Pinjelarver

Diskussion i 'Djur & Natur' startad av Gyllis, 19 februari 2019.

  1. Gyllis

    Gyllis Känd medlem

    Blev medlem:
    28 april 2017
    Inlägg:
    523
    Mottagna gillanden:
    604
    Medlet som jag kollade upp kostade ungefär 50 euro per träd. Har man 25 träd blir det en del pengar.
    Tar dessutom rätt så lång tid att behandla varje träd, så jag skulle vara tvungen att köpa tre grundsatser, injektionsgrunkorna, för att hinna med alla mina träd under rätt period.
     
  2. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Hej!
    Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
    Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  3. Peztis

    Peztis Aktiv medlem

    Blev medlem:
    23 januari 2012
    Inlägg:
    794
    Mottagna gillanden:
    112
    Ja jisses! Många träd! Ynject Mini Professional hette det som de använde här. Ska tydligen finnas produkter om man har många träd också.
    Vi fick trädet sprayat första året och visst dog det mängder men problemet kvarstår ju.
     
  4. Gyllis

    Gyllis Känd medlem

    Blev medlem:
    28 april 2017
    Inlägg:
    523
    Mottagna gillanden:
    604
    Kollade upp produkten här:
    https://personalgardenshopper.es/eliminar-procesionaria-pino-tratamiento/
    För mina största träd som är drygt 150 cm i omkrets går det åt ungefär sex borrhål och lika många injektioner. Ett paket med fyra injektioner kostar 37,50 euro. Blir väldigt dyrt om jag ska behandla alla träd.
    Sen blir jag lite tveksam när jag tragglar texten (min spanska kan bli bättre), får intrycket av att man inte får göra det här själv längre, jag måste anlita någon med certifikat. Vad det kostar då har jag ingen aning om.
    Tidigare i tråden tipsades det om att man kan sticka hål på kokongerna, tyvärr har jag inte en chans att nå upp till dem med en pinne. Får försöka skjuta ner dem nästa säsong(y)!
     
    mixt gillar detta.
  5. mixt

    mixt Känd medlem

    Blev medlem:
    3 november 2014
    Inlägg:
    1.001
    Mottagna gillanden:
    276
    Får man inte göra det själv för att det är farligt (giftigt) eller är det för omsorg om träden?
    Ett litet sidoskott till tråden: Jag har förstått att det här med träd är en väldigt känslig fråga i Spanien, åtminstone i Alicante. När jag var och tittade på ett objekt att köpa förklarade ägaren att alla palmer är skyddade och att det är absolut förbjudet att såga ner dem, om man skulle vilja göra det.
    Det skulle säkert funka att skjuta ner kokongerna med luftgevär. Låter ju dessutom som ett roligt projekt, för en skjutglad typ som jag. :)
     
  6. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Ett bra erbjudande

    American Express SAS Eurobonus
    Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK. 6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa.
    Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.


    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  7. Nalle

    Nalle Mycket välkänd medlem

    Blev medlem:
    15 mars 2010
    Inlägg:
    3.778
    Mottagna gillanden:
    750
    Man fàr inte göra det själv eftersom det preparat som man kunde använda som privatperson utan licens fàr ej längre säljas, varför förtäljer inte historien. Nu finns det ju andra preparat som man kan använda, men dessa màste man dà ha licens för.
     
    DiBo och Gyllis gillar detta.
  8. Gyllis

    Gyllis Känd medlem

    Blev medlem:
    28 april 2017
    Inlägg:
    523
    Mottagna gillanden:
    604
    Funkar nog bra, men jag har bara hagelgevär, smäller som bara den...(y)(y)(y)
    Träden i Alicante är som korna i Indien – heliga.
     

Dela sidan

Laddar...