igâng med att prata och kan skapa sina egna meningar utan att bli desperat över alla verbformer, samt att man lär sig en rad fasta och användbara uttryck.
     
  6. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Ett bra erbjudande

    American Express SAS Eurobonus
    Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK. 6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa.
    Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.


    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  7. rinconada

    rinconada Känd medlem

    Blev medlem:
    6 oktober 2010
    Inlägg:
    3.875
    Mottagna gillanden:
    217
    På nätet finns gratis kurser, speciellt på engelska. Jag har ingen i minnet just nu, men du får Googla...
    Tex i Wikipedia finns det beskrivning av spansk grammatik (med exempel) så att du får ett litet hum om eländet :D
    Men det finns mycket mer! Lycka till, vet ja´
     
  8. rocio

    rocio Aktiv medlem

    Blev medlem:
    1 mars 2012
    Inlägg:
    1.500
    Mottagna gillanden:
    18
    Många anser att man som vuxen "lätt som en plätt" lär sig ett annat språk bara man vistas i landet i fråga ett tag. Så enkelt tror jag inte att det är för dom flesta. Grammatiken i ett språk är grunden för att kunna lära sig att förstå hur det är uppbyggt. Det låter så trist med gramm. men det blir så mycket enklare när man kan åtminstone dom vanligaste verbböjningarna. Och det blir så mycket enklare att skriva hjälpligt om man inte bara hör språket talas utan också lär sig hur orden stavas. Dom flesta vill väl bara lära sig så pass mycket att dom kan göra sig förstådda, men ge "spanskan" en rejäl chans och ni ska se vad roligt det är. För att inte tala om vilket lyft det är för självförtroendet när spanjorerna förstår vad du menar.
    Det kanske verkar som att jag själv är "spanskaproffs" men jag har tragglat på i ett antal år och det går så där oftast. Förutom när jag för många år sedan gick in på en Farma'cia och ville ha något för att jag hade ont i la oveja (fåret) fast jag egentligen hade ont i la oreja (örat) :eek:. Men trägen vinner så jag fick nog till slut, efter lite pekande, nåt smärtstillande.
    Lycka till!
    rocio
     
  9. Nalle

    Nalle Mycket välkänd medlem

    Blev medlem:
    15 mars 2010
    Inlägg:
    3.778
    Mottagna gillanden:
    750
    Spanskan màste väl ha den lättaste stavningen i världen. Det stavas ju precis som det làter.
     
  10. rocio

    rocio Aktiv medlem

    Blev medlem:
    1 mars 2012
    Inlägg:
    1.500
    Mottagna gillanden:
    18
    Nåja Nalle, som du vet är det en sanning med modifikation.
    rocio
     
  11. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

  12. Anna Malaga

    Anna Malaga Ny medlem

    Blev medlem:
    31 maj 2011
    Inlägg:
    349
    Mottagna gillanden:
    11
    Spanskan har otroligt lätt stavning jämfört med svenska, engelska, franska och även tyska. Svenska är ett väldigt svârt sprâk redan frân början.
     
  13. Noman

    Noman Medlem

    Blev medlem:
    31 december 2012
    Inlägg:
    655
    Mottagna gillanden:
    8
    Finns kanske lite hopp.
    Skall börja med att öva på att böja 3 verb i veckan fram till midsommar får vi se hur det fortskrider :)
     
  14. rinconada

    rinconada Känd medlem

    Blev medlem:
    6 oktober 2010
    Inlägg:
    3.875
    Mottagna gillanden:
    217
    Om du skulle vilja investera lite dinero till att börja med, kan jag rekommendera en lärobok i spanska. Den heter Caminando/Caminando de nuevo. Nybörjarkursen är nr 1 i serien (det finns steg 1-4). I den finns allt man vill veta, texter, glosor, skrivövningar, grammatik, uttal osv. Bokserien är konstruerad helt enkelt så att man kan studera själv för det finns väldigt bra anvisningar och facit till allt! Vi har använt serien länge i skolan, både komvux och gymnasiet. Ibland kan man hitta sådana böcker på second hand, men en ny kostar väl runt 300 SEK (med CD). Lycka till!
     
  15. Rottweiler

    Rottweiler Medlem

    Blev medlem:
    27 september 2009
    Inlägg:
    122
    Mottagna gillanden:
    17
    Tack för tipset Rinconada!
    Bok med CD finns hos AdLibris men tyvärr bara i 10 pack och priset blir då 2214 kr vilket kan kännas lite tungt. Får nog kolla in begagnatmarknaden.
    /Rottweiler
     
  16. rinconada

    rinconada Känd medlem

    Blev medlem:
    6 oktober 2010
    Inlägg:
    3.875
    Mottagna gillanden:
    217
    Din närmaste bokhandel kanske kan beställa in ett ex till dig? Kolla på Blocket och komvux i din hemstad om någon elev där skulle vilja sälja sin gamla bok. Iaf här säljer man gamla böcker genom att sätta upp lappar på informationstavlan.
    Det skulle vara bra om du hittade ett ex med CDn för den är väldigt bra för uttalet (och hörförståelsen naturligtvis).
     
  17. Ran22

    Ran22 Ny medlem

    Blev medlem:
    8 januari 2013
    Inlägg:
    129
    Mottagna gillanden:
    4
    Köpte en spansk kurs i ljudboksversion för några veckor sedan (bara betala och ladda ner) och är rätt så nöjd med den. Jag har den i mp3 version och lyssnar på den medan jag sitter ute i solen. Ett trevligt sätt att lära :)

    HÄR finns en länk till boken.
     
  18. kiki

    kiki Ny medlem

    Blev medlem:
    3 april 2013
    Inlägg:
    1
    Mottagna gillanden:
    0
    Tack för ditt inlägg. Vi är på väg att köpa lägenhet i Costa Brava. Mina döttrar, 22 och 25 år behöver lära sig spanska. Ena har läst lite grann, den andra ingenting. De skulle behöva någon slags intensivkurs. De pluggar här i Sveirige så sommakurser är det som skulle fungera.
    Har du någon tanke eller idé?
    Bästa hälsningar
    Kiki
     
  19. rinconada

    rinconada Känd medlem

    Blev medlem:
    6 oktober 2010
    Inlägg:
    3.875
    Mottagna gillanden:
    217
    Kolla den här länken: De har kurser från två veckor året runt. Jag har studerat hos dem i Alicante. Kan rekommendera. Bra undervisning, billiga priser.
    http://www.proyecto-es.com/
     
  20. torsten

    torsten Ny medlem

    Blev medlem:
    1 november 2012
    Inlägg:
    1
    Mottagna gillanden:
    0
    jag har bott här i ca 6 månader och tänker stanna. Vad rekommenderar du till en som vill men inte kan språket? Jag (vi) har köpt en lägenhet i Playa Flamenca på Costa Orihuela.
     
  21. rocio

    rocio Aktiv medlem

    Blev medlem:
    1 mars 2012
    Inlägg:
    1.500
    Mottagna gillanden:
    18
    Hej Torsten!
    Va bra att vi blir flera på södra sidan av Torrevieja. Ja, du tillhör ju förstås Orihuela Costa men ändå :). Du vet väl att både MasAmigos och Club Nordico har kurser i spanska? Har iaf haft under alla år tidigare.
    rocio
     
  22. rinconada

    rinconada Känd medlem

    Blev medlem:
    6 oktober 2010
    Inlägg:
    3.875
    Mottagna gillanden:
    217
    Sen finns ju även en "riktig" språkskola i centrum. Königen, tror de finns på María Parodi, från Ramon Gallud mot stranden, höger sida. De har (haft) utbildade lärare. :)
     
  23. rocio

    rocio Aktiv medlem

    Blev medlem:
    1 mars 2012
    Inlägg:
    1.500
    Mottagna gillanden:
    18
    Hej Rinconada!
    Har Königen svenskspråkiga lärare?
    rocio
     
  24. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

Dela sidan

Laddar...