Oj oj - nu har jag läst inlägg här...

Vimsan

Ny medlem
..och som min signatur avslöjar så är jag lite vimsig.
Jag är ny på forumet och vill veta allt om "att flytta till spanien som pensionär" dessutom ensam sådan.

Som tur är sker inte flytten detta året...känner mig stressad ändå, hur ska jag klara allt man bör, måste, borde, skall osv.
Var börjar man?
redface

Spanienforum

Sponsrat inlägg
Hej!
Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
Hej och välkommen som de brukar säga. Var bara lugn. Jag har hängt här i flera år. Frågat och frågat. Till slut började även jag att fatta lite.

Nu står jag inför en definitiv flytt och lämnar Sverige med bil den 22 oktober. Jag har till att börja med hyrt "svenskt" via Blocket i fyra månader i Nerja. Detta för att ha gott om tid på mig att leta rätt på just "Mitt" paradis.

Jag kommer att börja blogga så fort jag kommer ner. Nånting i stil med "Winters irrfärder på Costa Va deVill"
Hälsningar/Göranthumb

Jag är ny på forumet och vill veta allt om "att flytta till spanien som pensionär" dessutom ensam sådan.

Som tur är sker inte flytten detta året...känner mig stressad ändå, hur ska jag klara allt man bör, måste, borde, skall osv.
Var börjar man?
redface

Hola Vimsan!
Ja välkommen till forumet spainsmile
Först får du väl bestämma dig var i landet du vill bo -
sen får du nog råd och dåd här på forumet. Ska du bo halvårsvis
eller helår har ju betydelse för var du ska skatta,sjukvård osv.
Om du vill träffa många skandinaver och gå med i föreningar/klubbar.
Ja allt finns svar på här i våra kategorier också. I kategorierna "flytta till S"
"Leva och Bo" och "Fastigheter" tex. Och även i "regioner" där olika
städer presenteras med frågor och svar från medlemmarna.

Ja det är bara att börja med frågor du inte får svar på thumb

Ciao P ;;;;;)

Hej och välkommen som de brukar säga. Var bara lugn. Jag har hängt här i flera år. Frågat och frågat. Till slut började även jag att fatta lite.

Nu står jag inför en definitiv flytt och lämnar Sverige med bil den 22 oktober. Jag har till att börja med hyrt "svenskt" via Blocket i fyra månader i Nerja. Detta för att ha gott om tid på mig att leta rätt på just "Mitt" paradis.

Jag kommer att börja blogga så fort jag kommer ner. Nånting i stil med "Winters irrfärder på Costa Va deVill"
Hälsningar/Göranthumb

Hahaha! Det var ett bra namn på bloggen. Ser framemot att läsa den thumb
Kram P ;;;;;)

Finns böcker, ingen speciellt bra om man kan en del själv. Skatteregler etc är viktigt att förstå. Det bästa är väl att försäkra dig om att det är rätt val genom att provbo.

Spanienforum

Sponsrat inlägg

Ett bra erbjudande

American Express SAS Eurobonus
Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK.
6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa. Kortet är gratis & utan årsavgift.
Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.

PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].

Var börjar man?
redface

Jag förstår helt vad du menar. Har själv snurrat runt här nu i ett par månader och inhämtat massor av tips, råd och nyttig info, inför en planerad flytt.
Mycket är det att fundera över. För att få lite ordning i mitt huvud, så har jag ett dokument på datorn där jag skriver ner det som känns viktigt under mina egna rubriker, typ nie-nummer, boende, skatter osv. Så känns det som om jag får lite ordning i mitt huvud. Framtiden må väl utvisa hur det går...

Jag förstår helt vad du menar. Har själv snurrat runt här nu i ett par månader och inhämtat massor av tips, råd och nyttig info, inför en planerad flytt.
Mycket är det att fundera över. För att få lite ordning i mitt huvud, så har jag ett dokument på datorn där jag skriver ner det som känns viktigt under mina egna rubriker, typ nie-nummer, boende, skatter osv. Så känns det som om jag får lite ordning i mitt huvud. Framtiden må väl utvisa hur det går...

Mycket bra Viktoria, man måste ha lite koll på alla
uppgifter. Dock ändras det en del så man får uppdatera :D
Det bästa är ju att hyrbo och sen kolla om man ska flytta ut
eller inte...man kanske ändrar sig under resans gång. Som pensionär
tex med mindre inkomster så tjänar man ju inte så mycket på
att skriva sig. Man måste ju iaf betala 25% i skatt. Det är väl
försäkringsfrågan som är dyr. Allt gäller ju inte för oss med
det "blå EU-kortet".
Ciao P ;;;;;)

Var börjar man?
redface

Så kul att få många bra svar...detta kanske går bra till slut? ;:;;)

Så här ser det ut för nuvarande:

Tant/tjej i Sthlm som ska sälja här & köpa lgh i Spanien..someplace?
Solkusten? Gran Canaria? ......?

Pensionär på 62 och fri som fågeln men som sagt lite vilsen.
Var i Spanien jag ska slå mig ner...jaa det är frågan, i den bästa av världar skulle det se ut så här:

Liten fräsch lgh med balkong/terass högt upp med utsikt över hav - 1:a linjen.
Stor byggnad med bemanning..är så mörkrädd :)
Allt i närheten och massor med folk, året om.
Urtrevliga människor gärna i min ålder men får bete sig som 50 haha..

Ja detta var ju ett önskemål..hur det blir är kanske en annan sak.

Ja Vimsan, dom kriterierna är väl lätta att
upp fylla thumb

Jag skulle välja Gran C. Dels får du bättre klimat -
inte som på fastlandet inkl nära öar - hett som i h på
sommaren och rått och kyligt i dec-febr, särskilt inomhus.
Det är dyrare i allmänhet att köpa lgh på Las Canarias och antagl
särskilt med havsutsikt. Dock studios har jag sett med överkomliga
priser.
Ofta finns ju där - som du säger- vakt/reception. fast jag hade
en i mitt hus på Gran C som jag var mer rädd för :D...OK, parantes.
Ja mycket folk om man bosrätter sig på södra sidan el Las Palmas
och trevliga människor som iaf jag träffade och hade kul med fast det
var länge sen. Finns väl nån klubb där nu liksom vi har i Torrevieja - som
iaf jag mest känner till.

OK, inte svårt att uppfylla dina kriterier som sagt. Fast du sa ju inget
om klimatet :cheeky
Ciao P :sol:

Tack P för att du ger mig hopp.
Haha.. låter bra med en lite ilsken gubbe i receptionen, hellre det än utan :)

Ja jag sa inget om önskat klimat men som du säger för varmt och sen för råkallt låter ju inte så skönt.

Ska plugga på lite om GC osv. Som tur är har jag gott om tid, tusen frågor återstår nämligen...think

Spanienforum

Sponsrat inlägg

Ett bra erbjudande

American Express SAS Eurobonus
Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK.
6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa. Kortet är gratis & utan årsavgift.
Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.

Tack P för att du ger mig hopp.
Haha.. låter bra med en lite ilsken gubbe i receptionen, hellre det än utan :)

Han var inte ilsken - tvärtom gapskrattt

Jag älskar Gran C, bodde där ett helt år och åkt dit
massor av ggr under åren. Tyvärr kan jag inte tipsa om
saker eftersom det förändrats så mycket. Jag bodde i
Playa del Ingles men hade vänner med bil så jag har
nog varit överallt på ön nästan.

Ciao P :sol:

Nya trådar

Back
Toppen