Ny i Torreveija

Diskussion i 'Torrevieja' startad av Anita51, 17 oktober 2013.

  1. Preciosa

    Preciosa Veteranmedlem

    Blev medlem:
    13 december 2008
    Inlägg:
    8.313
    Mottagna gillanden:
    1.050
    Det kom ju en ny lag 2008 som skulle vara så
    hård mot hundägarna. Totalt tandlös verkar det som.
    Det är ju 5 år sen:
    Tyvärr på spanska men ni kan väl kanske översätta på nåt sätt :confused:

    Multa är böter...Kommentarerna är rätt kul att läsa.
    http://www.torrevieja.com/es/index.php?news=4425


    P :sol:
     
  2. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Hej!
    Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
    Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  3. Emmisdemmis

    Emmisdemmis Aktiv medlem

    Blev medlem:
    18 mars 2013
    Inlägg:
    259
    Mottagna gillanden:
    31
    Godmorgon P och alla på forumet,
    Killen med kamphund säger jag nog inte till, men om jag ser någon annan tänker jag göra det.
    Vad heter din lata rackare på spanska?
    Eller fy vad nonchalant?
    Din late jvl blir kanske för grovt?

    Finns det hundskatt i Spanien? En del av den kan gå till hundbajsupplockning.
    Kanske inte världens roligaste jobb, men ett jobb är ett jobb.. De kan anställa arbetslösa, göra trottoarerna fina, två bra ändamål anser jag.
    Får se om jag kan starta något engagemang så småningom...

    Här hemma har vi frost idag. Ska baka lussebullar.;)
    Snart advent.
    Trevlig söndag alla Torre-bor och ni andra med:) från Emma
     
  4. Preciosa

    Preciosa Veteranmedlem

    Blev medlem:
    13 december 2008
    Inlägg:
    8.313
    Mottagna gillanden:
    1.050
    Buenos días Emma!

    Lat heter perezoso/a el vago/a.

    Usted es muy perezoso/ perezosa :) Artigt :) Till en äldre då ....

    Nån annan kan nog nåt mer kraftfullt.

    Se le olvidó algo payaso!= Du glömde något...pajas!
    Vet inte om det är korrekt spanska :)

    Ang hundskatt så finns inte det här, en gammal tråd med en artikel
    om hundskatt:
    http://spanienforum.se/valencia/3627-skatt-pa-husdjur.html

    Chao och tack detsamma P :sol:
     
  5. Ran22

    Ran22 Ny medlem

    Blev medlem:
    8 januari 2013
    Inlägg:
    129
    Mottagna gillanden:
    4
    Hoppas verkligen att innan någon "dryg svensk" ;;;;) som kommit hit som invandrare/turist börjar uppfostra lokalbefolkningen skall denne lära sig språket i stället av att fråga på ett forum hur man säger "din late jävel" tex. :eek:

    Vi är inte världsbäst på att blocka upp i Sverige heller vilket syns mycket väl när snön smälter på våren.

    Jag tror själv att det bästa sättet är antingen att just lära sig språket för att under en vänlig dialog kunna påverka eller - om man har hund - föregå med bra exempel och alltid plocka upp efter sin egen hund.
     
  6. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Ett bra erbjudande

    American Express SAS Eurobonus
    Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK. 6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa.
    Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.


    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  7. Preciosa

    Preciosa Veteranmedlem

    Blev medlem:
    13 december 2008
    Inlägg:
    8.313
    Mottagna gillanden:
    1.050
    Vi vet ju vad du tycker om folk som inte tål hundskall och hundskit i
    den här långa tråden:
    http://spanienforum.se/gran-canaria/5492-bli-av-med-hunden-om.html

    P ;)
     
  8. Ran22

    Ran22 Ny medlem

    Blev medlem:
    8 januari 2013
    Inlägg:
    129
    Mottagna gillanden:
    4
    Väldigt off topic Preciosa! Och lite dumt för jag har ingenstans påstått att jag gillar hundskit eller hundskall. :)
    Däremot tycker jag inte att man skall skrika åt varandra - speciellt inte när man bor utomlands. Alltid bättre att visa den vänliga sidan, eller hur.
     
  9. Preciosa

    Preciosa Veteranmedlem

    Blev medlem:
    13 december 2008
    Inlägg:
    8.313
    Mottagna gillanden:
    1.050
    Inte allas off topic, tvärtom...det handlar fortf om hundbajs.Du skrev i länken som jag lade in nyss att:

    "Skällande hundar och bajs på trottoarer stör en bara om man är lite
    trångsynt och inte mår bra i sig själv"
    Och:
    "Störs man av hundbajset (jätteproblem för många från Sverige) brukar
    jag säga lyft blicken"

    Ja du och ni andra kan själva läsa i den tråden...

    P think
     
  10. Emmisdemmis

    Emmisdemmis Aktiv medlem

    Blev medlem:
    18 mars 2013
    Inlägg:
    259
    Mottagna gillanden:
    31
    Hej!
    Skrika hade jag nog inte tänkt mig ändå... Skriker väldigt sällan, men säga till gör jag nog, och jag mår bra och är inte dryg..
    Och gillar hundar!thumb

    Min dotters kompis var i Torrevieja nyss, och det hon hade sagt till min dotter var att se upp för hundbajs, det finns hundbajs överallt på gatorna där.. Inte så kul för staden tycker jag.

    Men sen så tänker jag städa min egen gata, där jag bor, så den i alla fall är fin. Kanske fler som tar efter..:)

    Och så tycker jag i alla fall att det är riktigt slappt och nonchalant att låta bajset ligga kvar på trottoaren:(
    Trevlig kväll, hälsar Emma :sol:
     
  11. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

  12. Femina

    Femina Ny medlem

    Blev medlem:
    15 februari 2013
    Inlägg:
    193
    Mottagna gillanden:
    1
    Emmisdemmis, vilket bra förslag! att städa på egna gatan! Det ska jag med glädje göra! :)
     
  13. rinconada

    rinconada Känd medlem

    Blev medlem:
    6 oktober 2010
    Inlägg:
    3.875
    Mottagna gillanden:
    217
    Bra idé! Det blir mycket att städa, för "min gata" är lång och det ligger alltid mycket "kakor" där...
     
  14. goranwint

    goranwint Seniormedlem

    Blev medlem:
    4 juli 2008
    Inlägg:
    1.197
    Mottagna gillanden:
    9
    Tråkigt att höra att det finns så mycket hundbajs på gatorna i Torrevieja! Häruppe i Mijas Pueblo ligger det nästan bara lite från de vilda hundar som springer omkring på nätterna. (Vilket jag faktiskt brukar plocka upp) allktså ingen större risk att gå omkring utan att stirra ner i backen.

    Det skiljer också på storleken av de spanaska hundarna här och hos er. Vi har inga problem med unga spanjorer och kamphundar, däremot med medelålders damer och vrålskällande minivarianter. Ofta lösa som ska springa runt vår (rätt så) uppfostrade hund. Jag anser faktiskt att det är jag och den andra hundens förare som bestämmer om hundarna skall hälsa på varandra eller inte. Det ska inte bestämmas av djuren själva.

    Detta med att kolla vad det heter på spanska om man ska skälla (förlåt skämtet) på en spanjor tycker jag inte är något problem. Ryt till på svenska bara! Tar mycket bättre iom. att du har mer säkerhet i rösten då. Alla förstår vad det handlar om. (Dessutom tycker jag mycket väl att vi har rätt att säga ifrån även om vi inte är spanjorer och språkexperter) Jag har ju faktiskt tagit med mig hela min pension från Sverige och gör av med här.

    Bästa sättet att läxa upp en spanjor på när han/hon inte plockar upp efter hunden är att bara med ett leende sträcka fram en hundpåse åt dem. De ser ut att skämmas i alla fall.

    Lev väl med era/våra fyrhjulsdrivna vänner önskar Göran i Mijas Pueblo thumb
     

Dela sidan

Laddar...