Ny regim, stora förändringar

Diskussion i 'Barcelona' startad av Backis, 26 september 2015.

  1. Backis

    Backis Ny medlem

    Blev medlem:
    16 februari 2009
    Inlägg:
    379
    Mottagna gillanden:
    13
    Har varit en sväng i Europa och kollat läget i min favoritstad. Det har hänt mycket sedan den nya borgmästaren tillträdde. Ni som tänker er att skaffa lägenhet och hyra ut kan glömma det. Man har inrättat angivartelefon, dömer ut höga böter som kan minskas genom att man istället hyr ut till bostadslösa. Inte till turisthyror förstås och i 3 år.

    Man ser mildare på 'top manta', de som säljer märkeskopior på lakan på gatorna. Man vill också minska uteserveringarnas yta på de populäraste platserna.

    Nu föreslås att de gator som fick kungliga namn på francotiden ska få andra namn. Du som har en gammal karta kan få problem 2016.

    Turistindustrin klagar förstås. Men man kan ju förstå att vanliga arbetande människor tröttnar på att deras kvarter blir obeboeliga.

    Mindre dramatik här i Sydamerika, alltid högsommar och mycket billigare. Men Bcn är värt en resa!
     
    Preciosa gillar detta.
  2. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Hej!
    Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
    Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  3. Preciosa

    Preciosa Veteranmedlem

    Blev medlem:
    13 december 2008
    Inlägg:
    8.313
    Mottagna gillanden:
    1.050
  4. Backis

    Backis Ny medlem

    Blev medlem:
    16 februari 2009
    Inlägg:
    379
    Mottagna gillanden:
    13
    Hej P!

    Jag har bekanta i Bcn och just bostadsfrågan brukar jag följa. Det kan ju bli återflytt, man vet aldrig.

    Ser nu att ja-sidan tycks få klar majoritet men inte entydigt. Det spanska valsystemet ger ju en bonus till största parti, vilket gör att man får fler mandat än rösterna egentligen motiverar. Mina bekanta tror på att det kan bli en lösare federation av Spanien efter riksvalet i december. Vamos a ver.
     

Dela sidan

Laddar...