Oliver

Diskussion i 'Bodegan' startad av tierp, 7 juli 2017.

  1. tierp

    tierp Ny medlem

    Blev medlem:
    12 februari 2011
    Inlägg:
    26
    Mottagna gillanden:
    0
    Hola
    Ni som köper oliver i Spanien och tar hem till gamla Svedala. Hur länge håller sig dom? Tar ni med er glasburkar eller köper ni där nere?:)
     
  2. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Hej!
    Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
    Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  3. tierp

    tierp Ny medlem

    Blev medlem:
    12 februari 2011
    Inlägg:
    26
    Mottagna gillanden:
    0
     
  4. Katt arina

    Katt arina Känd medlem Staff Member

    Blev medlem:
    21 februari 2016
    Inlägg:
    480
    Mottagna gillanden:
    425
    Om du ska köpa oliver i lösvikt så finns burkar att köpa härnere, även i glas. Lösviktsoliverna håller inte särskilt länge, men det finns även varianterna konservburk.
     
    tierp gillar detta.
  5. Peztis

    Peztis Aktiv medlem

    Blev medlem:
    23 januari 2012
    Inlägg:
    794
    Mottagna gillanden:
    112
    Om det är mängder med oliver så skulle jag nog köpa så sent som möjligt, lägga dem i en påse, packa ned för hemfärd och sedan konservera när jag kom hem till Sverige. Då slipper du tänka på den extra vikten som en glasburk med oliver och vätska medför. Ska du däremot lägga dem i olja så kan det ju vara värt att tänka om för olja är ju billigare i Spanien.

    Eftersom jag inte har gjort det själv så blev jag nyfiken på om jag tänkte rätt eller fel. Hittade detta inlägget:
    "För er alla lyckliga som har växthus och i detta växthus har ett olivträd kommer här lite tips hur man lägger in sina egenplockade oliver.
    Jag har, tyvärr, inget växthus. Men om jag hade och det är tillräckligt stort för att inhysa ett träd skulle jag tveklöst välja ett olivträd.
    Vi var tidigare (innan vi byggde nytt, dyrt hus ;)) ofta på en liten ö i Grekland. Var vi där på hösten vid rätt tidpunkt så plockade jag alltid lite oliver och tog med hem. Nedan följer det "recept"som användes på ön. Jag plockade bara kalamataoliver, men proceduren borde vara liknande för andra oliver.

    1. Plocka oliverna när ca 3/4 av oliven har mörknat och den andra delen fortfarande är grön. Oliven får inte vara helt mogen, då fäller (enligt uppgift när jag frågade varför) en del fett ut ur oliven och det vill man inte.
    2. Skär ett litet men djupt kryss i änden av oliven där stjälken suttit med en vass kniv.
    3. Lägg oliverna i kallt vatten. Låt dem ligga i 10 dagar och byt vatten varje dag.
    4. Gör en lag av 1 del salt och 10 delar vatten. Rör tills saltet löst sig och låt oliverna ligga där i 5 dagar. Rör om lite då och då.
    5. Skölj oliverna. Gör en lag av 1/3 vitvinsvinäger och 2/3 vatten och låt oliverna ligga där i 2 dagar.
    6. Nu är olivernas bitterhet borta och det är dags att lägga in dem.
    7. Lägg in oliverna på burkar tillsammans med skivad vitlök och kvistar av timjan och/eller lite rosmarin. Man kan förstås använda andra örtkryddor eller annat som t.ex. hel torkad eller krossad chili. Fyll upp med olivolja och en anings vinäger.
    8. Låt stå på mörk plats tills nästa år, eller åtminstone några månader innan de äts.
    9. Ät och njut! Bjud bara dina allra godaste vänner på denna delikatess.

    Detta recept har jag gjort några gånger hemma med en påse nyplockade oliver med mig hem från Grekland. Plockar man utomlands så tänk på att lägga oliverna i vatten redan på plats eller så plockar du oliverna precis innan man åker hem."
     
    erkki, tierp och DiBo gillar detta.
  6. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Ett bra erbjudande

    American Express SAS Eurobonus
    Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK. 6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa.
    Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.


    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  7. Katt arina

    Katt arina Känd medlem Staff Member

    Blev medlem:
    21 februari 2016
    Inlägg:
    480
    Mottagna gillanden:
    425
    Om man ska ta med färskplockade oliver kan det vara bra att veta att de är klara att plockas i okt/nov. Gröna, lila eller svarta oliver beror olika mognadsgrad när de plockas, inte skilda arter.
     
    tierp gillar detta.
  8. teddi

    teddi Aktiv medlem

    Blev medlem:
    21 september 2013
    Inlägg:
    304
    Mottagna gillanden:
    153
    Vi plockade en hel hink upp i bergen i Denia,,Dom växte vilt,,Även granatäpple,,Men oliver smakar illa Hur gör dom så goda på burk???
     
  9. Katt arina

    Katt arina Känd medlem Staff Member

    Blev medlem:
    21 februari 2016
    Inlägg:
    480
    Mottagna gillanden:
    425
    Tydligen går oliver verkligen inte att bara plocka och äta. Man måste göra som Peztis skrev ovan innan de blir ätbara.
     
    teddi gillar detta.

Dela sidan

Laddar...