Okunnig om vad som behövs!

Peres

Ny medlem
Jag och min sambo har bestämt oss för att flytta till Malaga våren 2012. Men vi har ingen aning om vad som behövs göras innan vi flyttar, även viktiga sakar att tänka på. Vi behöver all hjälp vi kan få! allt från jobb, bostad, papper och även om hur det går till för att ta med sig två katter i flytten!
Är tacksamma för allt vi kan få hjälp med! :)

Last edited:

Spanienforum

Sponsrat inlägg
Hej!
Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
Hola Peres...

välkommen till forumet spainsmile

Ni gör rätt...man ska röra på sig och här
nere är det härligt!
Börja med att läsa alla trådar på vänster sida i forumet.
Både i kategorierna Flytta till, Leva och bo och Fastigheter
Där har ni absolut svar på allt, allt. Om ni sen ändå inte
hittar exakt vad som behövs just för er så skriv bara...

Allt beror ju på hur gamla ni är, vad ni kan osv. Hyra bostäder
är ju minsta problemet..

Ciao så länge P ;;;;;)

Jag vill inte låta negativ men att få jobb här nere är väldigt väldigt tufft i dagsläget och kommer så vara flera år framåt.

Själva flytten med djur är inte så komplicerad (inom eu), ni kan ta saker efterhand, NIE-nummer etc. Med era pass kommer ni långt.

Som Preciosa säger, bostad är den lätta biten.

Se till att ha en pengarbuffert på kontot är mitt tips. Det går rätt mycket pengar att komma igång trots att det överlag är billigare här nere.

Jag kan ge råd om husdjuren (katter och hundar, samma regler)
Katten/ hunden skall vara chipmärkt, och rabies vaccinerad (ca 21 dagar före resan) De skall ha pass, där man lämpligen för in vaccinations intygen och chipnumret. Det är minimikravet inom EU. Finland/GB/Malta har även om något om avmaskning intyg. Gå in på jorbruksverkets hemsida, där finns allt.
Fixade precis min katt resklar med en kitt på: Pass, 3års rabies, ID-chip.
700kr gick det på i Skövde hos en "kanon vetrinär" som har dropp-in verksamhet. Pass =150kr, alla vaccinationer 240kr/st, chip 300kr.
Sedan kan man ju preventin vaccinera typ hur mycket som helst, men jag tycker att det mesta är överdrifter, då de flesta har ju bra koll på sina djur.
Kommer ni tillbaka till Sverige så är det också enkelt numera då ingen avmaskning behövs. Katterna skall du ha i transport bur under resan, eller, åtminstone om ni hamnar i en kontroll, det finns varierande bestämmelser om detta i olika länder och bötesglada sheriffer kan alla små knep...;)

Har ákt med hundar flera gánger báde med flyg och bil. Ingen har nágonsin kollat nágot i Spanien medan de i Sverige, när man flyger, läser av chipet och kollar mot passet.

När man áker bil är det fritt in till Sverige ocksá. Första gángen körde jag till tullen, man ska ju göra det, men de tyckte bara jag var besvärlig. Sedan dess kör jag bara igenom och det har gátt bra.

Man máste inte avmaska längre men det är sá enkelt att jag tycker alla borde göra det ändá. Dvärgbandmask är ju fortfarande ovanligt i Sverige och vi bör hjälpas át att hálla det sá!

Spanienforum

Sponsrat inlägg

Ett bra erbjudande

American Express SAS Eurobonus
Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK.
6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa. Kortet är gratis & utan årsavgift.
Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.

PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].

Nya trådar

Back
Toppen