Pinjéträdlarvens bon

Diskussion i 'Leva och Bo i Spanien' startad av Katt arina, 9 januari 2017.

  1. Peztis

    Peztis Aktiv medlem

    Blev medlem:
    23 januari 2012
    Inlägg:
    794
    Mottagna gillanden:
    112
    Brittis, det är inte farligt hela året! Beroende på temperaturer så är det framför allt årets sista samt de första månaderna som man ska vara vaksam, just dessa månader behöver man kanske inte gå under pinjeträden. Då kan man i stället njuta av andra områden här för det finns det mycket av! Vackra bergsleder och andra ställen.
    Jag vet inte om det är ett problem med processionslarven i hela Spanien.

    Teddi, fjärilen är rätt anspråkslös brun historia och inget att hetsa upp sig över, så att säga. Och det är inte fjärilarna man ska akta sig för, de är harmlösa vad jag vet.
    Vill man se vackra fjärilar kan jag däremot verkligen rekommendera Fjärislhuset i Benalmádena!
     
    brittis och teddi gillar detta.
  2. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Hej!
    Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
    Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  3. teddi

    teddi Aktiv medlem

    Blev medlem:
    21 september 2013
    Inlägg:
    304
    Mottagna gillanden:
    153
    Vi har varit i Denia nu halva tiden,,Åker hem April1,,Vi har hittat fina ställen för hund helt utan dessa träd,,Runt 10 mil till flyget Alicante,,
    Ungefär lika långt till Valencia flyget tror jag,,
    Jag kan kolla upp hotell om du vill..
    Förresten..Lägenhetshotell?? Gå in på Home Away ock hyr en lägenhet en vecka i Denia,,
    Vi har hyrt en bottenvåning i fem månader,,
     
    Last edited: 15 januari 2017
    brittis gillar detta.
  4. brittis

    brittis Ny medlem

    Blev medlem:
    13 december 2013
    Inlägg:
    14
    Mottagna gillanden:
    1
    Tackf för svar Peztiz och teddi! Ja, jag kanske ska sluta oroa mig för dom där larverna och se alla möjligheter i stället! Jag vill bara kunna vara ute mycket med mina hundar, både vid havet och i övrig natur. Det är det jag saknar allra mest under vintern i Sverige, när kyla, mörker och snö eller isgator gör det omöjligt!!
     
    teddi gillar detta.
  5. Los Suecos

    Los Suecos Känd medlem

    Blev medlem:
    2 mars 2015
    Inlägg:
    415
    Mottagna gillanden:
    297

    Ja nu skall vi nog inte överdriva rädslan för larven, det finns ju faktiskt en och annan hund redan i Sydeuropa.

    Frågade vår veterinär här i Altea om det är ett stort problem och enligt henne var det inte det, hon hade bara varit med om ett tillfälle där en hund hade angripits.

    Vi har en ganska stor tomt där hundarna springer lösa, men inga pinjer i närheten. Vid promenader alltid kopplade och självklart observanta vad som finns i träden och på marken under den aktuella perioden.

    Tror att samma problem finns i Portugal och vi har aldrig sett så många bon i pinjerna som vi sett i Frankrike.

    Visst skall du flytta till Spanien, självklart skall inte larverna stoppa dig. Inte så vanligt att man ser dem.... under de 25 år som jag bott i Spanien har jag sett larverna på marken en enda gång.
     
  6. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Ett bra erbjudande

    American Express SAS Eurobonus
    Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK. 6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa.
    Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.


    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  7. Peztis

    Peztis Aktiv medlem

    Blev medlem:
    23 januari 2012
    Inlägg:
    794
    Mottagna gillanden:
    112
    Det är nog så att finns larverna på en plats så finns de i mängder. För som sagt vi har dem och åker man upp mot Mijas Pueblo är trädtopparna alldeles tussigt vita vissa år. Vädret avgör mycket hur stora angreppen blir.

    Visst ska det inte hindra någon till att flytta hit men jag vill påpeka att det faktikst inte bara gäller hundar, även människor blir drabbade. Och ofta är det av oförsiktighet och okunskap.
     
    erkki gillar detta.
  8. teddi

    teddi Aktiv medlem

    Blev medlem:
    21 september 2013
    Inlägg:
    304
    Mottagna gillanden:
    153
    Dom ramlar ner från dessa bon ock söker närmaste väg i marken,,
    Det är inte värre ..Lev för f-n,,,
     
    Los Suecos gillar detta.
  9. Eva Hedenström

    Eva Hedenström Medlem

    Blev medlem:
    6 mars 2011
    Inlägg:
    96
    Mottagna gillanden:
    6
  10. Katt arina

    Katt arina Känd medlem Staff Member

    Blev medlem:
    21 februari 2016
    Inlägg:
    480
    Mottagna gillanden:
    425
    Jag skulle inte välja bort Spanien för dem. Och de finns i hela Medelhavsområdet. Nu råkade jag ha några pinjeträd i min trädgård, där jag vill kunna gå fritt och katterna (ja det blev en till i helgen! ) springer omkring. Men jag upplever det enkelt hanterbart.
    Har man hund kan man kanske undvika promenadvägen med mycket pinjeträd under perioden som de klättrar ner, ca mars-april.
     
    Los Suecos gillar detta.
  11. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

  12. Peztis

    Peztis Aktiv medlem

    Blev medlem:
    23 januari 2012
    Inlägg:
    794
    Mottagna gillanden:
    112
    Trevlig kommentar. Det här var hemma hos vår granne förra året:
    [​IMG]

    De där är 20 meter från trädet, de är på jakt efter nya träd att bosätta sig i.
     
  13. teddi

    teddi Aktiv medlem

    Blev medlem:
    21 september 2013
    Inlägg:
    304
    Mottagna gillanden:
    153
    Nej ,,Inga nya träd..,, Läs på istället,,
    Nu ber jag om ursäkt,,Om mitt inlägg innan,,Men jag mena bara väl..Vi ska veta att Spanien har Scorpioner,,Dom har också en av Europas största vargstam,,
    När det gäller vildsvin så ligger dom högt,,Vi har sprungit på vildsvin två gånger i Denia,,Det gick bra om dom inte har kultingar,,Ock hunden är lös,,Då kan det gå åt H--te,,
    Vi ska visa respekt för dessa varelser,, Gärna vara pålästa,,
    Lev väl vänner,,Men inte för f-n..
    Ps,, Vill ni slänga ut mej?? det går också bra,,:D
     
    Last edited: 16 januari 2017
    Los Suecos gillar detta.

Dela sidan

Laddar...