Pengar?

Diskussion i 'Gran Canaria' startad av Tussen, 14 februari 2011.

  1. kimmen

    kimmen Ny medlem

    Blev medlem:
    16 januari 2011
    Inlägg:
    87
    Mottagna gillanden:
    1
    Det är lika stor/liten risk att bli lurad i Sverige.

    Betalar man med kort på restaurang i Spanien kommer man oftast ut med en "dosa" till bordet där du själv stoppar in kortet och slår in din kod.

    Hur går det till i Sverige? Servitören/servitrisen går iväg med ditt kort! :eek:


    /kimmen
     
  2. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Hej!
    Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
    Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  3. rinconada

    rinconada Känd medlem

    Blev medlem:
    6 oktober 2010
    Inlägg:
    3.875
    Mottagna gillanden:
    217
    Det händer inte bara i restaurang/ affärer. Jag fick för några år sedan "konstiga" uttag från mitt konto (med VISA) som jag inte kände till. Ex var några uttag gjorts på Island. Jag har aldrig varit där. Dessutom har jag aldrig använt mitt VISA till att betala med i affärer eller restaurang, bara till att betala på internet (flygresor).

    Jag gick till min bank och påpekade dessa felaktiga uttag. De satte omedelbart pengar tillbaka på mitt konto och lovade att forska vidare vad det var för uttag/betalningar. Jag har inte hört något sen dess, men pengarna fick jag behålla.
     
  4. Tussen

    Tussen Ny medlem

    Blev medlem:
    9 februari 2011
    Inlägg:
    13
    Mottagna gillanden:
    0
    Förstod att jag skulle få det till svar att det kan vara lika i sverige. Jag brukar inte betala med kort på restaurang heller, kom jag på. Jag vet inte men det känns bara bättre och ha kontanter. Visst tar jag med mig kortet som får hamna bakom lås. Skönt och ha kortet som back up ifall att något skulle hända.
    Men som sagt, så har vi aldrig med oss kortet och betalar med det utomlands.
    Men hemma använder jag det i affärer oftast.
    Får väl stoppa pengarna i bh n dågapskrattt
     
  5. SolenLyser

    SolenLyser Guest

    Tussen, jag har ingen bh. Däremot har jag en plånbok som sitter innan för byxlinningen. Den är fäst via livremmen så att även om den är synlig går det inte att stjäla den. Den använder jag i storstäder och på turistorter. En annan variant är en speciell livrem med ett blixtlås på baksidan.
     
    Last edited by a moderator: 22 februari 2011
  6. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Ett bra erbjudande

    American Express SAS Eurobonus
    Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK. 6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa.
    Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.


    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  7. Preciosa

    Preciosa Veteranmedlem

    Blev medlem:
    13 december 2008
    Inlägg:
    8.313
    Mottagna gillanden:
    1.050
    Hola!

    Jo då, många har råkat ut för detta. Jag hade ett nytt Valutakort som nu
    bytt till namnet Everydaycard..Handlade en gång på Carrefour här i Torre i
    mars för 2 år sen. I sept fick jag ett medd från Nordea att någon ätit på
    restaurang och tankat bilen i London på mina kortuppgifter.
    Jag frågade Nordea hur dom visste att jag inte varit i London :eek:
    Det ville dom inte svara på...Men dom hade många som handlat på
    Carrefour en viss tid och att kortuppgifterna blivit kapade förstod jag
    sen av att Spaniaavisen skrev om det. För Nordea teg om det så klart.
    Antingen harde det skett genom hackande/skimmande eller genom någon som var i maskopi
    med någon på Carre. Inte vet jag men man får ju tillbaks dineron även om
    det är lite jobbigt rent mentalt.

    Ciao P ;;;;;)
     
    Last edited: 22 februari 2011
  8. rinconada

    rinconada Känd medlem

    Blev medlem:
    6 oktober 2010
    Inlägg:
    3.875
    Mottagna gillanden:
    217
    Huvva! Det verkar som om vi ska tillbaka till ekorrskinn...
    :)
     
  9. Tussen

    Tussen Ny medlem

    Blev medlem:
    9 februari 2011
    Inlägg:
    13
    Mottagna gillanden:
    0
    ;;;)
    Ingen Bh och tillbaks till ekorre skinn hihi
    Det blir som sagt kontanter och kortet ska med ifall att. Bra att ha visa kortet som back up. Hemma handlar jag nästan bara med kort, men inte på restauranger då man ger gärna dricks ibland med och det är då de ofta går iväg med kortet. Inte för att en eventuell tjuv skulle göra något större kap:)
    Kan vi inte hoppa över mars nu så det blev april istället?!thumb
     
  10. rinconada

    rinconada Känd medlem

    Blev medlem:
    6 oktober 2010
    Inlägg:
    3.875
    Mottagna gillanden:
    217
    Vi ska önska runt i ring, önskan kostar ingenting...
    Nej, tyvärr, vi måste lida hela långa mars. Men den går fort, ska du se.
    Förstår helt hur det känns, otåligt.:)
     
  11. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

Dela sidan

Laddar...